Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Bokföringsunderlag för Tradera auktioner
- Detta ämne har 19 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
15 december, 2010 kl. 20:39 #117282ParvelitoDeltagare
NVP: Jag kör allt som kommer från Textalk in i mitt affärssystem och kör bokföringen där. Principen är att jag har affärssystem för bokföring av allla de slag, och E-handelssystem för att sälja saker. Så fort de börjar göra annat än det de skall, så brukar det bli ganska taffliga lösningar är min erfarenhet.
16 december, 2010 kl. 10:45 #117288NVPDeltagareJag förstår. Man kan ju dock tycka att det är märkligt att när dom nu har ett kvitto, varför inte göra det fullständigt och korrekt.
Affärssystem är säkert bra, vi är lite för små för det dock.
19 december, 2010 kl. 15:38 #117349fotofyndetDeltagare@Kodmyran 13221 wrote:
fast det är väl fortfarande orderbekräftelsen som är bokföringsunderlaget oavsett om du knappat in siffrorna i ett affärsystem? I alla fall hävdar vår revisor det stenhårt. affärssystemet kan ju aldrig vara själva underlaget, det är bara bokföringshjälpmedelet.
I så fall undrar man ju. Min revisor har över huvud taget aldrig begärt att få se varken orderbekräftelser från Tradera, utdrag ur webshopen eller våra ibland ganska slarvigt skrivna telefonorder. Det är fakturajournalerna ur affärssystemet som gäller, samt en CD med fakturor/kontantkvitton i pdf-format.
Det skulle ju bli en ohygglig mängd med papper om vi skulle skriva ut varenda ordererkännande från Tradera och webshopen.
19 december, 2010 kl. 15:40 #117351fotofyndetDeltagare@NVP 13405 wrote:
Man kan ju dock tycka att det är märkligt att när dom nu har ett kvitto, varför inte göra det fullständigt och korrekt.
Om du menar Tradera så finns det väl inte mycket de har gjort fullständigt och korrekt ö h t.
Affärssystem tycker jag dock absolut att du ska skaffa. Vi kör med ett som kostade ett fåtal tusenlappar som funkar ganska bra. Tyvärr är utvecklingen av programmet nedlagd, men å andra sidan är det helt gratis numera. JFS Administration heter det.
19 december, 2010 kl. 16:10 #117352Katrin LundgrenDeltagare@fotofyndet 13477 wrote:
I så fall undrar man ju. Min revisor har över huvud taget aldrig begärt att få se varken orderbekräftelser från Tradera, utdrag ur webshopen eller våra ibland ganska slarvigt skrivna telefonorder. Det är fakturajournalerna ur affärssystemet som gäller, samt en CD med fakturor/kontantkvitton i pdf-format.
Det skulle ju bli en ohygglig mängd med papper om vi skulle skriva ut varenda ordererkännande från Tradera och webshopen.
Min revisor är supernoga med att du ska kunna följa flödet från order tills vi får in pengar på kontot. Det som kommer in ska alltid kunna härledas till en försäljning. Vid en skatterevision är det också superviktigt.
19 december, 2010 kl. 18:21 #117358fotofyndetDeltagare@Kodmyran 13480 wrote:
Min revisor är supernoga med att du ska kunna följa flödet från order tills vi får in pengar på kontot. Det som kommer in ska alltid kunna härledas till en försäljning. Vid en skatterevision är det också superviktigt.
Då tackar jag min lyckliga stjärna att vi inte har samma revisor. Vi har givetvis allt kvar vi också, men inte utskrivet på papper.
19 december, 2010 kl. 19:55 #117362ParvelitoDeltagareVad som är viktigt är väl att allt som finns registrerat som försäljning på Tradera går att följa och hitta i affärssystemet så att man inte har en registrerad försäljning på t.ex. 1Mkr hos Tradera, men blott 0,6Mkr i affärssystemet. Då kommer Skatteverket säkert att ha en del obehagliga frågor. Samma sak med webshopsbeställningar. Försäljningen i webshopen måste gå att följa i affärssystemet, och har man en stor mängd makulerade/nekade ordrar bör det framgå på något sätt. Det som också är viktigt är att pengar som kommer in kan härledas till en försäljning i affärssystemet.
Jag är mycket säker på att min revisor verkligen uppskattar att jag inte lämnar in bortemot 15.000 orderbekräftelser från Tradera, det skulle bli en förskräcklig mängd papper då de sällan ryms på en sida vid utskrift. Likaså är han glad över att slippa en stor bunt webshopsbeställningar, eller en massa mail och kladdlappar som skrivits då lokala kunder ringt in beställningar. Det har helt enkelt ingen relevans.
19 december, 2010 kl. 21:06 #117368nygryningDeltagareHej, när statens elitstyrka, dvs skatterevisorerna, granskade oss i våras var deras slutsats följande: En utskriven orderbekräftelse från Tradera säger och utgör föga någon information om de skattemässiga transaktioner som sker. Om någon ringer in en beställning, ska man då spela in samtalet och bifoga bandet till bokföringen?
Skatterevisorerna gav oss följande rekommendation: Alla ordrar, oavsett om det är telefon, tradera, e-butik osv förs in i ett bokföringsprogram där en order skapas utifrån den beställning man har. I den order man själv producerar ska anges exakta priser, ev rabatter, frakter osv samt korrekt mervärdeskatt. I ordern bör man hänvisa till beställningssätt samt i förekommande fall t. ex Tradera ordernr. Utifrån detta skapar man sedan fakturor.
Vi hade en hel pärm med orderbekräftelser från Tradera, dem ville dem inte ens titta på eftersom den informationen inte gav dem någon som helst information. Dem ända som har nytta av den informationen är vi själva internt.
20 december, 2010 kl. 18:56 #117402NVPDeltagareJag tycker bara att det blir oändligt med dubbeljobb. Orderbekräftelsen har ju allting man behöver gällande information. Istället ska man då sitta och föra över allt till Speedledger (vårt bokföringsprogram) och skapa fakturor för sådant man redan har fått betalt för. Om man får mestadels förskottsbetalningar är det väl en kvittens som vore det bästa alternativet och det finns ju i webb butiken.
Nej, man blir int klok på alla dessa papper och regler… :confused:
Sen om man har Svea som fakturerar åt en, varför ska man skapa en ny faktura för detta när det redan finns en faktura? Tänker då mest på att ni säger att ni för över allt till erat affärssystem…
20 december, 2010 kl. 19:09 #117404ParvelitoDeltagareDet är mycket man inte blir klok på, men gör man allt ”by-the-book” så har det vissa fördelar med bland annat lagerbokföring och sådant. Jag ser inte bokföringen som något stort problem.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.