Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › CDON Marketplace? Värt det?
- Detta ämne har 40 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 3 månader sedan av JockeAndersen.
-
FörfattareInlägg
-
7 april, 2015 kl. 13:18 #178084RuthDeltagare
Vad är era avgifter vid försäljning via CDON marketplace? De flesta nämner 15% men vi fick erbjudandet 15% + 10 kr för varje försäljning. Försökte avtala om den fasta kostnaden men fick som svar ”Tyvärr kommer vi inte runt service feen, den kostnaden är standard för alla merchant.”
12 april, 2015 kl. 10:51 #178125notionstoreDeltagare@näthandlarentina 80002 wrote:
Vi fick nyss ett avtalsförslag från cdon, skrivet på juridisk engelska. Svårt att veta vad man skriver på…
De ville ha 15% + 10 kr per transaktion.
Vet någon hur försäljningen funkar i praktiken? Kan man skicka varorna med vanligt brev eller kräver det spårbar frakt?Då får du ta på hårdhandskarna. Vi har 10%. Men även vi har 10kr/order.
Skulle aldrig tagit det för 15% då supporten är på cdon är totalt kass iaf tekniska supporten. Samt magento kopplingen är ett skämt.Vi lägger bara upp dyra hyllvärmare med hög marginal. Säljs det så är det ändå produkter som inte går särskilt bra på vår egna sida.
Är ju ingen fast avgift så rullar några extra kulor in på sådant som kanske inte annars skulle säljas.Du blir av med produkt du kanske inte vill ha kvar i sortimentet längre och går ändå med vinst.
Använd pengarna till att investera i en bättre produkt nästa gångFinns ett antal nackdelar dock det jobb man kan behöva lägga ner utan koppling. Därav får inte cdon särskilt många produkter från oss. Bara vissa utvalda.
”OBS”
Jag glömde nämna att deras produkthantering via excel spreadsheets är totalt värdelös. Teknisk support = ???
Har under lång tid bett dem kolla varför vissa bilder inte kommer med. Att typ 20/100 produkter faller bort vid deras hantering(Min uppfattning). Sist var det 25 nya produkter 5st ligger nu med i deras backend och 20st är helt borta. Laddar upp samma lista fast de som gått bra tas bort och då fungerar det. Det manuella jobbet man får lägga ner utan koppling gör att det knappast är värt det. Skulle behöva sälja för rejält höga siffror för att ge mig på det om det inte är tomt på annat att göra. (Knappt man vill göra det ändå).1 september, 2016 kl. 07:08 #182289SeMi accessoriesDeltagareCDON hävdar att de tar 15% men vi blir fakturerade 15% på vårt ink. moms pris och får betala moms ovanpå deras avgift.
Är det ens lagligt att kalla det för 15%? I praktiken blir det 18,75%!
Är det så här för er andra som säljer via CDON? Känns lite som att det var droppen..
1 september, 2016 kl. 07:11 #182290Runns.seDeltagare@SeMi accessories 88000 wrote:
CDON hävdar att de tar 15% men vi blir fakturerade 15% på vårt ink. moms pris och får betala moms ovanpå deras avgift.
Är det ens lagligt att kalla det för 15%? I praktiken blir det 18,75%!
Är det så här för er andra som säljer via CDON? Känns lite som att det var droppen..
Nej, inte längre. Jobbar på min egen butik istället för att jobba åt cdon.
1 september, 2016 kl. 09:05 #182287SeMi accessoriesDeltagare@Runns.se 88001 wrote:
Nej, inte längre. Jobbar på min egen butik istället för att jobba åt cdon.
Men när du sålde där betalade du samma som oss? Alltså i praktiken 18.25%
Känns som att folk felaktigt pratar om deras kommision som 15% när den är högre.1 september, 2016 kl. 12:14 #182288SWE52DeltagareTycker CDON är bra, men att det är helt felaktigt att de och alla andra kanaler har en procentuell beräkningsmetod per såld vara. CDON gör precis som banker och betalleverantörer, och det kanske är relativt försumbart om det handlar om 0,5-3%, men när den ligger på 15%+10kr så kan det motsvara hela marginalen och till och med att man går back i många försäljningar. Kontentan är ju att du som handlare är gratis lagerarbetare! Som det är nu så blir moroten för en ÅF att sälja enbart krims krams för småpengar, ex under 300 kr. Ju billigare produkt desto bättre procentuell marginal. Hur vore det om man tittar på absoluta pengar istället, då kanske några ehandlare kan bli lönsamma! Procenten är mao helt ointressant. Vem var det som sa detta? Ja just det en gammal gubbe från älmhult som började sälja möbler….
6 september, 2016 kl. 08:20 #182311Marcus49Deltagaresatsa på din egen butik, CDON har för höga avgifter och detta gör att man tjänar nästan ingenting.
19 april, 2017 kl. 17:12 #183511BartendisDeltagareDå får du ta på hårdhandskarna. Vi har 10%. Men även vi har 10kr/order.
Skulle aldrig tagit det för 15% då supporten är på cdon är totalt kass iaf tekniska supporten. Samt magento kopplingen är ett skämt.Vi lägger bara upp dyra hyllvärmare med hög marginal. Säljs det så är det ändå produkter som inte går särskilt bra på vår egna sida.
Är ju ingen fast avgift så rullar några extra kulor in på sådant som kanske inte annars skulle säljas.Du blir av med produkt du kanske inte vill ha kvar i sortimentet längre och går ändå med vinst.
Använd pengarna till att investera i en bättre produkt nästa gångFinns ett antal nackdelar dock det jobb man kan behöva lägga ner utan koppling. Därav får inte cdon särskilt många produkter från oss. Bara vissa utvalda.
”OBS”
Jag glömde nämna att deras produkthantering via excel spreadsheets är totalt värdelös. Teknisk support = ???
Har under lång tid bett dem kolla varför vissa bilder inte kommer med. Att typ 20/100 produkter faller bort vid deras hantering(Min uppfattning). Sist var det 25 nya produkter 5st ligger nu med i deras backend och 20st är helt borta. Laddar upp samma lista fast de som gått bra tas bort och då fungerar det. Det manuella jobbet man får lägga ner utan koppling gör att det knappast är värt det. Skulle behöva sälja för rejält höga siffror för att ge mig på det om det inte är tomt på annat att göra. (Knappt man vill göra det ändå).Bästa inlägget i denna tråd. Hatten av.
6 maj, 2017 kl. 17:44 #183665KristeoDeltagareÄr själv en sk. garderobsehandlare. Jag har provat att sälja på CDON. De gav inte det jag hade förväntat mig. Tidsödande system för att lägga in produkter till försäljning, Supporten är inte speciellt serviceinriktad. Min första produkt hamnade i fel produktkategori på Marketplace, trots att jag hade placerat den i rätt kategori när jag la in varan. Bad om hjälp från supporten för att justera det, men de kunde inte göra det…det vara bara så, fick jag till svar… Jag ställde då frågan hur stor chans det var att en köpare skulle leta efter skötväskor under trädgårdsartiklar!!!! Fick inget svar. Provisionen var absolut inte förhandlingsbar. Till slut gav jag upp med att sälja produkter där.
Min försäljning går allra bäst via Tradera och därefter Fyndiq. Och att lägga upp produkter hos de båda är snabbt och lätthanterligt. Målet är samtidigt att få fler kunder att handla direkt från mina webshoppar, för att få bättre marginaler. Samtidigt har jag satt marginaler utifrån att jag säljer via olika säljkanaler, så all försäljning som sker via webshoppen ger bättre vinst.
Fyndig sänkte nyligen fraktavgiften för sina kunder…det skulle ge mer försäljning. Jag har dock inte märkt någon direkt skillnad ännu.
15 augusti, 2018 kl. 21:14 #185551SkalHuset.seDeltagarePuttar upp denna lite:
Någon som har koll på hur avgifterna ser ut idag? Är de samma som tidigare?
Förut fanns CDON med i Edge-avtalet, man kan inte hitta det nu? Är dte borttaget? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.