Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Dansk kortbetalning billigare än svenska
- Detta ämne har 23 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 10 månader sedan av Jeff.
-
FörfattareInlägg
-
27 juni, 2013 kl. 16:14 #165312bslaskDeltagare
Läser man artikeln om Klarna och deras omsättning och ersättningsökning, så inser man snabbt att det finns goda marginaler på den svenska ”Betal-systems-marknaden” så det låter ju inte helt fel om det kommer lite aktörer från utlandet och sätter press!
27 juni, 2013 kl. 22:12 #165317DanDeltagare2,72% i vinstmarginal för att vara exakt. Att man är stor betyder inte automatiskt att man har överdådiga marginaler och överpriser.
Lönerna är väl inte superhöga heller jmf med liknande företag?
28 juni, 2013 kl. 13:46 #165328bslaskDeltagarehmm, den verkliga vinstmarginalen lär nog vara betydligt högre än så efter alla investeringar mm.
Lite OT men ändå: Jag uppskattar verkligen ehandel.se’s nyhetsflöde, som tar fram relevanta och bra nyheter och är hyfsat objektiva, men när det gäller Klarna kan jag tycka att det skrivs lite väl positivt, samt så snart en större butik väljer Klarna så är det en nyhet? Tittar man på Maj&Juni månads nyhetsreleaser, så förekommer Klarna 9ggr och inte så sällan i väldigt positiva ordalag…
2013-06-14 Klarna satsar på tekniken och rekryterar
2013-06-04 Lekmer väljer Klarnas kassa för desktop och mobil
Klarnas nya superkassa fortsätter att locka e-hand…2013-05-30 Sportamore går all in med Klarna Checkout
Nu har ännu en nätbutik valt att använda sig av Kl…2013-05-29 Klarna nådde två milstolpar på mindre än en vecka
Klarna har haft mycket att fira de senaste veckorn…2013-05-27 Klarna tar emot pris för sin innovation
För bara några veckor sedan tog Klarnas grundare e…2013-05-14 Tyskarna älskar stort utbud och trygghetssymboler
Betalleverantören Klarna håller på att ta sig an T…2013-05-02 Klarna Checkouts väg in i nätbutikernas hjärta
Den växande m-handeln verkar dock ge Klarna en väg…2013-04-29 Svenskt Kosttillskott hoppar på Klarnas kassa
Ännu en nätbutik börjar använda Klarnas nya kassa….2013-04-26 StylePit väljer Klarnas kassa för sin mobila handel
StylePit som grundades år 2000 och ägs av SmartGuy..28 juni, 2013 kl. 14:15 #165330ParvelitoDeltagareDen mycket stora prisskillnaden mellan kortbetalningar i Danmark och i Sverige tyder på att det finns utrymme för rätt så rejäla sänkningar i Sverige. Det är ju inte så att Danmark är ett mycket större land med många fler transaktioner att dela upp kostnaderna för infrastrukturen på. Pratet om en annan prisstruktur för att man anser sig addera mervärde i form av support känns inte som att man vill acceptera det fullt ut.
Vad gäller Klarna så reagerar jag inte över ledningens löner, snarare är det väl så att bolag med miljardomsättning och massor av anställda inom finansbranschen brukar ha betydligt högre löner än så. Däremot så reagerar jag lite över att de har mer än 150Mkr i kreditförluster. Det är ganska mycket.
Sedan är de väldigt duktiga på att förse media med pressreleaser, vilket syns.
29 juni, 2013 kl. 13:15 #165372Johan WDeltagare@ePay_Robin 66252 wrote:
Det är ett fint argument, men världen är ju tyvärr inte perfekt och fel kan uppstå såväl som behov för hjälp till tekniska frågor.
Support till svenskar är dyrare än danskar eller?
1 juli, 2013 kl. 09:34 #165419ePay_RobinDeltagare@Johan W 66342 wrote:
Support till svenskar är dyrare än danskar eller?
Det är självklart dyrare för en verksamhet att ge support på flera olika språk. QuickPay ger ingen support på svenska och har dessutom ingen telefon support.
Som sagt så det beror helt och hållet på hur stort behov man har angående kundservice.
4 augusti, 2013 kl. 01:18 #166458SamHDeltagareJag har nu jämfört dessa två och det är mycket man kan spara in här faktiskt.
Men det komiska med att ePay_Robin tar upp gällande supporten så kan jag bara säga 2-0 till Quickpay faktiskt.Jag ställde en fråga till Quickpay igår (Lördag) genom ett mail och jag fick svar av dom kl 23:52 för bara 3 timmar sen. Lycka till att få ett svar av ePay på helgerna.
Att support på danska skulle vara något negativt förstår jag inte heller. Hur många gånger har man inte behövt kontakta Teller men personen visar sig tala danska/norska istället? Det är bara att ta det på engelska istället. Eller ja, de fåtal gångerna i verkligheten. Det är endast vid uppstart som support kan behövas och väldigt sällan senare. I min fysiska butik tror jag att jag endast behövt kontakta supporten 3-4x på 9års tid.ePay vill ha 50kr för extra shop per månad. Quickpay tar 0kr.
ePay vill ha 50öre extra per transaktion för sk ”Fraud controll” som egentligen bör ligga i bådas intresse att inte genomföra sådana transaktioner. Quickpay tar 0kr.
ePay vill dessutom ha 1-2kr per transaktion. Quickpay tar 0kr upp till 500 transaktioner /månad och har du 1000 transaktioner så tar Quickpay endast 50öre styck.Det mest intressanta däremot är konverteringsgraden. Har någon hittat test/jämfört dessa två när det kommer till konverteringen?
4 augusti, 2013 kl. 15:50 #166466Johan WDeltagarePrecis. Känner inte att prishöjningen är motiverad överhuvudtaget utan snarare ett sätt att ta nytta av de höga priserna på svenska marknaden. De flesta svenskar kan köra engelska om man inte förstår danska i text. Som jag sa innan så skall en bra tjänst inte ens kräva support, kanske I uppstartsfasen och vid utveckling. Men de flesta webbutvecklare som integrerar har inga problem att läsa och kommunicera på engelska heller.
Hade epay haft samma prisstruktur så hade jag hoppat på för längesen. Epay ser bättre tekniskt sett ut. Men det motiverar fortfarande inte flera tusen kr skillnad.
Inte ens Samport tar extra för flera domäner. I Samport ingår även bedrägeriskyddet.
5 augusti, 2013 kl. 08:04 #166478ePay_RobinDeltagareTack till SamH och Johan W för er värdefulla och konstruktiva feedback. Jag ska försöka prata med cheferna och se om det finns någon möjlighet att ändra prisstrukturen för svenskar i framtiden. Detta är dock ett större projekt på grund av de många existerande kunder! Vi önskar självklart att kunna bli ännu mer attraktiva på den svenska marknaden.
SamH: Jag svarar ofta på vår support mail efter kl. 16 i vardagar och även på helgerna när vi egentligen har stängt! Så chancerna för att få svar på supportrelaterade frågor är relativt stora (även om det är helg)
5 augusti, 2013 kl. 15:49 #166501SamHDeltagareJag tycker helt klart att erat betalningsfönster Robin är mycket snyggare än Quickpays men kostnaden gör det hela inte så attraktivt.
Det skulle vara intressant om ni kunde ordna en annan prisstruktur eller kanske något exklusivt för ehandels medlemmar där ni matchar quickpays priser?
Jag hade bytt till er utan att tveka om kostnaden motiverade det. I mitt fall är det även 5 shoppar med snarlika namn där endast ändelsen är annorlunda. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.