Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Byta från Jetshop
- Detta ämne har 22 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 10 månader sedan av nordicwebteam.
-
FörfattareInlägg
-
12 juni, 2012 kl. 12:38 #147228fredriktraneDeltagare
PS. Precis som Parvelito är inne på kan en bra partner göra en bra lösning av skitsystem (ingen referens till Magento!) men en kass partner kan inte leverera något att ha hur bra material de än har att utgå ifrån
Lägg stor vikt vid partnern, se till att få referenser och ring dem! Sen kan du oftast vara trygg med rekommendationen du får.12 juni, 2012 kl. 15:50 #147247MattiasDeltagareHej,
Det finns ju en uppsjö av plattformar att välja på, senast jag gjorde en snabb lista av relevanta plattformar för ett mellanstort bolag i Sverige hamnade jag på +30 stycken och då hade jag gallrat ganska ordentligt.
När vi hjälper företag att välja plattform pratar vi först om övergripande ambition och vision, sedan bryter vi ner det i ett antal viktiga urvalskriterier. Tex hyra eller köpa, partnerstrategi, bolaget bakom plattformen, framtidsvision och roadmap, tillgång på resurser som kan implementera, drifta, supporta och vidareutveckla, pris, teknik, referenser etc. Med hjälp av dessa viktade urvalskriterier brukar man kunna gallra ganska snabbt utan att gå ner på djupet med den funktionella kravspecifikationen och hitta ett antal plattformar som man kan gå vidare med i ett nästa steg. Säg att man kanske hamnar på 4-5 plattformar, där kan man då ge sig in mer på djupet i att titta på funktionalitet och mappa grundfunktionerna mot sina krav och förhoppningsvis kunna koka ner det till en eller två man vill gå extra djupt med. Bäst anser jag att det är om man kan hitta en plattform som man anser är bra nog.
En mycket viktig parameter är val av implementatör, där kan man ju välja att göra implementationen själv om man har rätt IT kompetens, alternativt att man går till en leverantör som kan göra det. Det går såklart att hitta en kombination här där man gör projektet tillsammans med en erfaren leverantör. Ser man framför sig att man skall jobba långsiktigt med extern support och vidareutveckling är valet av leverantör antagligen minst lika viktigt eller viktigare än valet av plattformen i sig. För att välja rätt extern leveratör får man ju gå igenom i stort sett samma process som i valet av plattform, dvs någon typ av övergripande utvärdering och upphandling.
Givet det som står i tråden tycker jag det verkar som att ni skall gå på en köpt plattform där ni själva (eller ihop/via extern leverantör) kan göra de anpassningar som behövs. Förslagsvis väljer ni en plattform där det finns flera olika implementatörer att välja på som kan göra anpassningar så att ni inte blir låsta till en leverantör.
Magento, Hybris, EpiServer Commerce är enligt mig de tre absolut hetaste plattformarna just nu bland medelstora och stora företag. Sedan finns det ju alltså minst 27 till, men många av dem kan ni nog gallra bort enkelt med rätt urvalskriterier.
Lycka till!
Ps.
Jag gjorde ett webinar på det här temat för några år sedan, kanske kan vara relevant fortfarande till viss del, du hittar det här:
E-handelsplattformar – hur ska man välja rätt | Brightstep on Blip12 juni, 2012 kl. 17:39 #147257PalMikDeltagare@fredriktrane 46588 wrote:
PS. Precis som Parvelito är inne på kan en bra partner göra en bra lösning av skitsystem (ingen referens till Magento!) men en kass partner kan inte leverera något att ha hur bra material de än har att utgå ifrån
– Amen
Sen vill jag nog hävda mot vad Parvelito säger att det sällan är den som betalar bäst för stunden som får mest gjort, imho är kontinuitet/lojalitet och personerna väldigt viktigt iaf för mindre (3-5 pers) systemleverantörer gällande vem man tenderar att ge bäst support. Engångsprojekt tar mkt kraft och jobbiga personer ännu mer.
Hybris verkar intressant men liten insyn i plattformen?
13 juni, 2012 kl. 07:28 #147287MattiasDeltagare@PalMik 46618 wrote:
Hybris verkar intressant men liten insyn i plattformen?
Hör av dig till Nenad Lalin hos oss så kan han berätta mer och Hybris och köra en demo om du vill (+46 733370937). Hybris har själva representation här i Sverige om du hellre vill prata direkt med dem, tag då kontakt med Christer Alkesten (+46 70 670 4440).
Hälsa från mig!
13 juni, 2012 kl. 07:54 #147288PalMikDeltagareHamnar nog på ”nångång på seminarie” listan. Men hade varit intressant om du skrev en kort tråd/post om till vilka kunder ni valt ett av era partners system för och varför. Förstår om det kan vara känsligt att lägga ut dock.
Intershop (le Tyskland) och Magento är bekanta för mig, men som sagt intressant läsa om hur Hybris passar in i den mixen …
13 juni, 2012 kl. 08:35 #147289MattiasDeltagare@PalMik 46650 wrote:
Hamnar nog på ”nångång på seminarie” listan. Men hade varit intressant om du skrev en kort tråd/post om till vilka kunder ni valt ett av era partners system för och varför. Förstår om det kan vara känsligt att lägga ut dock.
Intershop (le Tyskland) och Magento är bekanta för mig, men som sagt intressant läsa om hur Hybris passar in i den mixen …
Jag har inga problem att prata om plattformarnas för och nackdelar på ett generellt plan, att gå in på kundunika krav och kriterier är ju inte så relevant.
Hybris har mycket bred funktionalitet och sticker ut lite extra mot konkurrerande plattformar då de har eget stöd för PIM (Product Information Management), eller PCM (Product Content Management) som vissa kallar det. Det är även en modern plattform som bygger på ett öppna ramverk och standarder vilket gör att utvecklare relativt snabbt kan komma upp på banan och anpassa i plattformen.
13 juni, 2012 kl. 09:37 #147292fredriktraneDeltagareVi pratar om ett företag i 30” klassen som byter från en månadskostnad på några tusen. Hybris lär fördyra deras ehandel en del
Kombinationen inRiver + EPi eller Sitecore matchar Hybris. Som sagts så är det vissa fördelar med det ena och andra med det andra systemet – vilket som passar beror på kundens krav.
Dock tror jag att vi jagar myggor med haubits just nu…@Mattias 46651 wrote:
Jag har inga problem att prata om plattformarnas för och nackdelar på ett generellt plan, att gå in på kundunika krav och kriterier är ju inte så relevant.
Hybris har mycket bred funktionalitet och sticker ut lite extra mot konkurrerande plattformar då de har eget stöd för PIM (Product Information Management), eller PCM (Product Content Management) som vissa kallar det. Det är även en modern plattform som bygger på ett öppna ramverk och standarder vilket gör att utvecklare relativt snabbt kan komma upp på banan och anpassa i plattformen.
13 juni, 2012 kl. 09:42 #147293PalMikDeltagare@fredriktrane 46654 wrote:
Dock tror jag att vi jagar myggor med haubits just nu…
Ja det vart lite OT (sry), jag menade egentligen att jag gärna hade sett en jmf i en ny tråd av Mattias.
13 juni, 2012 kl. 11:36 #147299MattiasDeltagare@PalMik 46655 wrote:
Ja det vart lite OT (sry), jag menade egentligen att jag gärna hade sett en jmf i en ny tråd av Mattias.
Det känns alltid lite läskigt att gå ut med jämförelser då det är dagsfärsk information. Är det någon som har en konkret fråga ställer jag självklart upp och svarar såklart!
13 juni, 2012 kl. 12:22 #147300fredriktraneDeltagareDet finns ju en lista på Jämför e-handelsleverantörer, e-handelsplattformar, webbutiker, e-butiker och e-handelssystem för e-handel om ett gäng olika system. Kanske borde den kompletteras med en lista som är lite mindre kostnadsinriktad och snarare prata om behov. De system vi nu pratar om är ju snarare transaktionsmotorer eller utvecklingsplattformar där man inte kan diskutera priser förrän allt är klart (nåja, nästa i alla fall) Integration med Klarna är ganska ointressant för det går att göra med utvecklingstimmar.
Tror vi sitter på en massa olika kunskap som är värdefullt om både stora och små lösningar och plattformar.@Mattias 46662 wrote:
Det känns alltid lite läskigt att gå ut med jämförelser då det är dagsfärsk information. Är det någon som har en konkret fråga ställer jag självklart upp och svarar såklart!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.