- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av Ggaiv.
-
FörfattareInlägg
-
29 oktober, 2012 kl. 19:20 #99053henrikDeltagare
Bon prix har nog slagit rekord i övergivna kundvagnar i helgen. Alla priser visades som schweiziska franc i helgen och fram tills tidigare idag. Fast med ändelsen kr. Så folk trodde de hade någon rabatt och började handla utav bara den. Först när de gick till kassan och skulle betala så blev det den rätta summan.
Folk är inte helt nöjda med dom.
Till och med någon som lyckats slutföra ett kortköp med felaktig summa som dom sedan gick in och makulerade i efterhand. Riktigt dåligt.
29 oktober, 2012 kl. 19:35 #154587GregerADeltagare@henrik 54746 wrote:
…
Folk är inte helt nöjda med dom.
…Inte helt lyckat kanske … :rolleyes:
… samtidigt är det trist med alla okunniga kommentarer på FB. Det finns inget som tvingar säljaren att acceptera en inkommen order, så det är helt i sin ordning att makulera felaktiga ordrar. Folk kan klaga hos Konsumentverket hur mycket de vill – men de har ingenting att hämta där.
Nä, det borde vara mer avtalsrätt i grundkolan
29 oktober, 2012 kl. 20:23 #154589SoffsDeltagare@GregerA 54747 wrote:
Inte helt lyckat kanske … :rolleyes:
… samtidigt är det trist med alla okunniga kommentarer på FB. Det finns inget som tvingar säljaren att acceptera en inkommen order, så det är helt i sin ordning att makulera felaktiga ordrar. Folk kan klaga hos Konsumentverket hur mycket de vill – men de har ingenting att hämta där.
Nä, det borde vara mer avtalsrätt i grundkolan
Ja, den där lilla detaljer om uppenbara prisfel verkar ha gått folk förbi, likaså innebörden av sk ”falsk marknadsföring”.
Sedan kan jag till viss del hålla med om att man nog borde ha stängt av möjligheten att handla medan man löste problemet eller i alla fall ha påtalat på sidan att man hade problem så hade kritiken kanske varit lite lindrigare.
Å andra sidan lade jag ut info om att Klarna inte funkade idag, både i kassan och på startsidan men ändå kom det både en hög mail och telefonsamtal om detta idag så det är ju inte riktigt så att kunderna ser informationen man försöker ge…
29 oktober, 2012 kl. 21:06 #154592henrikDeltagareJa jag hade nog inte riktigt löst det som dom gjorde men samtidigt så kanske det är svårare när man inte är så personligt engagerade som vi mindre är. Att inte åtgärda ett så allvarligt fel på nästan 3 dagar känns bara dumt. Har dom ingen bättre organisation för sådana här typer av händelser.
Dom ska iallfall ha cred för att dom inte har tagit bort FB-inläggen. Många andra som hade gjort det.
29 oktober, 2012 kl. 22:42 #154595PrixDeltagareAtt ta bort inläggen kan bara förvärra tycker jag, hade man inte varit arg innan så blir man…
Men Greger, jag har för mig att jag för länge sedan läste en text som hänvisa till en dom att när en beställning görs så ingår man ett avtal när en orderbekräftelse går ut. Om motparten inte bryter mot tidigare uppsatta villkor så gäller detta avtal. Nästan alla genererar bekräftelsemejl per automatik…. Men har jag fel för mig när det gäller detta?
30 oktober, 2012 kl. 18:45 #154647GregerADeltagare@Prix 54755 wrote:
Men Greger, jag har för mig att jag för länge sedan läste en text som hänvisa till en dom att när en beställning görs så ingår man ett avtal när en orderbekräftelse går ut. Om motparten inte bryter mot tidigare uppsatta villkor så gäller detta avtal. Nästan alla genererar bekräftelsemejl per automatik…. Men har jag fel för mig när det gäller detta?
Nej, det fungerar så här:
Produkter presenteras på webbsidan som kunden erbjuds att köpa. Eftersom detta är något som erbjuds alla så är det inte något som utgör ett avtal. Det måste finnas två namngivna/unika parter för att att avtal skall komma till stånd. En websida, katalog eller annons kallas av juristerna för ”uppmaning att avge anbud”.
När kunden lägger sin order så avger han sitt anbud. Han erbjuder sig att köpa produkterna på de villkor som finns i ordern, pris, antal, betalsätt, fraktsätt etc.
Ett bindande avtal uppkommer först när motparten (säljaren) har accepterat ordern.
Att skicka en bekräftelse att ”vi har tagit emot din order” är normalt inte en formell accept.
Den formella accepten kan vara ett ordererkännande, eller vad som är vanligast i vår värld – att man helt enkelt levererar varorna.
Har man levererat på samma villkor som det fanns i kundens order så har man nu ett bindande avtal.
Avviker säljaren från det kunden angivit i sin order så är inte kunden bunden av köpet, utan kan frånträda det.
Säljaren kan också välja att inte acceptera ordern, och är då inte skyldig att leverera.
Skall man dra det längre så är det enligt marknadsföringslagen inte tillåtet med vilseledande marknadsföring. Men ett tekniskt fel, eller mänskligt fel, är knappast uppsåtligt, så det kommer inte att anses vilseledande i den lagens mening.
1 november, 2012 kl. 16:42 #154744h14308d035Deltagarehttp://www.mulberrybagsxsalesonline.co.uk But what does this mean for designersA lot. So what are the salient features of photobook software applications alternatively a complete photo book album that have made them as modish as funny books among the common masses Lets find out
timberland sale > You likewise need 2500-3000 mg of potassium annual Get that from fresh veggies and fruit, nuts and dairy products. Look because cheap fat brands of dairy products.EXCLAIM! Mendelson Joe, Live At Sixty-Five, CD review along Jason Schneider (March 2010) StreakOne win
cheap mulberry bags Education LevelBachelor’s Degree (16 years) Benitez, himself, has generally been spared the backlash of the fans C the majority keep their condemnation because the clubs American owners. Messrs. Hicks and Gillett are seen by much for prodigal,lacking landlords who are ignorant of the game and dismissive of the clubs tradition.Aloe vera Mix equal parts of aloe drink plus honey. This namely quite comely for a scratchy cough. Take some eucalyptus leaves plus mint leaves plus boil them splice surrounded water. Now inhale its vapors. It want support you surrounded curing your cough plus namely likewise one of the agreeable family remedies for cough. Ginger make a tea using ginger plus drink 6 oz several times a daytime,as needed. Take 1 glass water plus bring it apt a boil In this join on 1 tsp turmeric abrasive plus 1 tsp carom seeds (ajwain). Boil till half. Add 1 tsp of honey and drink it twice a day Saturate slices of oranges in wine overnight. Cook within the morning until the slices are quite soft. Eat several times a daytime Also quite good because phlegm. Mullein soothes and relaxes the lungs and bronchial tubes, which eases a cough.
cheap timberland boots During plus afterward you have exercised, you ought pay very approach attention almost how you feel, since fast center beat,increased sweating,feeling shaky,alternatively starve can indicator that your blood sugar levels are getting too cheap.- Lottery ticket-holders in Kansas, Illinois and Maryland each selected the winning mathematics and ambition split a $640-million jackpot that was believed to be the world’s largest such award a lottery lawful said Saturday. Go apt magical places and experience amusement adventures as you hear apt stories peruse every half hour.2 november, 2012 kl. 20:12 #154821GgaivDeltagare@GregerA 54811 wrote:
Nej, det fungerar så här:
Produkter presenteras på webbsidan som kunden erbjuds att köpa. Eftersom detta är något som erbjuds alla så är det inte något som utgör ett avtal. Det måste finnas två namngivna/unika parter för att att avtal skall komma till stånd. En websida, katalog eller annons kallas av juristerna för ”uppmaning att avge anbud”.
När kunden lägger sin order så avger han sitt anbud. Han erbjuder sig att köpa produkterna på de villkor som finns i ordern, pris, antal, betalsätt, fraktsätt etc.
Ett bindande avtal uppkommer först när motparten (säljaren) har accepterat ordern.
Att skicka en bekräftelse att ”vi har tagit emot din order” är normalt inte en formell accept.
Den formella accepten kan vara ett ordererkännande, eller vad som är vanligast i vår värld – att man helt enkelt levererar varorna.
Har man levererat på samma villkor som det fanns i kundens order så har man nu ett bindande avtal.
Avviker säljaren från det kunden angivit i sin order så är inte kunden bunden av köpet, utan kan frånträda det.
Säljaren kan också välja att inte acceptera ordern, och är då inte skyldig att leverera.
Skall man dra det längre så är det enligt marknadsföringslagen inte tillåtet med vilseledande marknadsföring. Men ett tekniskt fel, eller mänskligt fel, är knappast uppsåtligt, så det kommer inte att anses vilseledande i den lagens mening.
Är du säker på det här? I en vanlig affär sluts vanligtvis avtalet i kassan då kunden betalar. Har kunden betalat i en distanshandel är det väl att anse att avtalet sluts där och då? Kanske kan man i sina köpvillkor skriva in att man har rätt att neka kunder, om så är tillåtet och möjligt.
I just det här fallet har säljaren rätt att att bryta avtalet då man som kunde borde ha insett att det rört sig om ett misstag och inte riktig prissänkning. Om köparen förstår att det är ett misstag kan säljaren bryta avtalet, men inte annars.
3 november, 2012 kl. 15:08 #154883GregerADeltagare@Ggaiv 55002 wrote:
Är du säker på det här? I en vanlig affär sluts vanligtvis avtalet i kassan då kunden betalar. Har kunden betalat i en distanshandel är det väl att anse att avtalet sluts där och då? Kanske kan man i sina köpvillkor skriva in att man har rätt att neka kunder, om så är tillåtet och möjligt.
I just det här fallet har säljaren rätt att att bryta avtalet då man som kunde borde ha insett att det rört sig om ett misstag och inte riktig prissänkning. Om köparen förstår att det är ett misstag kan säljaren bryta avtalet, men inte annars.
Ja, jag är säker. Man behöver inte hävda att avtalet ingåtts på felaktiga eller oskäliga grunder.
I en fysisk butik så finns båda parter närvarande, så det går att sluta avtal på plats. Kassörskan har rätt att ingå avtal att sälja varor till på förhand bestämda priser. Du får ju dessutom med dig varan, så det går inte att sluta avtalet vid en senare tidpunkt.
I t.ex bilbranschen så har i allmänhet inte säljarna rätt att sluta avtal, utan avtalet skall godkännas av försäljningschefen innan det blir bindande från säljbolagets sida. Så där sluts formellt inte avtalet när man skakar hand med säljaren. Dock är det nog ovanligt att företaget hoppar av.
Det händer ibland att en vara är felaktigt prismärkt i fysiska butiker. Du kan då inte tvinga säljaren att sälja till det felaktiga priset. Men detta måste naturligtvis säljaren reagera på innan avtalet sluts – vanligen att köpet slås ut i kassan.
Principen där är liknande som vid distansavtal, du erbjuder dig att köpa varan för det pris som står på prislappen. Säljaren kan acceptera eller avstå.
Finns det ingen prislapp, utan priset kommer upp när streckkoden scannas, så blir det liet omvänt – säljaren erbjuder dig att köpa varan för priset på displayen. Du kan då acceptera eller avstå.
Sedan är det i praktiken så att många inte vill tjafsa med sina kunder, utan ”obetydliga” felmärkningar accepterar man i alla fall. Men någon absolut rätt att köpa finns inte.Vid distanshandel så skulle det vara orimligt om man delegerade avtalsslutandet till en buggig dator. Utan därför är avtalet normalt inte slutet förrän säljaren i egen hög person haft möjlighet att granska det.
I enklare fall, t.ex varuautomater, så får dock avtalet anses slutet på plats. Men där levereras ju varan direkt ur automaten.
Dock bör man vara tydlig och ange på den bekräftelse som skickas ut automatiskt att den endast bekräftar mottagandet av ordern, och inte utgör någon formell accept från säljarens sida.
Är det så att man beter sig bedrägligt, t.ex genom att byta streckkod på en vara, eller hacka en webshop, så blir det brottsligt, och då är man inte heller bunden av ett avtal. Men det är s.a.s en annan sak.
9 november, 2012 kl. 19:08 #155282GgaivDeltagareJag är inte övertygad. Avtal ingås då beställning (eller betalning?) görs, men jag hittar inga riktiga sidor som berättar om lagstiftning åt endera hållet.
Däremot verkar ARN bedöma att avtal görs vid beställning. Sedan kan avtalet brytas då det begåtts misstag, men avtalet har fortfarande ingåtts. Se exempel här: Rätt när det blev för billigt | Knyt
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.