Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Det är dags att byta plattform, men till vilken?
- Detta ämne har 7 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 4 månader sedan av Mats Rajala.
-
FörfattareInlägg
-
30 april, 2019 kl. 10:48 #104660y2kDeltagare
Hej alla,
Vi har drivit en webbutik på plattformen SiteSmart i flera år nu. Från en början var det en fantastiskt plattform, men med tiden som våra verksamheter har växt har vi börjat känna oss allt mer begränsade och besvikna. Plattformen saknar många funktioner som borde vara en självklarhet år 2019, det dyker upp ständiga buggar och problem, de få uppdateringar som görs verkar försämra användarupplevelsen istället för att förbättra den, ja ni förstår – Vi vill bort!
Det är dags att ta ett stort nästa steg i vår resa, och skapa en modern webbutik som vi kan vara stolta över. En butik som tillgodoser alla våra behov vad gäller funktioner, samt representerar vårt varumärke och våra produkter på bästa sätt.
Vår verksamhet går ut på att sälja möbler och inredning av hög kvalité. Väldigt många av våra produkter görs för hand och på beställning. Kunden kan skräddarsy produkten på en väldigt detaljerad nivå. Allt från olika storlekar, tyger, färger, m.m. Det vore önskvärt om kunden kunde göra allt detta direkt på hemsidan, istället för att skriva en notis i meddelandefältet i kassan om vilket tyg de vill ha. Detta är nog den största funktionen som vi suktar efter, men det finns så klart många fler.
Jag har gjort lite egen research och har fått testa demon från Askås, Jetshop, samt Nordisk E-handel, och jag kan säga att jag är verkligen inte imponerad. Adminverktyget ser ut som att det har stannat på 90-talet. Både vad gäller utseendet men också användarvänligheten. Man måste hoppa genom flera flikar och sidor för att genomföra de enklaste uppgifterna som att lägga till en produkt.
Jag kollade på Shopify av en ren nyfikenhet och gillade det starkt. Deras interface är modernt och mycket användarvänligt. De tar däremot utöver en månadsavgift även en procent från varje order, vilket vi inte kan gå med på. Det känns även som att det inte är särskilt skalbart.
Jag har läst lite om WooCommerce och Megento, men inte tillräckligt för att bilda mig en större uppfattning. Här handlar det även om att hitta en bra byrå som kan tillgodose alla våra önskemål och det känns som att priset kan skena iväg ganska lätt.
Så kära medlemmar på E-handel.se. Vart ska vi vända oss? Har ni några rekommendationer? Finns det plattformar som jag har förbisett?
Några exempel på butiker som vi tycker om är designonline.se samt royaldesign.se
30 april, 2019 kl. 12:51 #186359Katrin LundgrenDeltagarevälkommen att kika på oss på Kodmyran, där får du både affärssytem med lager och inköpshantering och plattform i ett.
2 maj, 2019 kl. 11:57 #186361Joel BDeltagareDu är även varmt välkommen att kontakta oss på Prestaworks, så berättar jag mer om vilka vi är samt plattformen vi arbetar med (PrestaShop).
Lycka till!
7 maj, 2019 kl. 06:43 #186372Nola08DeltagareOm du vill upp ett snäpp i funktionalitet och storlek på plattform som du i princip kan växa obehindrat i så kolla in på http://www.viskan.se. Mycket hänger ju på vilka funktioner som är viktigast för er och vilken typ av partner ni vill ha.
2 juli, 2019 kl. 06:33 #186476HjaltebyranDeltagare@y2k 93692 wrote:
Hej alla,
Vi har drivit en webbutik på plattformen SiteSmart i flera år nu. Från en början var det en fantastiskt plattform, men med tiden som våra verksamheter har växt har vi börjat känna oss allt mer begränsade och besvikna. Plattformen saknar många funktioner som borde vara en självklarhet år 2019, det dyker upp ständiga buggar och problem, de få uppdateringar som görs verkar försämra användarupplevelsen istället för att förbättra den, ja ni förstår – Vi vill bort!
Det är dags att ta ett stort nästa steg i vår resa, och skapa en modern webbutik som vi kan vara stolta över. En butik som tillgodoser alla våra behov vad gäller funktioner, samt representerar vårt varumärke och våra produkter på bästa sätt.
Vår verksamhet går ut på att sälja möbler och inredning av hög kvalité. Väldigt många av våra produkter görs för hand och på beställning. Kunden kan skräddarsy produkten på en väldigt detaljerad nivå. Allt från olika storlekar, tyger, färger, m.m. Det vore önskvärt om kunden kunde göra allt detta direkt på hemsidan, istället för att skriva en notis i meddelandefältet i kassan om vilket tyg de vill ha. Detta är nog den största funktionen som vi suktar efter, men det finns så klart många fler.
Jag har gjort lite egen research och har fått testa demon från Askås, Jetshop, samt Nordisk E-handel, och jag kan säga att jag är verkligen inte imponerad. Adminverktyget ser ut som att det har stannat på 90-talet. Både vad gäller utseendet men också användarvänligheten. Man måste hoppa genom flera flikar och sidor för att genomföra de enklaste uppgifterna som att lägga till en produkt.
Jag kollade på Shopify av en ren nyfikenhet och gillade det starkt. Deras interface är modernt och mycket användarvänligt. De tar däremot utöver en månadsavgift även en procent från varje order, vilket vi inte kan gå med på. Det känns även som att det inte är särskilt skalbart.
Jag har läst lite om WooCommerce och Megento, men inte tillräckligt för att bilda mig en större uppfattning. Här handlar det även om att hitta en bra byrå som kan tillgodose alla våra önskemål och det känns som att priset kan skena iväg ganska lätt.
Så kära medlemmar på E-handel.se. Vart ska vi vända oss? Har ni några rekommendationer? Finns det plattformar som jag har förbisett?
Några exempel på butiker som vi tycker om är designonline.se samt royaldesign.se
Det mesta av det du nämner är högst möjligt i Woocommerce, driftar och har byggt ett antal siter som gör det rätt bra.
4 juli, 2019 kl. 12:43 #186485DynacubeDeltagareSjälvklart så går det att göra detta i WooCommerce, varmt rekommenderat! En stor fördel är just att WooCommerce är en open source plattform som har många användare och det gör att det finns väldigt många med kunskap om plattformen. En annan fördel är att det finns mycket support och funktioner.
Hör av dig om du undrar något mer!
11 juli, 2019 kl. 20:09 #186496OveoDeltagareKravspecifikation är bra att ha med, sen undrar jag om ni behöver en allt-i-ett-lösning eller om ett renodlat PIM i kombination med en webbshop som ”bara” presenterar produkterna och tar emot beställningar och betalning sker via ex Klarna?
Du får en massa leverantörer som säger ”kontakta oss”, ”vi har en bra lösning”, ”det där kan du lösa i woocommerce, vi har gjort det förut”.
Fundera över, vad är det som gör er nuvarande lösning trång i kostymen (oavsett användarupplevelse). Vad är must have och vad är need to have? Är det krav med en monolit (allt i ett) eller kan ni tänka er separata komponenter som integreras? Kanske ni till och med kan tänka er en kombination med en del egenutvecklade komponenter?
Ta denna kravställan till leverantörer som får svara upp, inte bara genom en tjusig PowerPoint utan genom faktiska case eller skräddarsydd demo utifrån era behov.
Tänk också långsiktigt, var ska ni befinna er vid olika tidpunkter, kommer ni bara satsa online, ska ni finnas fysiskt också, ska ni jobba via ÅF etc. Det ställer även framtida krav så ni inte har ogjort införande om tre år (exempelvis)
16 augusti, 2019 kl. 14:01 #186552Mats RajalaDeltagare@Oveo 93873 wrote:
Kravspecifikation är bra att ha med, sen undrar jag om ni behöver en allt-i-ett-lösning eller om ett renodlat PIM i kombination med en webbshop som ”bara” presenterar produkterna och tar emot beställningar och betalning sker via ex Klarna?
Du får en massa leverantörer som säger ”kontakta oss”, ”vi har en bra lösning”, ”det där kan du lösa i woocommerce, vi har gjort det förut”.
Fundera över, vad är det som gör er nuvarande lösning trång i kostymen (oavsett användarupplevelse). Vad är must have och vad är need to have? Är det krav med en monolit (allt i ett) eller kan ni tänka er separata komponenter som integreras? Kanske ni till och med kan tänka er en kombination med en del egenutvecklade komponenter?
Ta denna kravställan till leverantörer som får svara upp, inte bara genom en tjusig PowerPoint utan genom faktiska case eller skräddarsydd demo utifrån era behov.
Tänk också långsiktigt, var ska ni befinna er vid olika tidpunkter, kommer ni bara satsa online, ska ni finnas fysiskt också, ska ni jobba via ÅF etc. Det ställer även framtida krav så ni inte har ogjort införande om tre år (exempelvis)
Bra inlägg! Håller med i allt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.