Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Bokföringsbyrå
- Detta ämne har 41 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av Magento.
-
FörfattareInlägg
-
2 november, 2012 kl. 22:24 #154849MemKawDeltagare
Per kollade genom lite statistik för att få fram rätt siffror till dig.
Normalt går det att bokföra en verifikat på högst 30 sekunder (En normal verifikat brukas bokas i tre olika konton, ett skuld/tillgångskonto, en kostnad/intäktskonto och ett momskonto). Då ska det ej finnas oklarheter och man ska ha klart för sig vilka bokföringskonton man ska använda.
Så på en timme ska man kunna bokföra 100-120 normala verifikationer.
2 november, 2012 kl. 22:26 #154850MemKawDeltagareMen så ska det vara en avstämning på allt det här också, men det borde inte ta mycket tid alls om allt är i sin ordning och underlagen finns.
2 november, 2012 kl. 22:30 #154851GregerADeltagareVår trotjänare Pareto (han med 80/20-regeln) finns säkert med här också. Jag tror att för många så upptar 20% av verifikaten 80% av tiden, just pga att saker saknas eller inte stämmer.
2 november, 2012 kl. 22:36 #154852MemKawDeltagareGreger du har rätt, det brukar vara så. Det brukar ej vara problem med de flesta verifikationerna men rätt så kommer det upp några underlag som antingen inte stämmer på något sätt eller så saknas det. Men allt som saknas kan man lägga på ett sk. OBS konto för att inte bryta fokus och ta uti med det vid avstämningen. Maila kunden underlag på det saknade eller om man bokför själv så tar man fram de underlagen. Men som sagt extra tid bara.
3 november, 2012 kl. 08:18 #154858MajsanDeltagare@Per Nilsson 55022 wrote:
Jag fattar inte. Du kan alltså köra 800 – 1000 papper på en dag?! Det är alltså 8 timmars effektiv arbetstid.
Får nog ta tag i den här roliga []mackan förr än senare.
Problemet med uppskattning av tiden är ju egentligen, som alla andra också säger, hur pass bra ordning man har på sina papper. Så svaret på din fråga är Ja Per, när man har en hög papper är iordning och inga frågetecken finns så klarar jag det.
3 november, 2012 kl. 10:27 #154869Per NilssonDeltagareDe lägger snitt 24 timmar per månad på 340 verifikat.
De taktar alltså på cirka 14 verifkat per timme. Jämför man med Majsans lägstabästa på 800 verifkat per dag (8 timmar) så blir det en rejäl skillnad..
Fy fan säger jag bara. 😡
3 november, 2012 kl. 10:57 #154872DanDeltagare340 verifikat låter spontant mycket utan att veta vad det är för verifikat, dock är väl takten inte den bästa heller. Jag hade fört en dialog om vad du kan göra för att minska deras arbetstid, alt kanske bytt firma.
Dessutom var inte avstämning, overhead, deklarationer osv med i majsans takt så ej helt rätt att jämflra så. Dessutom kanske du mailar/ringer och ställer frågor alt. Att de gör det, det kostar också tid.
3 november, 2012 kl. 11:08 #154873lustfullDeltagareKänner igen det Majsan säger om antalet ver man kan dunka in på en dag.
När jag jobbade på mitt förra arbete(stor sportkedja) och man bara registrerade verifikat var 800-100/dag inte onormalt.
Skillnaden nu när jag får in papper från kunden oavsett hur bra sorterat och i ordning allt är, att det för det mesta alltid är något underlag som saknas och man kan inte komma vidare i arbetet. Har du tur svarar kunden snarast och kan ge dig uppgifterna du behöver,men ibland kan det ta en dag eller två.
Per, om din bokföringsbyrå behöver 24 timmar på sig för att kontera 340 verifikat då skulle jag verkligen ifrågasätta vad dom gör under dessa timmar??Susanne
3 november, 2012 kl. 11:41 #154876ParvelitoDeltagareDet är lite som att jämföra äpplen och päron. Per berättar att de har sina dokument som filer i en Dropbox, och det antyder ju att det inte är någon sorterad pappersbunt som skall snabbkonteras. Om man hela tiden skall leta efter underlaget till en transaktion, så sjunker takten snabbt. Om sedan 24 timmar är rimligt vet jag inte, men det låter inte helt orimligt i mina öron heller om det är mycket importer, reseräkningar, representationer etc.
Mitt tips till Per är att skriva ut allt i ordning och lämna en fin vacker pappersbunt i en kartong istället. Det blir säkert lite högre utskriftskostnader i firman, men du sparar en massa tid.
3 november, 2012 kl. 11:47 #154877Per NilssonDeltagareJa, jag kommer att gå över till pappersbokföring igen. När man väl visualiserar flödet så är det effektivera att bläddra i papper än söka i pdf:er, öppna pdf:en, kopiera från pdf:en, stänga pdf:en, leta rätt på en ny pdf etc. etc.
Jag har extremt lite representation och papper av den typen. 98 procent av alla papper är beställningar och fakturor. Vi importerar ju mycket utanför EU, men alla de papperna är ju också i ordning. Det är inga handskrivna kluddnoteringar om moms och tull. Jag skulle säga att underlaget är fullgott och lättöverskådligt.
Vi har något så när god ordning på dem. De är bra taggade och allt. De ligger väldigt strukturerat i Dropboxen så vi har nog gjort så gott vi kan. Det är f.ö. min fru som sköter pappersbiten och hon är en riktigt ordningsmänniska.
@Parvelito 55059 wrote:
Det är lite som att jämföra äpplen och päron. Per berättar att de har sina dokument som filer i en Dropbox, och det antyder ju att det inte är någon sorterad pappersbunt som skall snabbkonteras. Om man hela tiden skall leta efter underlaget till en transaktion, så sjunker takten snabbt. Om sedan 24 timmar är rimligt vet jag inte, men det låter inte helt orimligt i mina öron heller om det är mycket importer, reseräkningar, representationer etc.
Mitt tips till Per är att skriva ut allt i ordning och lämna en fin vacker pappersbunt i en kartong istället. Det blir säkert lite högre utskriftskostnader i firman, men du sparar en massa tid.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.