Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Bryr sig kunderna om hur många kunder du har?
- Detta ämne har 16 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 1 månad sedan av danielandersson.
-
FörfattareInlägg
-
9 oktober, 2013 kl. 10:13 #100767danielanderssonDeltagare
Vi avslutade precis ett AB-test med en blå banderoller som vi under en tid haft vid vår logo. I denna står det ”Över 100 000 nöjda kunder!”.
I och med den blåa färgen och placeringen så stod den ut lite, vilket både var positivt och negativt (folk ser, men tar bort fokus från shopping, kanske). Så vi gjorde ett AB-test. Brydde sig folk?
Med: http://www.iphonebutiken.se/custom/ab/100000-a.png
Utan: http://www.iphonebutiken.se/custom/ab/100000-b.pngTotalt 500 konverteringar, så vi känner oss rätt säkra på resultaten.
Folk bryr sig inte. Samma konvertering på de två.
Antingen syns den inte tillräckligt eller så finns det tillräckligt med andra trust-saker på sidan för att den inte ska spela någon roll.
9 oktober, 2013 kl. 10:33 #168836Per NilssonDeltagareTack för intressant återkoppling på en fråga jag själv har gått och klurat på väldigt länge.
Jag tror att kunderna kan känna att ”vi har tusentals kunder”-texter är lite skrytsamma och osanna. Hur sjutton kan man verifiera detta som kund?
”Hej, kan du skicka över ert kundregister i en Excel-fil så att jag själv kan verifiera att ni har fler än 100 000 nöjda kunder?”
9 oktober, 2013 kl. 10:34 #168837danielanderssonDeltagareVar det inte inkClub som hade ”mer än 1 miljon kunder” eller nåt sånt? Kan dock inte längre se den.. De kanske också körde AB-test?
Kan säkert ses som skrytsamt, men vi ville ha upp trusten (om möjligt) och tänkte att det kanske kunde ge en liten skjuts..
9 oktober, 2013 kl. 10:34 #168838danielanderssonDeltagareHar tyvärr fortfarande kunder som via chat/mail/telefon frågar ”Får man varorna då?”
9 oktober, 2013 kl. 10:43 #168839Per NilssonDeltagareTror inte att ALLA kunder är som jag
Om det är troligt att ett företag kan ha många kunder kanske det ser bra ut. Men om Perras Bil & Häst i Sumpan har över 1 miljon nöjda kunder så ser det nog inte så bra ut.
PS. Du kan få tillgång till detta kundregister DS.
@danielandersson 70303 wrote:
Var det inte inkClub som hade ”mer än 1 miljon kunder” eller nåt sånt? Kan dock inte längre se den.. De kanske också körde AB-test?
Kan säkert ses som skrytsamt, men vi ville ha upp trusten (om möjligt) och tänkte att det kanske kunde ge en liten skjuts..
9 oktober, 2013 kl. 11:24 #168842pyhobbyDeltagarePersonligen blir jag lite misstänksam mot butiker som skriver ”tusentals nöjda kunder” och liknande. Vem som helt kan sätta den texten i sin butik, det behöver ju inte betyda att det verkligen finns tusentals nöjda kunder…
Har man tusentals nöjda kunder har man säkerligen en del likes på fb, positiva omdömen på diverse betygssidor mm.
Som Per är inne på, skriver man att man har en massa nöjda kunder får man se till att visa upp det också. Annars får i alla fall jag bedragarvibbar av ”tusentals nöjda kunder”.
9 oktober, 2013 kl. 11:27 #168844Runns.seDeltagareTror det är bättre att visa kunderna via tex Trustpilot.
9 oktober, 2013 kl. 11:30 #168845danielanderssonDeltagare@pyhobby 70309 wrote:
Personligen blir jag lite misstänksam mot butiker som skriver ”tusentals nöjda kunder” och liknande. Vem som helt kan sätta den texten i sin butik, det behöver ju inte betyda att det verkligen finns tusentals nöjda kunder…
Har man tusentals nöjda kunder har man säkerligen en del likes på fb, positiva omdömen på diverse betygssidor mm.
Som Per är inne på, skriver man att man har en massa nöjda kunder får man se till att visa upp det också. Annars får i alla fall jag bedragarvibbar av ”tusentals nöjda kunder”.
Om så hade varit fallet, så borde testet med blå banderoller haft LÄGRE konverteringen (pga misstanke) men så var inte fallet (för oss).
Å andra sidan har vi Trygg Ehandel, Prisjakt-betyg och liknande..
9 oktober, 2013 kl. 11:32 #168846Richie72DeltagareVäldigt intressant. Men jag får för mig att kundernas ålder, it-kunskap och erfarenhet av e-handel också spelar roll. Jag får för mig att era kunder är rätt it-vana.
Har ni också testat mot nya kunder eller mot alla kunder (dvs även sådana som handlat förut?)
/Richard
9 oktober, 2013 kl. 11:34 #168847danielanderssonDeltagare@Richie72 70313 wrote:
Väldigt intressant. Men jag får för mig att kundernas ålder, it-kunskap och erfarenhet av e-handel också spelar roll. Jag får för mig att era kunder är rätt it-vana.
Har ni också testat mot nya kunder eller mot alla kunder (dvs även sådana som handlat förut?)
Detta var mot alla. Vår snittkund är man och 24 år gammal, så ja, IT-vana har dom troligen
Dock, som jag skrev, så får vi ju frågor som ”skickar ni verkligen varorna?” osv.. så det finns helt klart en grupp som inte har IT-vana.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.