Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Den optimala fakturan
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av
Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
11 juni, 2010 kl. 18:26 #111569
Croona
Deltagare@Lastbryggan 6990 wrote:
Fakturaavgift
I de allra flesta butiker så tillkommer en fakturaavgift på runt 20kr, jag har sedan jag börjat med faktura valt att inte ta ut någon ”extra avgift” för faktura. Däremot är frakten 10kr dyrare med faktura än kortbetalning hos oss. Personligen hatar jag just ordet fakturaavgift och vill då inte heller lägga det på mina fakturor.Personligen stör jag mig otroligt mycket på sidor som marknadsför sig med ALLTID FRAKFRITT, sen när man kommer till kassan så är det en expeditionsavgift på 69kr.
Jag vet inte, att ha 10kr för fakturaavgift känns ju väldigt lågt. Det kan inte vara någon som stör sig på det, dessutom blir det ju 10kr billigare frakt än vad du har nu:)
11 juni, 2010 kl. 18:37 #111570Parvelito
DeltagareMånga kloka ord!
Jag kör fakturering i egen regi, men har på min ”att-göra-lista” att försöka meka till så att det skrivs ut ett standard inbetalningskort längst ned på fakturan med ett OCR-nummer. Det skulle bespara mig många telefonsamtal från kunder som undrar hur de skall betala. och ser fakturan ut som räkningar brukar göra tror jag att färre fyller i mitt organisationsnummer som fakturanummer eller kontonummer. Har du något tips på var man köper perforerade papper till bra pris? Behöver inte vara blåa.
Nästa punkt är att räkna på vad det kostar med 30 dagar netto istället för 14 dagar som idag.
Jag har testat lite med digital faktura, men idag skickar jag med dem i ett kuvert i försändelsen med varor. Digitala fakturor hade en tendens att försvinna eftersom det sorteras som spam, de kan inte öppna PDF:en, de begriper inte att det är en faktura bifogad eller de kan inte läsa filen eftersom de bara har mail i mobilen. Det ringde kunder och grät! över att ha fått en påminnelseavgift på 50kr… Papper är trots allt inte så dyrt, så det får bli en utskrift istället.
Fakturaavgift vill jag inte heller ha, och eftersom jag har det hela i egen regi så bjuder jag på det. Efter att ha gjort en bra deal med kreditkollar i veckan så tänker jag fortsätta med det.
För att svara på dina frågor:
– Jag tycker din faktura ser bra ut, men vet av egen erfarenhet att jag uppskattar när förfallodatum står angivet tydligt. Kanske skulle det stå på raden ”Summa att betala” så att det står ”Summa att betala senast xxxx-xx-xx”– Jag ser två nackdelar med att sälja sina fakturor: Det kostar en hel del, och man förlorar lite i flexibilitet. Naturligtvis är det arbetsbesparande att slippa påminnelsehantering och bli garanterad pengarna, men så länge jag hinner med det finns det ingen anledning för mig att leja bort det jobbet. Och så kan man med gott samvete säga till någon som ringer att man bjuder på påminnelseavgiften om det nu blivit fel någonstans, och det behöver inte rapporteras till någon annan som fakturerar mig.
– Idag kan man få riskfri ränta på runt 3%. Om man genom att öka kredittiden från 14 dagar till 30 dagar ökar reskontran från 100kkr till 200kkr så betyder det 3kkr på årsbasis. Man missar väl en del pengar på påminnelser som inte går ut också, men jag tror att man får ett rätt bra rykte med tiden som kan vara värt de pengarna.
Har man likviditeten och klarar den även under högsäsong så tror jag på 30 dagar, lever man däremot på checkkrediten är det ingen bra idé.
– Det finns få saker jag själv irriterar mig på så mycket som snikna avgifter. Därför försöker jag att baka in sådant i frakten och produktens pris. Jag tror det är nyttigt på sikt och ger trogna stamkunder som rekommenderar mig till sina vänner och bekanta, även om man kortsiktigt säkert kan göra mer pengar på att debitera allehanda avgifter.
11 juni, 2010 kl. 19:09 #111572Lastbryggan
DeltagareJag vet inte, att ha 10kr för fakturaavgift känns ju väldigt lågt. Det kan inte vara någon som stör sig på det, dessutom blir det ju 10kr billigare frakt än vad du har nu
Absolut, men jag är inte inne på att ha någon fakturaavgift, däremot kostar faktuahanteringen mig ca 10kr mer/order. Därav den något högre kostnaden i frakten.Har varit inne på att höja frakten för kort till 59kr också för att det skall kosta samma men det är alltid läskigt att höja frakterna.
Har du något tips på var man köper perforerade papper till bra pris?
Jag köper allt kontorsmaterial från Svanströms och har ett 20-tal produkter på min offert till mycket bra pris. Betalar 13,5 öre/st för dem i 500-pack.
Jag har testat lite med digital faktura, men idag skickar jag med dem i ett kuvert i försändelsen med varor. Digitala fakturor hade en tendens att försvinna eftersom det sorteras som spam, de kan inte öppna PDF:en, de begriper inte att det är en faktura bifogad eller de kan inte läsa filen eftersom de bara har mail i mobilen. Det ringde kunder och grät! över att ha fått en påminnelseavgift på 50kr… Papper är trots allt inte så dyrt, så det får bli en utskrift istället.
Jag tror inte att jag skulle gå över till enbart PDF men kanske som ett komplement, jag bifogar också fakturan i försändelsen och problemet kan vara om försändelsen kommer bort eller blir försenad och de får en påminnelse.
Då har ju kunden ändå fått sin faktura via mejl och kanske reagerar innan det kommer en påminnelse om förfallodagen passeras. Då finns det ju en sportslig chans att vi kan skicka nya grejer och förlänga kredittiden. Man slipper då kunder som får påminnelser på grejer dom inte fått.
– Jag tycker din faktura ser bra ut, men vet av egen erfarenhet att jag uppskattar när förfallodatum står angivet tydligt. Kanske skulle det stå på raden ”Summa att betala” så att det står ”Summa att betala senast xxxx-xx-xx”
Förfallodatumet står ju både längst upp till vänster och nere på talongen, men det är ju inga konstigheter att även lägga in det ”som en text” som du skriver. Man kan nog aldrig vara för tydlig.
– Jag ser två nackdelar med att sälja sina fakturor: Det kostar en hel del, och man förlorar lite i flexibilitet. Naturligtvis är det arbetsbesparande att slippa påminnelsehantering och bli garanterad pengarna, men så länge jag hinner med det finns det ingen anledning för mig att leja bort det jobbet. Och så kan man med gott samvete säga till någon som ringer att man bjuder på påminnelseavgiften om det nu blivit fel någonstans, och det behöver inte rapporteras till någon annan som fakturerar mig.
Kostnaden är ett solklart argument, men jag tycker nog att Klarna är mycket flexibla vad det t.ex. gäller påminnelser. Har det varit en försening eller om nåt gått fel så brukar de kreditera påminnelsen utan kostnad för mig.
– Det finns få saker jag själv irriterar mig på så mycket som snikna avgifter. Därför försöker jag att baka in sådant i frakten och produktens pris. Jag tror det är nyttigt på sikt och ger trogna stamkunder som rekommenderar mig till sina vänner och bekanta, även om man kortsiktigt säkert kan göra mer pengar på att debitera allehanda avgifter.
Frågan är om dominansen med fakturavgifter inom e-handeln gör att kunderna helt enkelt tycker att det är ok. Undrar om man har någon fördel att inte ta ut den eller om det inte spelar någon roll. Samtidigt som det känns jäkligt skönt att kunna skriva ”INGA andra avgifter än frakten tillkommer!” och verkligen stå för det…
11 juni, 2010 kl. 21:49 #111575Parvelito
DeltagareKostnaden är ett solklart argument, men jag tycker nog att Klarna är mycket flexibla vad det t.ex. gäller påminnelser. Har det varit en försening eller om nåt gått fel så brukar de kreditera påminnelsen utan kostnad för mig.
Jag har hört flera säga det om Klarna, så de är säkert bra att ha att göra med just nu.
Frågan är om dominansen med fakturavgifter inom e-handeln gör att kunderna helt enkelt tycker att det är ok. Undrar om man har någon fördel att inte ta ut den eller om det inte spelar någon roll. Samtidigt som det känns jäkligt skönt att kunna skriva ”INGA andra avgifter än frakten tillkommer!” och verkligen stå för det…
Jag är inte säker på att dominansen med fakturaavgifter är så stor. Kollade en del stora sajter som Bokus, Adlibris, Ginza, Inkclub & Cdon. Inga avgifter där inte, de tar knappt ens betalt för frakten. Dustin Home ville ha 39kr och Cyberphoto 29kr för sina fakturor.
Jag tror, precis som du, på att rakryggat kunna stå för att det inte är några extra avgifter som tillkommer förutom frakten. Det kanske inte ger flest ”prisjägare” eftersom man då måste ha en vettig marginal på grejerna man säljer, men jag tror det ger stamkunder som vågar komma tillbaka, och det är absolut billigare och enklare än allt SEO, Adwords, annonsering, Tradera och Blocket när en stamkund plockar ihop en order i webshopen.
12 juni, 2010 kl. 09:08 #111581GregerA
DeltagareIntressant inlägg och många bra tips för oss alla.
Själv kör jag utan inbetalningskort. Eftersom väl 95% betalar via internetbank så har jag inte sett det som nödvändigt. Det går ju dessutom in fler rader på en sida om det inte 1/3 av arket utgörs av inbetalningskort – vi har i snitt ca 10 rader per order, och 40-50 är inte ovanligt. Så därför spar vi papper.
Det har varit någon enstaka som påstått att de inte kan betala fakturan för att det inte var med något inbetalningskort … men de flesta av våra kunder är relativt begåvade.Vi gör precis som lastbryggan, vi justerar frakten beroende på betalsätt.
Kort 29:-, Faktura 49:- Postförskott 99:-.Jag kan hålla med om att en flexibilitet i förfallodag kan vara bra. De flesta betalar ju av gammal vana sina räkningar i slutet på månaden. Därför kan man antingen köra 30 dagar, eller köra förfallodag den siste i månaden (dock minst 10-14 dagar), så en leverans som går ut den 5:e förfaller den siste i innevarande månad, medan en leverans som går ut den 20:e förfaller den siste i nästa månad. Så brukar det ju vara på kortköp.
Vi kör fakturering i egen regi. En totalkostnad på runt 3-4% för factoring känns dyrt i jämföresle med kort där vår totalkostnad nu ligger på 1.2%. Men det handlar ju inte bara om kostnad, också vilket kassaflöde man vill ha.
Vi placerar förfallodatumet precis under totalbeloppet ”Betalas senast 2010-06-30”. Är det en kort- eller postförskottsfaktura så står där istället ”Betald kontokort” eller ”Betald postförskott”. Det har nämligen hänt att folk har betalt en redan betald faktura … :rolleyes:
Fakturor via e-mail funkar nog sådär. Jag vet att jag ibland själv missar dem. Det enda ”säkra” metoden där är nog att ansluta sig till bankernas ”eFaktura”.
12 juni, 2010 kl. 18:26 #111584Nicklas
DeltagareIntressant läsning.
Jag kan ju bara säga att fakturor via mail bommar jag väldigt ofta i min enorma mailskörd. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.