Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Checklista för att undvika bedrägeri
Etiketter: bedrägeri
- Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av fotofyndet.
-
FörfattareInlägg
-
13 januari, 2012 kl. 11:57 #97163Johan RubankDeltagare
Tror att jag råkat ut för mitt första bedrägeri tyvärr. Tricket är välkänt, lägg beställning och fakturan skickas till annan mottagare. Godsavisering sker med e-post från DHL (till en @live.com adress) och beställningen läggs via mobilt bredband (om man får tro IP adressen). Fakturamottagaren ringde och undra varför han får faktura från oss… jag ringde till DHL och försökte stoppa utlämningen av paket men tyvärr så hade det precis lämnats ut. 15minuter tidigare!
Nå, jag missade helt klart att ifrågasätta varför fakturan skulle till ett företag och godset till ett till en privatperson på samma adress. Skulle kollat och ringt om jag tänkt till lite.
Förslag på en checklista för att klara sig från liknande bedrägerier ?
13 januari, 2012 kl. 12:01 #134085Per NilssonDeltagareVi har Svea och där är det så att varan alltid skickas den folkbokföringsadress som kunden står på.
Det går alltså inte att skriva in någon annan leveransadress än den som är kopplad till ditt person- eller organisationsnummer.
13 januari, 2012 kl. 12:05 #134086ParvelitoDeltagareAldrig skicka mot faktura till något annat ställe än folkbokföringsadressen. Det räcker långt.
Är det större beställningar till företag med gratismailadress kan man ju leta reda på företagets telefonnummer och slå en signal för att tacka för beställningen och berätta hur och när den levereras.
13 januari, 2012 kl. 13:29 #134106Johan RubankDeltagareBedragaren har angett företagets org nr. , skrivit sitt namn på samma adress som företaget och så använt deras org nr när han la beställningen, Svea Webpay godkände och skickade fakturan till företaget som inte fatta nåt !
Han va lite lurig iallafall.
13 januari, 2012 kl. 14:26 #134121Per NilssonDeltagare@Johan Rubank 32203 wrote:
Bedragaren har angett företagets org nr. , skrivit sitt namn på samma adress som företaget och så använt deras org nr när han la beställningen, Svea Webpay godkände och skickade fakturan till företaget som inte fatta nåt !
Han va lite lurig iallafall.
I det här läget är det ju svårt att veta om det är en bedragare eller inte. Den enda riktiga ledtråden är nog e-postadressen.
13 januari, 2012 kl. 16:35 #134128Johan RubankDeltagareJo, men det är en @live.com adress som inte hittas om man söker på nån sökmotor, hans namn finns inte på google, hitta eller gula, birthday eller allabolag. Så jag vet inte. Tyvärr så är det nog förlorade stålar och grejor.
13 januari, 2012 kl. 17:22 #134131GustavDeltagareJag råkade ut för ett liknande bedrägeri för många år sedan. Gör en polisanmälan. Det är inte alltid de skarpaste knivarna i lådan som utför den här typen av bedrägerier. I mitt fall så hade personen använt sitt riktiga namn och legitimerat sig då han löste ut paketen. Polisen åkte hem till honom och där satt han i ett berg av paket från alla möjliga e-butiker.
13 januari, 2012 kl. 18:12 #134139fotofyndetDeltagare@Gustav 32228 wrote:
I mitt fall så hade personen använt sitt riktiga namn och legitimerat sig då han löste ut paketen. Polisen åkte hem till honom och där satt han i ett berg av paket från alla möjliga e-butiker.
haha underhållning på hög nivå.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.