Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Bra och billigt TA-system?
Etiketter: ta-system
- Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av Fredrik warmark.
-
FörfattareInlägg
-
15 juni, 2010 kl. 19:21 #94641PLandgrenDeltagare
Hej,
vi har inte varit igång mer än några månader och har först använt oss av DHL som transportör och nu sedan ett par veckor provare vi Schenker.
Det system DHL erbjuder gratis är inte bra precis, men när jag bytte til Schenker så höll jag på att få hjärnblödning på att behöva skriva in alla våra egna uppgifter varje gång…Antingen gör jag något fel och borde ha hittat någon annan stans än myschenker.se att logga in på, eller så är det nog dags för oss att fundera över ett TA-system som åtminstone är lite bättre. Det känns lite surt eftersom vi inte skickar mer än kanske 50 paket i månaden.
Finns det något som inte kostar en förmögenhet? Unifaun känner jag till, men det verkar finnas några alternativ, eller?
16 juni, 2010 kl. 09:32 #111802timmyDeltagareJag använder schenker och behöver inte skriva in våra egna uppgifter varje gång utan de sparas alltid. Prova att göra bokning från Schenker om det inte är det du använder!
16 juni, 2010 kl. 11:48 #111809MacondaxDeltagareSjälv kör jag med ett hemmapulat JavaScript som sköter inmatningen av uppgifter till Schenker TA-system. Fyller i alla mina uppgifter, inkl. avtalsnummer, och alla uppgifter som mottagare.
Det enda jag fyller i manuellt, är vikt, längd x bredd x höjd och om paketet skall gå till ett ombud.
Hör av dig om det är av intresse, så skickar jag upp koden här i tråden
16 juni, 2010 kl. 15:06 #111827LastbrygganDeltagareFinns det något som inte kostar en förmögenhet? Unifaun känner jag till, men det verkar finnas några alternativ, eller?
Unifaun & Pacsoft Online funkar utmärkt och kostar inte en förmögenhet.
Vi har integrerat Pacsoft i vårt system och har även orderkoppling som tillägg.
Våra dagliga rutiner ser ut som följer:
Ordrarna kommer upp i listform som ser ut som på den bifogade bilden och det enda vi gör är att klicka ”Ny Order”. Då skickas ett anropet via Pacsofts orderkoppling tillbaka till vår adresskortskrivare som printar korrekt adresskortsats utan att vi ens behäver välja om det är brev/paket/pf.Forkortningarna på bilden står för P=Postförskott, KF=Klarna faktura, DB=Delbetalning och K=Kortbetalning.
I samma sekund som anropet går till adresskortskrivaren så skickas en signal till laserskrivaren som printar rätt dokument där iform av ex. en faktura.
Detta gör att vi får ut alla ordrarna i samma ordning som adresskorten kommer. Med andra ord plättlätt att para ihop dem på packbänken.
Självklart kan vi även sortera ordrarna efter typ om vi vill ha ut ex. alla fakturor först o.s.v.
Efter printningen av ordrarna är det bara att klicka på ”Aktivera” så aktiveras fakturorna automatiskt hos Klarna.
Vid dagens slut klickar vi bara på ”Import Pacsoft Auto” och då hämtar systemet in kollinumren från exportmappen och mejlar ut dem till kunden automatiskt. I samma sekund sparas även kollinumren ner på resp. order i vårt system så att kunden även kan söka kollinummer på sin inloggning i shoppen.
Kan det bli enklare? Nej, skulle jag vilja säga.
Kan det bli billigare? Nej, då det endast tar ca 20 minuter att printa dagens ca 80 ordrar.Är det nån som löst hanteringen smidigare så fyll gärna på med tips!
// Mats16 juni, 2010 kl. 15:34 #111829DanDeltagareVi hanterar 80 ordrar på max 1 minut i vår backend, men vi har löst det ganska liknande.
Alla orders taggas automatiskt som brev eller postpaket redan när kunden är i kassan. I vår backend väljer vi först fliken med ”paket” och trycker ”markera och aktivera alla” vilket skapar en unifaun-fil för orderkopplingen med alla paketordrar som sparas ner i rätt mapp. Orderkopplingen pratar med pacsoft och printar etiketterna automatiskt.
Samtidigt sker aktivering av alla Klarna-fakturor och delbetalningar i bakgrunden. Sedan printas alla följesedlar/fakturor/plocklistor som ett dokument.
Senare på dagen (vi har tidigare hämtning av paketen) gör vi samma rutin för brev-ordrar med den skillnad att vi då har ett eget system för att skapa adressetiketter.
Vi kör också ut allt i rätt ordning så att man lätt kan para ihop faktura/följesedel med packetikett.
16 juni, 2010 kl. 18:08 #111836PLandgrenDeltagare@timmy 7244 wrote:
Jag använder schenker och behöver inte skriva in våra egna uppgifter varje gång utan de sparas alltid. Prova att göra bokning från Schenker om det inte är det du använder!
Det känns som om jag är mobbad för att jag gått över till Mac… testade länken i Firefox och då dyker mina uppgifter upp direkt! :confused:
Problemet är bara att jag inte får fraktsedlarna att visas i Firefox utan måste använda Safari för det och då måste jag skriva in några av uppgifterna själv. (Några klarar browsers så det är inte helt hopplöst, men det hade varit bättre om systemet kunde ta hand om det)Det känns bra att se att det finns bättre sätt att göra det, även om jag kanske inte tycker det är värt investeringen med den lilla mängd vi har hittills. Däremot överväger jag att köra Unifaun (eller annat system) vilket jag tror skulle förbättra en del redan det.
Det låter inte som om ni ser några direkt alternativ till Unifaun eller? Jag tänker till exempel på Apport…16 juni, 2010 kl. 20:57 #111850timmyDeltagare@PLandgren 7282 wrote:
Det känns som om jag är mobbad för att jag gått över till Mac… testade länken i Firefox och då dyker mina uppgifter upp direkt! :confused:
Problemet är bara att jag inte får fraktsedlarna att visas i Firefox utan måste använda Safari för det och då måste jag skriva in några av uppgifterna själv. (Några klarar browsers så det är inte helt hopplöst, men det hade varit bättre om systemet kunde ta hand om det)Det känns bra att se att det finns bättre sätt att göra det, även om jag kanske inte tycker det är värt investeringen med den lilla mängd vi har hittills. Däremot överväger jag att köra Unifaun (eller annat system) vilket jag tror skulle förbättra en del redan det.
Det låter inte som om ni ser några direkt alternativ till Unifaun eller? Jag tänker till exempel på Apport…Jag använder mac och firefox och det funkar fint för mig. Får fraktsedeln i pdf som bara är att skriva ut.
17 juni, 2010 kl. 07:52 #111864PatrikSDeltagareNi som får att så automatiskt med utskrifter. Kör ni allt i webbläsaren med någon activex komponent eller hur gör ni?
Jag har länge bråkat med just automatiken av utskrifter i webbläsare men det slutar med att jag inte orkar.22 juni, 2010 kl. 09:39 #112102LarsDeltagare@PLandgren 7282 wrote:
Det känns som om jag är mobbad för att jag gått över till Mac…
Hej, tänkte tipsa framförallt er som kör Mac att vi håller på att testa ett nytt java/applet baserat utskriftsystem i Unifaun Online.
Det gamla systemet var baserat på ActiveX plugin som endast fungerade på Windows. Om man kör på Mac så får man idag en PDF genererad på serversidan som man sedan kan skriva ut vilket ibland kan vara krångligt och ställa till problem.
Med den nya appleten så kan man även på en Mac (borde även funka på Linux) skriva ut direkt till skrivaren utan att gå via en PDF fil.
Vi har identifierat ett problem med Mac OS X 10.5 och java 1.5 där åäö ej skrivs ut korrekt men det skall funka på Mac OS X 10.6 och java 1.6.
För att testa (funkar även i Windows) så gör följande:- Gå till Unifaun Online
- Logga in med användar-id: demo och lösenord: demo
- I menyn välj Hjälp/Session
- Tryck på knappen ”Aktivera Applet” högst upp på sidan.
- I menyn välj Inställningar/Utskriftsplugin
- Man bör se en sida med appleten om allt funkar som det ska.
I Windows IE/Firefox så kan man få en fråga om man vill installera Java om man ej har en tillräckligt ny version. Jag vet inte riktigt hur det fungerar på Mac. - Tryck på knappen ”Guiden utskriftsinställningar (rekommenderas)” som appleten visar och följ instruktionerna för skrivarinställningar.
- Tryck knappen ”Skriv ut en testetikett”, när utskrifen är klar ”Tillbaka”.
- Tryck knappen ”Skriv ut ett testdokument”, när utskrifen är klar ”Tillbaka”
- Sedan kan i menyn välja ”Standarduskrift” och testa lite olika fraktsätt.
23 juni, 2010 kl. 10:59 #112176MarnyDeltagareDet finns ett antal olika TA-system som kan vara värda att kolla upp.
Schenker Web-TA (Memnon), Unifaun Online (Unifaun), LogTrade Distribution 2.0 (LogTrade), Consignor (EDI-Soft), EdiCom Transport (KSD EdiCom) m fl.
De flesta tror jag har stöd för att automatisk lagra uppgifter om avsändare och mottagare. Man kan ju skapa så kallade mallar där man till och med kan gå ner på produkt/tillvalsnivå om man så vill.
Jag har dålig koll på hur prisbilden ser ut för de olika systemen och leverantörerna, men kontakta dem och se vem som kan ge dig bäst förusättningar.
/Marny
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.