Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Datainspektionen: Fel visa uppgifter från folkbokföringen
- Detta ämne har 24 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av Pelmered.
-
FörfattareInlägg
-
14 februari, 2013 kl. 14:01 #159769ParvelitoDeltagare
@Prix 60603 wrote:
Varför har ingen vågat överklaga. Läser man lagen är det ingen självklarhet.
För att de som hittills blivit åthutade av Datainspektionen är numera konkursade OnOff och senast fackföreningen Unionen som knappast är beroende av att kunna visa folkbokföringsadress på sina sidor. För att få ett prejudikat så behöver man gå hela vägen upp i högsta förvaltningsdomstolen via förvaltningsrätt ock kammarrätt. Det tar några år och kostar säkert en hel del pengar, inte minst i form av tid från nyckelpersoner i sin organisation, men också för att hyra in juridisk expertis.
Det hade varit bättre om de gett sig på t.ex. Klarna eller Svea som har resurser att bråka med dem.
14 februari, 2013 kl. 15:43 #159775PrixDeltagare@Parvelito 60604 wrote:
För att de som hittills blivit åthutade av Datainspektionen är numera konkursade OnOff och senast fackföreningen Unionen som knappast är beroende av att kunna visa folkbokföringsadress på sina sidor. För att få ett prejudikat så behöver man gå hela vägen upp i högsta förvaltningsdomstolen via förvaltningsrätt ock kammarrätt. Det tar några år och kostar säkert en hel del pengar, inte minst i form av tid från nyckelpersoner i sin organisation, men också för att hyra in juridisk expertis.
Det hade varit bättre om de gett sig på t.ex. Klarna eller Svea som har resurser att bråka med dem.
Men det var lite av min tanke att de bör bråka med antingen stora ehandelföretag som (som i sin tur använder Klarna) för då blir det lite fart på karusellen. Det måste anses som standard att adresshämtning idag genomförs av nätbutiker… Jag vet inte om man kan få Svensk handel i ryggen.
14 februari, 2013 kl. 17:07 #159781danielanderssonDeltagareDet positiva för Klarna om det här går igenom är ju att KCO kommer bli standard, då ingen annan riktigt kan erbjuda samma smidighet i kassan.
Irriterande att DI ska förstöra för ehandel..
14 februari, 2013 kl. 21:01 #159790PrixDeltagare@lunarmys 60618 wrote:
Det positiva för Klarna om det här går igenom är ju att KCO kommer bli standard, då ingen annan riktigt kan erbjuda samma smidighet i kassan.
Irriterande att DI ska förstöra för ehandel..
Såvida KCO anses vara på rätt sida lagen. Vad jag tolkade när jag snabbt läste Onoff’s beslut var att problemet låg i att man visade uppgifter som överhuvudtaget var hämtade från annan källa än beställaren innan ett avtal ingåtts. Dock så talar det för KCO eftersom det krävs en större prestation att redan ha två riktiga uppgifter.
Vet dock inte hur KCO fungerar för förstagångskunder hos Klarna. Hämtar inte Klarna allt då?
14 februari, 2013 kl. 23:42 #159792JohanKDeltagare@Prix 60627 wrote:
Såvida KCO anses vara på rätt sida lagen. Vad jag tolkade när jag snabbt läste Onoff’s beslut var att problemet låg i att man visade uppgifter som överhuvudtaget var hämtade från annan källa än beställaren innan ett avtal ingåtts. Dock så talar det för KCO eftersom det krävs en större prestation att redan ha två riktiga uppgifter.
Vet dock inte hur KCO fungerar för förstagångskunder hos Klarna. Hämtar inte Klarna allt då?
De gånger jag provat KCO så ska man först ange e-mail för att på så sätt identifiera kunden,(det har aldrig funkat för mig) nästa steg är att ange sitt postnummer, funkar inte detta heller så ska man ange personnummer..
Nu när jag prova så kommer bara namnet upp, inte min adress.. telefonumret visas bara de 2 sista sifforna..
så de borde ligga inom ramen..
Men jag tycker inte att uttalandet ifrån DI är helt klart?
Näthandlare och andra som har liknande funktioner bör se över sina tjänster eftersom det finns risk för att funktionen används som en upplysningstjänst på Internet. Det är inte ok enligt personuppgiftslagen att exponera personuppgifter på det här sättet, säger Per Lövgren, kommunikationsansvarig på Datainspektionen.
Man bör se över sina tjänster?
15 februari, 2013 kl. 08:36 #159797danielanderssonDeltagare@Prix 60627 wrote:
Såvida KCO anses vara på rätt sida lagen. Vad jag tolkade när jag snabbt läste Onoff’s beslut var att problemet låg i att man visade uppgifter som överhuvudtaget var hämtade från annan källa än beställaren innan ett avtal ingåtts. Dock så talar det för KCO eftersom det krävs en större prestation att redan ha två riktiga uppgifter.
Vet dock inte hur KCO fungerar för förstagångskunder hos Klarna. Hämtar inte Klarna allt då?
Alltså, tänkte mer att dom i princip är dom enda som har möjligheten att göra något.
Så även om dom plockar bort möjligheten att ange bara personnummer för att få adress, så kan dom ändra sin iframe för att fråga efter email + postnumme eller login + lösenord (om man ska vara lite old school) eller helt enkelt Facebook, som dom redan har.
Om personnummer -> adress plockas bort så blir första köpet lite jobbigt, men framtida köp skulle bli mer eller mindre lika enkla som idag.
15 februari, 2013 kl. 08:43 #159799Katrin LundgrenDeltagare@flennstrom 60635 wrote:
De handlare som satt igång med Klarna Checkout får besökare som inte tänkt att handla utan är mer intresserade av hur KCO ser ut och fungerar. En och annan order slinker igenom ”av misstag” (eller hur Katrin?).
Det blir ju extra jobb + att konverteringssiffror mm inte blir korrekta.Här finns två demoshoppar med KCO som ni kan titta på och även lägga order i:
Japp stämmer bra, vi har haft en hel del order av ”misstag”. Några ärliga och snälla som talat om det, och en del där vi misstänker det men inte vet säkert. Klart är att ångerfrekvensen gått upp på ordrarna, dvs de där som mailar inom några minuter och ångrar köpet
15 februari, 2013 kl. 08:59 #159798GregerADeltagare@Kodmyran 60636 wrote:
Japp stämmer bra, vi har haft en hel del order av ”misstag”. Några ärliga och snälla som talat om det, och en del där vi misstänker det men inte vet säkert. Klart är att ångerfrekvensen gått upp på ordrarna, dvs de där som mailar inom några minuter och ångrar köpet
Ett utmärkt tillfälle att ta ut en avbeställningsavgift …
OT: Jag tror att personnummer + postnummer är en rimlig kompromiss. Då går det i alla fall inte att sitta och slå in random personnummer för att se vad som dyker upp. Man får även fördelen att det kan väljas rätt adress på de som har flera adresser registrerade.
15 februari, 2013 kl. 10:40 #159802Jimmy OstromDeltagare15 februari, 2013 kl. 11:47 #159813RikardDeltagareSkulle man inte klara sig ifrån det här genom att anonymisera en del uppgifter?
Jag anger mitt personnummer och får fram:
Rikard Westberg
No******gatan 60
4**09 Göteborg -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.