Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bortslarvade kvitton och annat otrevligt…

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102785
    fille
    Deltagare

    Hej,

    hjälper en vän med hennes bokföring och även om jag har bra koll på redovisning osv har några frågetecken ploppat upp som någon själ här kanske kan reda ut? (redovisningsenheten är ett AB)

    – Det saknas en del kvitton för mindre inköp periodvis inköpta på företagskort. Bör dessa bokföras på observationskonto till dess de ev dyker upp? Om det gäller exempelvis maj månad och bokat på OB-konto i maj men kvittot dyker upp i juli, ska det då rättas och konteras i juli? eller behöver rättelse göras i maj och därmed ny skattedeklaration? Om kvittot aldrig hittas vad göra då?

    – Damen i fråga har köpt en del mindre saker privat på företagskortet. Främst krognotor. Vad är smidigast att göra med detta? boka det på ett avräkningskonto och be henne betala in summan? Behövs kvitto till bokföringen om det inte bokas som en kostnad i verksamheten?

    Vad är det värsta som kan hända vid bortslarvade kvitton och privata inköp? Bokföringsbrott? eller skatteeffekt?

    #178725
    Ekraft
    Deltagare

    Försök att undvika Obs-konton, det blir bara mer arbete. Det som man inte har godkänt kvitto för är lön, och skall bokföras som sådan och man bör betala in källskatt och sociala avgifter för det. Det gäller också privata inköp och eventuella kassadifferenser. Ett AB får inte låna ut pengar till sin ägare hur som helst. Med den principen kommer man snabbt lära sig att hålla ordning på sina kvitton.

    Dyker ett kvitto upp senare så bokför man det lämpligast den månad det dök upp för att slippa ändra lämnade deklarationer. Det torde ju handla om relativt små summor, och att de bokförs sent är ju till nackdel för företaget, så Skatteverket bryr sig inte så mycket.

    ibland när man gör affärer med utlandet får man lite bristfälliga kvitton. Då får man samla ihop vad man har, skriva ut och häfta samman för att visa på att ett inköp har gjorts.

    Är det många handlingar som är borta så handlar det om bokföringsbrott som ger dagsböter. Är det färre så blir det troligen endast skattetillägg på 20 eller 40%, men räkna med att de går igenom allt minutiöst om de vid en revision börjar upptäcka bristfälliga underlag som summerar till en del pengar.

    Din klient bör sluta med att använda företagskortet privat, det gör allt väldigt jobbigt. Det är också bra om man kan hålla ordning på kvittona. I värsta fall kan man skapa rutinen att man tar en bild på kvittot med telefonen direkt, så finns det i alla fall ett bevis för att kvittot har funnits.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.