Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Dela upp sökorden i AdWords?
- Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 11 månader sedan av Fredde.
-
FörfattareInlägg
-
28 november, 2010 kl. 11:30 #95247FreddeDeltagare
Hur optimerar man sökorden på Google AdWords? Jag hörde att man ska, citat: ”dela upp sökorden i annonsgrupper där varje grupp innehåller relativt få men liknande sökord”, vad menas med det? Hur gör man?
Om man tex har tre annonsgrupper, ska alla dessa ha samma annons då fast med olika sökord?
Sedan undrar jag om man bara ska ta bort de sökord som inte går bra, dvs har 0 klick?
29 november, 2010 kl. 22:12 #116717Per NilssonDeltagareDen här använder jag till att redigera sökorden i Adwords.
Dina 0-klicksannonser, har de visningar? De kan ju ligga där eftersom de inte kostar något.
29 november, 2010 kl. 22:45 #116720PlastskivorDeltagareOm folk inte klickar så är ju det gratisreklam för folk ser ju ditt budskap och din URL så kanske knappar de in den i framtiden.
Det intressanta är ju de sökorden som ger trafik av ”kvalitet” dvs helst att de köper men i.a.f. att de har lång tid och många sidvisningar på din sajt. Då är de nog mer sannolika köpare vid framtida besök. Sådan info kan du få i google analytics.
30 november, 2010 kl. 07:30 #116726ZablerDeltagareBetänk dock att om ni har annonser med 0 klick och många visningar så minskar er CTR och därmed värdet på er annonsgrupp, vilket kan innebär att de annonser som får klick blir dyrare.
30 november, 2010 kl. 21:23 #116742FreddeDeltagareVissa annonser har 0 visningar. Är det för dåliga sökord då?
Sökord som har många visningar men 0 klick, ska man ta bort dem?Jag kör 10 kampanjer nu med 1 -3 anonnsgrupper i varje. Länkar ofta direkt till en specifik produkt. Tycker det är riktigt svårt att veta hur högt CPC man ska bjuda på varje, hur vet man det?
Det finns ju det här sökordsverktyget ”Sökordshjälpmedel” där man kan hitta sökord, men vad är det för något i resultatet man ska titta på/gå efter där? Ska man enbart ta dem med låg konkurens eller?
10 december, 2010 kl. 20:43 #117082Christoffer TyreforsDeltagare@Fredde 12806 wrote:
Vissa annonser har 0 visningar. Är det för dåliga sökord då?
Sökord som har många visningar men 0 klick, ska man ta bort dem?Jag kör 10 kampanjer nu med 1 -3 anonnsgrupper i varje. Länkar ofta direkt till en specifik produkt. Tycker det är riktigt svårt att veta hur högt CPC man ska bjuda på varje, hur vet man det?
Det finns ju det här sökordsverktyget ”Sökordshjälpmedel” där man kan hitta sökord, men vad är det för något i resultatet man ska titta på/gå efter där? Ska man enbart ta dem med låg konkurens eller?
0 visningar innebär att antingen så betalar du för lite eller så söker ingen på de sökorden. Oavsett vad så verkar dessa, med denna bristfälliga info, inte vara bra sökord.
Som nämnt så drar de som inte får klick ner hela annonsgruppens CTR vilket i sin tur höjer klickpriset. Lägger man dem i en egen annonsgrupp så påverkar man inte andra annonsers klickpris och får alltså gratis varumärkesbyggande. Ett tips är ju då att, jag hatar mig själv för att säga det i anslutning till adwords MEN, göra varumärket TYDLIGT i texten för att få ut så mycket varumärkesvärde som möjligt.
Angående CPC så skrev jag om det här: http://www.ehandel.se/forum/marknadsfoering/1443-fraga-om-googe-adwords-2.html#post13126
I regel är sökord som har låg konkurrens inte bra sökord, därav den låga konkurrensen; ingen vill betala för dåliga sökord. I vissa fall kan de dock vara otroligt bra sökord som ingen annan har hittat ännu. Detta var dock förmodligen vanligare kring millenieskiftet än vad det är nu eftersom internet som bekant har växt lite och det finns väldigt få områden som inte har någon kommersiell verksamhet i sig.
10 december, 2010 kl. 20:47 #117083Christoffer TyreforsDeltagareser att du kör många kampanjer.
varför?
om du inte ge ett bra svar på den frågan så är stalltipset att köra få kampanjer. När en kampanj har genererat ett visst antal konverteringar så får man möjligheten att använda omvandlingsbaserade priser (Cost Per Action) och även omvandlingsoptimering. Detta är värt mycket, men antalet konverteringar kan vara svårt att nå upp till för mindre ehandlare och därför är ett lågt antal kampanjer att föredra.
För tydlighetens skull: om du kan ge ett bra svar på varför, vilket är mycket troligt, så ska du inte göra så. Det är dock ett vanligt nybörjarmisstag att göra en kampanj per sökord.
11 december, 2010 kl. 23:23 #117115FreddeDeltagareHar inget bra svar på varför jag gjort så (skyller på att jag är nybörjare vilket jag också är) men nu har jag förstått och hört från annat håll att jag ska hålla mig till en kampanj och köra olika annonsgrupper under den.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.