Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Bulklager – hur göra?
- Detta ämne har 5 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
21 oktober, 2011 kl. 11:05 #96678JoelDeltagare
Hej!
Vi börjar komma upp i allt större inköpsvolymer på produkter som säljer bra, vilket gör att de inte längre får plats på hyllorna tillsammans med övriga produkter. Det är alltså hög tid att skaffa sig ett bulklager!
Men hur gör man? Vi har tänkt att avsätta ett utrymme av lagret där vi staplar kartonger/pallar lite högre upp och som vi sedan kan fylla på från när det börjar ta slut på hyllorna.
Men hur har ni koll på vad ni har i bulk och i plocklager? Sätter ni två olika lagerplatser i ert system? Bör man ha något som säger till när hyllan är slut och man ska fylla på eller gör man det manuellt när man märker att det är dags? Hur gör ni?
/Joel
21 oktober, 2011 kl. 11:32 #128975ParvelitoDeltagareMitt bulklager är garaget, dit det blir någon tur mest varje dag för att hämta något. Lagerplatser har jag inte, men självklart är det så att om man börjar ha massor med kartonger på olika pallar och letandet av produkter tar längre tid än det tar att skriva in lagerplatser och ha koll på det så får man införa det.
Ett tips att kanske kika på är att försöka få den fysiska lagerplatsen på hyllan att harmoniera med förpackningsstorlek som det levereras i, så att man kan gå till bulklagret och hämta en hel kartong och veta att den något så när precis får rum på hyllan. Det betyder mindre luft att lagra och enklare hantering.
21 oktober, 2011 kl. 11:57 #128978GregerADeltagareDet ultimata vore ju om systemet hanterar flera lagerplatser och har en bra funktion för internflyttning när det är dags. Vårt affärssystem hanterar visserligen flera lager/lagerplatser, men det finns ingen som helst intelligens i det. Är det slut på en av lagerplatserna så kommer det upp som ”dags att köpa in” trots att det kanske ligger massor på en annan hylla … 😮
Ett ganska vanligt manuellt system är att man sätter ett kort eller en etikett på plockhyllan med hänvisning till bulklagret. Ev ett kort per plockförpackning, så att om varan ligger i 100-pack och du fått hem 1000 st så lägger du 100 varor och 9 kort på plockhyllan, resterande 900 på bulklagret. Efterhand som du behöver mer tar du ett kort per hämtade 100. Då ser man ganska enkelt redan på plockhyllan hur mycket man har totalt.
21 oktober, 2011 kl. 13:19 #128986bloggusDeltagareJa, andra har ju säkert stora bulklager. Det har inte jag …
Själv håller jag precis och ordna om hyllorna. Inte kul att böja sig efter varor på hyllor som ligger under 0,5m tycker jag. Så nu i början kommer jag köra första hyllan ca. 0,5m över marken och sätta kartonger på golvet, var jag kan ha just ”bulklagret”.
21 oktober, 2011 kl. 15:35 #128993danielanderssonDeltagareVi kör med magnetiska etiketter på hyllplanen, så vid hyllplatserna som har saker på bulklagret, sätter vi bara dit ett ”h”.
Otroligt otekniskt, men funkar väldigt bra
22 oktober, 2011 kl. 13:21 #129013Jimmy OstromDeltagareVäldigt smart tycker jag detta var hos er!
Otroligt smart och enkelt med magnet etiketter.
@lunarmys 26492 wrote:
Vi kör med magnetiska etiketter på hyllplanen, så vid hyllplatserna som har saker på bulklagret, sätter vi bara dit ett ”h”.
Otroligt otekniskt, men funkar väldigt bra
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.