Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Bokföringsunderlag för Tradera auktioner
- Detta ämne har 19 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
11 december, 2010 kl. 12:37 #95293NVPDeltagare
Goddag,
Jag undrar vad ni använder för bokföringsunderlag för sålda Tradera auktioner?
Räcker det mån tro om man skriver ut ordersbekräftelsen? Det specificerar ju dock inte moms.Tack på förhand,
Andreas
11 december, 2010 kl. 16:44 #117103ParvelitoDeltagareJag knackar in allt i ett affärssystem och håller koll på det där. Sedan vet jag att Sello.nu har lite mer avancerade saker, som du kanske skall titta på.
11 december, 2010 kl. 20:01 #117108NVPDeltagareAh, ok. Nu handlar det ju mer om några enstaka titlar på Tradera. Hade varit skönt att använda bara ordersbekräftelsen och slippa dubbeljobb med att skapa kvitton/fakturor.
11 december, 2010 kl. 21:57 #117114ParvelitoDeltagareJo, jag förstår, jag brukar sälja något tusental prylar på Tradera varje månad, men att använda deras orderbekräftelser som bokföringsunderlag är lite vanskligt efter som folk räknar fel, skiter i att betala, vill byta till något annat eller lägga till saker. Diffen mellan vad man formellt säljer på Tradera och vad som ramlar in på kontot brukar vara lite för stor för att det skall fungera.
12 december, 2010 kl. 09:11 #117121Katrin LundgrenDeltagarefast det är väl fortfarande orderbekräftelsen som är bokföringsunderlaget oavsett om du knappat in siffrorna i ett affärsystem? I alla fall hävdar vår revisor det stenhårt. affärssystemet kan ju aldrig vara själva underlaget, det är bara bokföringshjälpmedelet.
12 december, 2010 kl. 10:13 #117122pyhobbyDeltagareDet är en djungel som inte ens skatteverket själva kan reda ut. Jag har pratat med otaliga personer inom verket och inte fått något bra besked på vad som gäller.
Det största problemet med att använda orderbekräftelserna som jag ser det är om en kund köper flera objekt på samma gång och man samfraktar varorna.
Exempel, 5 orderbekräftelser med 45kr frakt på vardera. Sen debiteras kanske kunden bara en kostnad på 45kr. Vad gör man då?Skatteverket visste i alla fall inte sist jag pratade med dem. De skulle ta det vidare till något möte där det skulle tas upp, men sen har jag inte hört något mer därifrån.
12 december, 2010 kl. 10:28 #117123Katrin LundgrenDeltagareMen då ska du väl egentligen skicka en rättad orderbekräftelse och använda den eller att man skriver med bläck på orderbekräftelsen vilka ändringar som är gjorda samt varför och sätter sin signatur. Jag vet att det blir massa manuellt jobb och att de flesta inte gör det, men nu pratar jag enbart strikt vad som gäller bokföringsmässigt. Åtminstone godkänner vår revisor inget annat.
12 december, 2010 kl. 12:52 #117124NVPDeltagareMen för enstaka försäljningar utan ändringar i ordersbekräftelsen kan man med andra ord använda sig av denna? Även fast den saknar nummerföljd och moms?
Tack så mycket för alla svar.
12 december, 2010 kl. 13:16 #117126ParvelitoDeltagare@NVP 13224 wrote:
Men för enstaka försäljningar utan ändringar i ordersbekräftelsen kan man med andra ord använda sig av denna? Även fast den saknar nummerföljd och moms?
Tack så mycket för alla svar.
Om det är det enda du har, så använder du den tillsammans med kontoutdrag när insättningen kommer.
Det är bra om alla försäljningar på Tradera finns i din bokföring, och att du behandlar alla likadant. Annars kommer Skatteverket med stor sannolikhet att komma med rätt så obehagliga påståenden vid en revision.
15 december, 2010 kl. 19:59 #117281NVPDeltagareTack för hjälpen Parvelito!
Tänkte också höra med dig som använder textalk, kör du orderbekräftelsen som bokföringsunderlag för förskottsbetalning? Förstår inte varför man inte kan få in sina företagsuppgifter i deras kvitto utskrift.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.