Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Dålig vecka hos DHL Express, eller … ?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98557
    GregerA
    Deltagare

    Veckan började med att bara tre av fyra kollin från Kina anlände på måndagen. Det fjärde kollit hade lämnat Hong Kong, men aldrig kommit till Leipzig. Innehåll: något som var väldigt akut. 😮

    Min leverantör fixar fram en akut ersättningsleverans som går iväg från Kina på onsdagen, och på fredagen ligger på bilen för utkörning. Men det kommer aldrig. Sent på eftermiddagen står det ”registrerad för leverans” på trackingen. Samtal till DHL ger svaret ”kuriren har förmodligen haft för många paket för att hinna leverera alla”. … 😮

    Vi har kört DHL i något års tid nu, och detta är första gången något försvunnit – och vad jag vet också första gången de ”inte hunnit” lasta av ett paket.

    Jag hoppas verkligen att detta inte är en ny trend.

    #149873
    Parvelito
    Deltagare

    Jag är över lag så nöjd med DHL Express, att jag nog kan leva med om de tabbar sig någon gång nu. De utklassar t.ex. Fedex som tar 5-6 gånger så lång tid på sig att leverera i normalfallet, för ungefär samma fraktkostnad från Kina.

    #149875
    fotofyndet
    Deltagare

    @Parvelito 49510 wrote:

    Jag är över lag så nöjd med DHL Express, att jag nog kan leva med om de tabbar sig någon gång nu. De utklassar t.ex. Fedex som tar 5-6 gånger så lång tid på sig att leverera i normalfallet, för ungefär samma fraktkostnad från Kina.

    +1

    Fedex är verkligen totalt värdelösa i jämförelse. Men jag får hålla med dig Greger, vi får hoppas att det inte är en trend.

    #149897
    GregerA
    Deltagare

    Jag är också över lag nöjd med dem. Att drabbas av två fel samma vecka bekräftar väl bara talesättet ”en olycka kommer sällan ensam”.

    Sannolikheten för att det som sannolikt inte kan hända, skulle hända igen, måste ju vara väldigt liten nu. :rolleyes:

    #149909
    Lastbryggan
    Deltagare

    Lite struligt med DHL har det varit här också.

    Sändning 1
    3 kollin skickades från Holland den 23 juli.

    Dessa kördes ut den 25e efter att vi gått hem och fick följa med lastbilen tillbaka till Tibro. Alla 3 skulle levereras igen den 27e juli men bara 2st kom. Det tredje saknas (se bild) och ingen i Tibro kunde hitta det. Det lustiga är att på DHL’s sökning står det att jag har kvitterat alla 3. Men i chaufförens handdator kvitterade jag bara 2.

    I tisdags den 31 juli ringde jag leverantören och påtalade detta och denne ringde DHL där de säger att jag kvitterat 3 kollin. Jag fick då ringa Tibro och be dem faxa mig ett ”bevis” i form av en utskrift från chaufförens handdator att jag bara tagit emot 2 kollin. Vidarebefordra detta fax till leverantören som i sin tur tjabbar med DHL under onsdagen och kommer fram till att DHL inte hittar mitt paket. Leverantören skickar den på nytt igen den 2 augusti och förhoppningsvis har jag den i morrn.

    Sändning 2
    Samma leverantör skickade 3 kollin den 24 juli.

    2 av dem levererades den 26 juli och det tredje kollit kom dagen efter och enligt chauffören berodde det på att de inte var i samma sändning vilket är bullshit då de holländska kollinumren är i nummerföljd och en sändning. Men när de kom till Sverige blev de helt plötsligt två sändningar som kom två olika dagar.

    Jag hatar verkligen när speditörerna har semestervikarier som inte kan tillgodose mina rutiner och öppettider, eller också är jag för bortskämd med att det funkar bra i vanliga fall…

    #150016
    Gonte
    Deltagare

    Ack, för egen del är DHL det enda som fungerar hyffsat bra.
    Längtar tills flytten är gjord, men just nu finns jag iallafall i en lokal med låst port mot omvärlden.

    DHL ringer, vi öppnar. De få gånger det failar så får jag SMS med sändningsnummer och på eftermiddagen finns paketet på terminalen (i stan).

    Posten vet att porten är låst och kör förbi (utom vikarier, de ringer), paketet hamnar hos postombud på kvällen nästa dag (again, i stan).

    UPS känner på den låsta dörren och vill ringa men är inte betrodda med telefoner, paketet återvänder sent på kvällen till terminalen där vi får hämta det nästa dag (inte i stan, utan på fucking jävla flygplatsen)

    Posten frustrerar mig, men framförallt hatar jag verkligen UPS.

    #150017
    GregerA
    Deltagare

    Det försvunna paketet har inte kommit tillrätta ännu. Men DHL verkar i alla fall lägga ner lite krut på att hitta det. Alla herrelösa paket öppnas och fotograferas och bilderna läggs i en databas. En dam på DHL har suttit och letat igenom bilderna för att se om det var något som liknar vårt gods. Men tyvärr inte.

    #150019
    bloggus
    Deltagare

    @Lastbryggan 49546 wrote:

    Lite struligt med DHL har det varit här också.

    Sändning 2
    Samma leverantör skickade 3 kollin den 24 juli.

    2 av dem levererades den 26 juli och det tredje kollit kom dagen efter och enligt chauffören berodde det på att de inte var i samma sändning vilket är bullshit då de holländska kollinumren är i nummerföljd och en sändning. Men när de kom till Sverige blev de helt plötsligt två sändningar som kom två olika dagar.

    Det är faktiskt inte bullshit. DHL tar t.ex. på sig 3 dagar att leverera dessa paket till dig, men oftast tar t.ex. 2 dagar. De har då råd att styra om 1 paket till dagen efter då det är fortfarande inom tidsgränsen för tjänsten, men de behöver kanske inte ta en extra lastbil som kör till Sverige. Det är ren planering i speditionen.

    Är det vanligt fast kollinumren är i följd? Ja, det förekommer. Har erfarenhet av det och problemet är ju att på trackingen ser man att endast 2 kommit fram till Sverige, men när du kvitterar så visar trackingen plötsligt 3 stycken. Ringer man dock till rätt kundtjänst på DHL, så kan de se status på alla paket och ser oftast utan problem när de rotar lite i sina system var det sista paketet håller hus. I 99% har det fastnat i ursprunglandet just på grund det jag skrev från början.

    Saken är att vi ser det oftast sådana sändningar som ”en sändning” och tycker att det är rimligt att de skall komma samtidigt, med DHL ser det som 3 skilda och en elller två kan komma dagen efter.

    För egen erfarenhet händer det kanske 2-3% av gångerna och oftast när man har mycket trafik, dvs. måndagar.

    #150021
    Gonte
    Deltagare

    Fast, DHLs system ser det faktiskt som en sändning även om de kommit ifrån varandra, vilket är lite av ett problem imho.

    Jag har flera gånger haft konversationen;
    – Vi har redan levererat hela sändningen
    – Nej, jag har fått en del av den
    – Jaha, ja, jag ser nu när jag kollar varje kolli separat att bara några lämnats ut.

    So basicly, det kanske ska anses normalt att en sändning separeras, men DHLs system för spårning är banne mig inte designat för det…

    #150022
    GregerA
    Deltagare

    I mitt fall där 3 av 4 kolli kom fram så står det som ”Partial delivery” på sändningen.

    Om nu ett kolli kommer på vift så vill man ju inte vänta på att alla kollina har kommit fram innan de kör ut dem, utan man vill ju ha så mycket som möjligt så fort som möjligt.

    Det har hänt någon enstaka gång att ett kolli sorterats fel och dykt upp på någon annan hub, men då ser man ju normalt det i spårningen, och det brukar komma fram en dag försenat.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.