Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Copywriting på ehandel
Etiketter: copy, ehandel, nyhetsbrev
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av danielandersson.
-
FörfattareInlägg
-
15 januari, 2012 kl. 16:11 #97171MickeDeltagare
Att skriva säljande produkttexter är något som de flesta här har brottats med misstänker jag, något som beroende på vad man har för bakgrund och kompetens både kan vara ”ont måste” eller det roligaste som finns. Själv finner jag närmast det sistnämnda.
Något jag ofta upplever är att att säljande copy är något som väldigt ofta blir lidande i ett övrigt bra utförande, helt enkelt för att ingen reflekterar över det i själva utförandet.
För att illustrera detta gärna illustrera med två skilda exempel.
Det ena är ett vanligt exempel med ett flöde där en besökare uppmanas att fylla i sin e-post för att gå med i ett nyhetsbrev, rubriken är ofta ”nyhetsbrev” följt av en ruta där e-posten går att fylla i och en knapp med en text liknande ”gå med i nyhetsbrev”.
Ovanstående fyller ofta den funktionen som e-handlaren efterfrågar, men bidrar inte till någon stor konvertering av besökare till prenumeranter, där det ofta kan hjälpa med en lite mer säljande text liknande ”Missa inte våra specialerbjudanden” kan höja konverteringen avsevärt.Det andra exemplet är hur vi som e-handlare kommunicerar när en vara inte finns kvar på lager. Jag tycker mig se att vi gärna trycker på att varan är slut på lager, men när det kanske viktigaste är att kommunicera att den kommer återkomma, texten ”Slut på lager” känns negativ medans ”Tillfälligt slut på lager” känns lite mer välkomnande men ändå kanske inte helt 100I skrivande stund sitter vi och bygger upp en ny design med lite nya funktioner för Bagsy och vi vill lätta upp sättet vi kommunicerar på. Vi vill ha ett trevlig, skämtsam och hippt sätt att bemöta kunderna i vår copy utan att det upplevs som att vi inte skulle vara professionella. Vad tror ni om det?
Har ni några bra exempel på svenska shoppar som ni upplever som duktiga på Copy eller som sticker ut på något sätt? Amerikanska finns det ett gäng som jag upplever som väldigt duktiga men Svenska butiker har jag lite svårt att hitta någon klockren.
Vad har ni för tankar, ramar eller hur jobbar ni med copy i era butiker?15 januari, 2012 kl. 17:39 #134240JoelDeltagareMånga intressanta och bra tankar! Detta är något som man lätt glömmer bort och som många har mycket att vinna på att tänka över lite.
Vi har problemet att våra texter känns för stela, tråkiga och opersonliga. Speciellt med tanke på vad vi säljer. Dock klart professionella. Men det är just den kombon som du strävar efter ”ett trevlig, skämtsam och hippt sätt att bemöta kunderna .. utan att det upplevs som att vi inte skulle vara professionella” som vi också önskar.
Jag tror att man har mycket att tjäna på att anställa någon copywriter eller betala en konsult för att se över texter och kanske i många fall även skriva löpande nya produkttexter. CoolStuff tycker jag annars är ett bra exempel på bra produkttexter som känns både intressanta, humoristiska men ändå faktabaserade och professionella.
Är det någon som vet om det finns något svenskt copy-företag som skriver produkttexter mot en rimlig kostnad?
16 januari, 2012 kl. 15:10 #134295Thomas THLDeltagareGlöm inte bort vår egen DanBanan på roligaprylar.se!
Han har väl ett bolag som skriver artiklar åsså!?/Thomas
19 januari, 2012 kl. 08:04 #134533danielanderssonDeltagareI mitten av mars håller ehandelsnätverket i Kalmar tillsammans med Dan Linder en endagsutbildning i ”Copywriting – att sälja med text”. Det kanske kan vara intressant?
Om, PM:a din mailadress så fwd’ar jag mailet
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.