Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Dela lärdomar från externa e-handels trender och rapporter
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 9 månader sedan av extraledljus.
-
FörfattareInlägg
-
7 mars, 2018 kl. 19:06 #104587extraledljusDeltagare
Startar en ny tråd för att dela externa rapporter som ger bra insikter om trender och marknader. Genom dessa lärdomar kan vi operativt förbättra e-butiker och ge våra kunderna det bästa service och en unik upplevelse.
Ett första tips är E-barometern
Ett annat tips är KPMG ”The truth about online consumers” – mer kring marknadsföring men värdefulla insikter. De listar 4 steg till köp:
Steg 1 – Medvetenhet: Triggers och influencers
Steg 2 – Behandling: produkt- och företagsforskning
Steg 3 – Konvertering: bestämmer var och när man ska köpa
Steg 4 – Utvärdering: Erfarenhet och feedbackStändiga förbättringar är ett måste för att hela tiden ta hand om våra kunder men även för att svensk e-handel ska hålla bra kvalitet. Lyfter upp två frågor:
1. Hur ser köpprocessen ut för de olika generationerna: baby boomers, generation x och millenials. Hur ökar man bäst servicen för att göra dessa grupper nöjda?
2.Vi försöker i vårt e-butik att samla feedback efter köpprocessen genom konversation med kunderna via e-post – hur gör ni dessa undersökningar för att säkerställa att t.ex. logistiken har gått smidigt till. Vi får information från transportören men denna data är främst siffror.20 mars, 2018 kl. 15:33 #185020David91Deltagare@extraledljus 91711 wrote:
Startar en ny tråd för att dela externa rapporter som ger bra insikter om trender och marknader. Genom dessa lärdomar kan vi operativt förbättra e-butiker och ge våra kunderna det bästa service och en unik upplevelse.
Ett första tips är E-barometern
Ett annat tips är KPMG ”The truth about online consumers” – mer kring marknadsföring men värdefulla insikter. De listar 4 steg till köp:
Steg 1 – Medvetenhet: Triggers och influencers
Steg 2 – Behandling: produkt- och företagsforskning
Steg 3 – Konvertering: bestämmer var och när man ska köpa
Steg 4 – Utvärdering: Erfarenhet och feedbackStändiga förbättringar är ett måste för att hela tiden ta hand om våra kunder men även för att svensk e-handel ska hålla bra kvalitet. Lyfter upp två frågor:
1. Hur ser köpprocessen ut för de olika generationerna: baby boomers, generation x och millenials. Hur ökar man bäst servicen för att göra dessa grupper nöjda?
2.Vi försöker i vårt e-butik att samla feedback efter köpprocessen genom konversation med kunderna via e-post – hur gör ni dessa undersökningar för att säkerställa att t.ex. logistiken har gått smidigt till. Vi får information från transportören men denna data är främst siffror.Det som är absolut viktigast i E-handel är att bygga upp sidan för kunden. Den ska vara serviceinriktad och kunden ska lätt kunna orientera sig igenom hemsidan. En annan tips är att undersöka allt man gör, dessa kan man lätt undersöka via google anaytics och läsa av hur kunderna beter sig på hemsidan och vilka de egentligen är. Dessa ska man utveckla. Bättre att ta hand om dessa kunder och utveckla detta än att jaga nya hela tiden.
21 mars, 2018 kl. 14:19 #185026extraledljusDeltagareIntressant David. Just Google Analytics är ett verktyg som vi använder mycket av för förstå kunderna. KPMG rapporten visar att hela köpprocessen är viktigt för kunden. Rent generellt så är denna nya yngre generationen mera ”mobile-only”. Deras beteende kretsar runt mobilen varav vi på extraledljus jobbar mycket design och anpassar oss till snabbare responstid. Har ni annorlunda strategi för bästa upplevelsen för mobila jämfört med stationära enheter?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.