Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel bredda befintlig site eller starta ny

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102674
    smofi
    Deltagare

    Har lite huvudbry, eller har haft under ett antal veckor…

    Har en e-handel idag som är fokuserad på 1 produktgrupp i detta fallet e-cigaretter, vi har varit igång kanske i 8 månader och tar marknadsandelar vare månad, men vill även trampa igång en eller fler produktgrupper tex, nikotinfritt snus som direkt riktar sig mot samma målgrupp, men kanske även andra saker som kanske inte alls håller sig inom samma ramar.

    har någon erfarenhet, skall man vara fokuserad och isåfall starta en till sida, eller skall man utnyttja trafiken och kunderna man har och bredda på den befintliga sidan, har väl kanske runt 4000 besökare och en hög konverteringsgrad på dagens site.

    Har ni provat lyckats eller misslyckats?

    tnx

    Petter

    #178343
    Dan
    Deltagare

    Om målgrupperna överlappar tillräckligt mycket skulle jag breddat utan tvekan.

    Det är massa overhead och uppstarts- tid och kostnader att splitta till flera siter. Bara SEO-biten tar tid, dubbla bokföringsrutiner.

    En split leder alltid (nästan) att man gör en av butikerna ofokuserat och kasst och den andra sämre än innan pga att man lägger lite tid på den nya (som ger väldigt lite).

    I början brukar man lägga mycket energi på en ny site för då är det roligt och nytt, men såfort den känslan försvinner lägger man alltid en timme där det ger mest effekt så att man kan betala lönerna och räkningar, vilket leder till att en av siterna till slut ändå dör.

    #178347
    Dancar
    Deltagare

    Kunde inte sagt det bättre än Dan. Ett tillägg kan möjligen vara att det kan vara värt att fundera på om butiken behöver brandas om för att varumärket ska passa den nya produktfloran. Detta beror givetvis på vad butiken heter idag samt hur inarbetat dagens varumärke är och så vidare.

    #178349
    smofi
    Deltagare

    Tack, ja man har väl förträngt det där tunga jobbet i början.

    Vet man hur kunderna kan uppleva en breddning ? finns undersökningar på kundens beteende i dessa fall?

    ngn som vet?`

    //Petter

    #178356
    FredrikGust
    Deltagare

    Om det är lätt att hitta tror jag inte kunderna upplever någon nackdel med det, kanske hittar de fler intressanta saker att handla om målgruppen för sortimenten överlappar.

    Cdon heter ju inte gräsklippareon trots att man nu kan handla det mesta där. Flera ehandlare som är aktiva här på forumet har gjort just resan som Dan beskriver och hamnar i att antingen slå ihop eller avyttra den ena.

    Själv jobbar jag som konsult med multikanal och PIM som huvudsaklig sysselsättning så vi kommer dra upp en nischad smal butik med ett helt annat sätt att navigera men där är tanken köpt trafik och hög konverteringsgrad inom befintligt sortiment med smal målgrupp. Detta mest för att det går.

    #178357
    smofi
    Deltagare

    Tack, tänkvärd info!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.