Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Bred matchning eller frasmatchning på Adwords?
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av martinkiland.
-
FörfattareInlägg
-
9 januari, 2012 kl. 15:31 #97127martinkilandDeltagare
Hej
Sitter är och funderar på vilket som är mest kostnadseffektivt att köra. Hur gör ni andra? Eller kanske kör ni exakt matchning? (dvs att annonserna endast visas på dom valda sökorden)
10 januari, 2012 kl. 10:20 #133789PlanmakerDeltagare@martinkiland 31819 wrote:
Hej
Sitter är och funderar på vilket som är mest kostnadseffektivt att köra. Hur gör ni andra? Eller kanske kör ni exakt matchning? (dvs att annonserna endast visas på dom valda sökorden)
Jag har inte någon stor erfarenhet av detta men jag använder både bred och exakt frasmatchning på mina AdWords annonser.
10 januari, 2012 kl. 11:56 #133792MonsterMDeltagareVi kör exakt matchning och jobbar även mycket med negativa ord, alltså sortera bort de sökningar som vi inte vill synas på. Då vi inte har möbler i ek, så vill vi ju inte heller betala annonskostnad för dom som söker efter just möbler i ek.
Vi följer även upp våra sökord rätt noga med att jämföra hur vi ligger på den organiska rankningen, det är ju dumt att konkurrera med sig själv.
19 januari, 2012 kl. 21:57 #134632sofiabDeltagaredet finns ett mellanting om du vill ha volym men samtidigt inte vill dyka upp pa vilka sökningar som helst. lösningen är modifierad bred matchning (modified broad match). denna matchtypen tillater dej att dyka upp pa plural + felstavningar –> tillater dej att utöka antalet intressanta ord i ditt konto, men kostar inte lika mycket som bredmatchning. det finns inget alternativ i editor, men du sätter helt enkelt ett plus framför varje ord du vill ha i modifierad bred matchning och lämnar matchningstypen pa bred.
ex. +samsung tv = samsung är i modifierad bredmatchning och tv i bredmatchning
+samsung +tv = bada orden är i modifierad bredmatchning.lite svart att förklarar men hoppas det hjälper.
och sa skall man ju saklart kolla ”search queries” regelbundet för att sätta i negativt det som man inte vill dyka upp pa! lycka till!
20 januari, 2012 kl. 09:13 #134655martinkilandDeltagareTack för era svar. Finns en del att jobba med här. Ska ta mig en funderar på hur jag ska lägga upp våra kampanjer framöver. Negativa sökord har jag varit kass på att lägga in, så där ska det bli bättring.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.