Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Den ultimata ehandelsplattformen?
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av Rob.
-
FörfattareInlägg
-
24 juni, 2011 kl. 08:34 #96178RobDeltagare
Jag har hållt på ett tag med att bygga upp en ny butik. Eller rättare sagt, jag har inte byggt så mycket än utan mest funderat. Jag kommer inte bygga något eget utan kommer köra helt med färdiga lösningar. Antingen driva det själv på egen server eller låta någon annan göra det för en fast månadkostnad.
När jag funderar över min nya perfekta webbutik så brukar jag jämföra med CDON och liknande företag. Hur gör dom? Jag kommer kanske inte skicka 1000 paket om dagen, men varför inte bygga ett system som är så pass smidigt att jobba i att man skulle kunna hantera några bra dagar utan att dö av onödigt manuellt arbete.
Ett par saker jag vill kunna göra är:
Skriva ut frakthandlingar i Pacsoft/Unifaun via ett enkelt knapptryck. Kunderna ska få kollinummer via mail automatiskt.
Automatisk bokföring som gör att jag slipper sitta och mata in varje order för sig (tänk den dagen jag säljer 1000 grejer). Helst skulle jag även vilja ha detta kopplat även till bankkontot så att pengar som kommer in där från tex kortinlösen eller postförskott kan bokföras automatiskt.
Om jag måste exportera en lista från banken och importera i ett annat system manuellt så är väl inte det hela världen om det för övrigt körs automatiskt.Som sagt vill jag helst köra med färdiga lösningar så långt det går. Det är klart att man kan utveckla vilket supersystem man vill, helt anpassat till alla ens egna önskemål. Men då börjar det kosta en massa pengar. Därför vill jag utgå från sådant som redan finns och kanske i värsta fall modifiera det lite så det passar mina behov.
Något smart system för orderplock behövs inte då jag kommer sälja tjänster enbart. Givetvis förekommer ändå ändringar och avbeställningar osv.
Problemet jag har nu är att jag inte riktigt vet var jag ska börja. Jag har letat och lekt i flera månader utan att riktigt hitta hem. Flera webbutiksleverantörer (eller vad de nu kallas) verkar ha ungefär det jag söker men det är väldigt svårt att välja för jag vet inte hur det kommer att fungera i praktiken och jag vill inte behöva byta efter ett tag.
Därför skulle jag gärna vilja ha rekommendationer från er som hållt på ett tag. Kör ni ett system som verkar passa in på min beskrivning och som ni är nöjda med? Berätta gärna! Jag känner att jag behöver lite knuffar för att kunna bestämma mig.
27 juni, 2011 kl. 06:01 #124125Jimmy OstromDeltagareFör det första finns ingen perfekt grund, bara mer eller mindre dålig skulle jag säga istället.
För att få ”sin egna perfekta grund” krävs det att det byggs speciallösningar till en.
Vi använder oss av E-handel – Webbutik för såväl stora som små e-handlare. som vi är supernöjda med, vi har väldigt mycket speciallösningar som gör oss till mycket lyckligare människor
Men då måste du ha ett separat bokföringsprogram, vi använder oss av Visma SPCS 2000 med integration och sen löneprogram 300 med stämpelklocka (helt nytt för oss). Sen sköter man synkningen mellan SPCS och hemsidan med ett program som man har via Nordisk E handel.
Vill du ha allt inbyggt kanske kodmyrans hesida kan vara något: Webbshop för e-handel, Kodmyran AB e-handelspartner
@Rob 21082 wrote:
Jag har hållt på ett tag med att bygga upp en ny butik. Eller rättare sagt, jag har inte byggt så mycket än utan mest funderat. Jag kommer inte bygga något eget utan kommer köra helt med färdiga lösningar. Antingen driva det själv på egen server eller låta någon annan göra det för en fast månadkostnad.
När jag funderar över min nya perfekta webbutik så brukar jag jämföra med CDON och liknande företag. Hur gör dom? Jag kommer kanske inte skicka 1000 paket om dagen, men varför inte bygga ett system som är så pass smidigt att jobba i att man skulle kunna hantera några bra dagar utan att dö av onödigt manuellt arbete.
Ett par saker jag vill kunna göra är:
Skriva ut frakthandlingar i Pacsoft/Unifaun via ett enkelt knapptryck. Kunderna ska få kollinummer via mail automatiskt.
Automatisk bokföring som gör att jag slipper sitta och mata in varje order för sig (tänk den dagen jag säljer 1000 grejer). Helst skulle jag även vilja ha detta kopplat även till bankkontot så att pengar som kommer in där från tex kortinlösen eller postförskott kan bokföras automatiskt.
Om jag måste exportera en lista från banken och importera i ett annat system manuellt så är väl inte det hela världen om det för övrigt körs automatiskt.Som sagt vill jag helst köra med färdiga lösningar så långt det går. Det är klart att man kan utveckla vilket supersystem man vill, helt anpassat till alla ens egna önskemål. Men då börjar det kosta en massa pengar. Därför vill jag utgå från sådant som redan finns och kanske i värsta fall modifiera det lite så det passar mina behov.
Något smart system för orderplock behövs inte då jag kommer sälja tjänster enbart. Givetvis förekommer ändå ändringar och avbeställningar osv.
Problemet jag har nu är att jag inte riktigt vet var jag ska börja. Jag har letat och lekt i flera månader utan att riktigt hitta hem. Flera webbutiksleverantörer (eller vad de nu kallas) verkar ha ungefär det jag söker men det är väldigt svårt att välja för jag vet inte hur det kommer att fungera i praktiken och jag vill inte behöva byta efter ett tag.
Därför skulle jag gärna vilja ha rekommendationer från er som hållt på ett tag. Kör ni ett system som verkar passa in på min beskrivning och som ni är nöjda med? Berätta gärna! Jag känner att jag behöver lite knuffar för att kunna bestämma mig.
27 juni, 2011 kl. 07:16 #124126RobDeltagareJag har kommit underfund med det själv efterhand jag betat av hyrlösningarna. Det verkar inte finnas något klockrent alternativ utan allt känns mer eller mindre som nödlösningar tycker jag. Men det är väl så det blir när det är flera oberoende system som ska köras ihop.
Det verkar vara få som är riktigt nöjda utan alltid är det nåt man retar sig på.
Sedan brukar prissättningen vara lite osmidig. Till exempel kodmyran där varianten för 1000 kr skulle passa bra, förutom att jag även skulle vilja skriva etiketter och då blir det ytterligare 1500 kr i månaden för den funktionen vilket känns som ett lite stort steg.
Istället blir jag sugen på att utveckla något själv… fast enligt planen ska jag ha en shop live om två veckor så det blir nog inte det alternativet.
27 juni, 2011 kl. 08:15 #124127Jimmy OstromDeltagareDet är just detta, det man retar sig på betalar man så det utvecklas och då bir man mindre irriterad.
Men ska du ha en bra färdig lösning så är det 2500 kronor och uppåt, men då blir det oxå bra. Eller så börjar man i ett lägre pris i ett företag som erbjuder olika nivåer och på så sätt kan man växa utan att ”göra om allt”.
@Rob 21115 wrote:
Jag har kommit underfund med det själv efterhand jag betat av hyrlösningarna. Det verkar inte finnas något klockrent alternativ utan allt känns mer eller mindre som nödlösningar tycker jag. Men det är väl så det blir när det är flera oberoende system som ska köras ihop.
Det verkar vara få som är riktigt nöjda utan alltid är det nåt man retar sig på.
Sedan brukar prissättningen vara lite osmidig. Till exempel kodmyran där varianten för 1000 kr skulle passa bra, förutom att jag även skulle vilja skriva etiketter och då blir det ytterligare 1500 kr i månaden för den funktionen vilket känns som ett lite stort steg.
Istället blir jag sugen på att utveckla något själv… fast enligt planen ska jag ha en shop live om två veckor så det blir nog inte det alternativet.
27 juni, 2011 kl. 12:29 #124134ParvelitoDeltagarePrecis som det enligt farbror Barbro inte finns några genvägar till det perfekta ljudet så finns det väl inga genvägar till den perfekta webshopen heller.
Men, de flesta etablerade hyrshopar kan man koppla till Unifaun och till ett bokföringsprogram. En del shopar är sedan duktigare på vissa saker än andra, och där kommer väl utvärderingen in i bilden. Jag tror det viktigaste är att man förstår hur webshopen är tänkt att administreras.
Skillnaden mellan de riktigt stora aktörerna och vi fåmansföretagare är som regel vilka resurser vi har att anpassa och utveckla, både internt och externt. Tills man har de där 1000 beställningarna om dagen får man krasst konstatera att man inte har råd med en hel stab av medarbetare som på heltid jobbar med att förbättra och uppdatera webshopen.
28 juni, 2011 kl. 05:39 #124151Jimmy OstromDeltagareJag håller med dig.
@Parvelito 21124 wrote:
Skillnaden mellan de riktigt stora aktörerna och vi fåmansföretagare är som regel vilka resurser vi har att anpassa och utveckla, både internt och externt. Tills man har de där 1000 beställningarna om dagen får man krasst konstatera att man inte har råd med en hel stab av medarbetare som på heltid jobbar med att förbättra och uppdatera webshopen.
28 juni, 2011 kl. 08:00 #124154Katrin LundgrenDeltagareDet är helt enkelt som med allt annat här i världen. Man får rätta mun efter matsäcken som min morfar alltid brukade säga, dvs man får prioritera och välja efter vad man har råd med. Sedan får man också fundera över vad man ska prioritera. Det är också väldigt lätt att bli dumsnål kan jag känna spontant, bra programvara kostar, och e-handelslösningar är inget undantag från den regeln.
29 juni, 2011 kl. 07:41 #124178RobDeltagareJag har bestämt mig nu. Jag kommer köra med en open source-lösning på egen server och utveckla egna funktioner efter hand. Det kommer att ta tid men det kommer att bli awesome!
Med tiden kanske det blir den ultimata ehandelsplattformen, för mig! Dessutom är det roligare och det är väl inte helt oviktigt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.