Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Bokföringsbyrå
- Detta ämne har 41 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av Magento.
-
FörfattareInlägg
-
2 november, 2012 kl. 20:06 #154820MemKawDeltagare
Jag driver en bokföringsbyrå sen 8 år tillbaka. Vi brukar normalt ta 500 kr i timmen. Det brukar ligga runt det priset hos de flesta. Det finns billigare också men vet ej kvaliten på de.
Så som Katrin säger, är det det bästa att prata med byrån på hur de vill ha det. Alla har olika system.
Vi brukar sitta ner första gången och prata med kunden om hur exakt vi vill att underlagen ska vara lämnade till oss.
En kund som inte har ordning på sina papper har inte ordning på sin ekonomi.
Den värsta kunden är enligt mig den som slarvar med underlagen. Det är inte roligt när det saknas underlag till transaktioner som har skett eller när det saknas ett Bank kontoutdrag. Man får alltid avbryta arbetet och maila eller ringa kunden fram och tillbaka.
Jag hade en sån kund som scannade och skickade underlaget genom mail, vi tyckte att det var ok att göra sen. Men den godkände Revisorn stoppade det hela. Enligt bokföringslagen ska kvittorna och underlagen finnas i original. Om din bokförare använder scannade materialet som verifikation måste du även ha originalen i samma verifikationsnummer som den hos bokföraren. Har du AB ska du även skicka med det till Revisorn.
Det billigaste sättet är: Att ha allt underlag i pappersformat, i datum ordning och se till att det finns underlag på alla transaktioner. Hur du ska ha materialet i ordning beror också på om du har bokslutmetoden eller fakturametoden. Det här bestämme du när du skickar in ansökan för F-skatt. Som sagt, det får du ta med byrån.
Men ha allt i datum ordning och se till att underlag finns på varje transaktion. Om du har lagt ut pengar själv för någonting får du skriva det på kvittot eller fakturan. Glöm inte kontoutdragen. I princip ska det bara behövas att knappa in siffrorna och göra en avstämning av bokföringskonton.
2 november, 2012 kl. 20:23 #154823Jimmy OstromDeltagareExakt så är det!
Med tillägg på att man även ska få en bra sammanställning av revisorn där man enkelt kan se hur företaget ”mår”.
@MemKaw 55001 wrote:
En kund som inte har ordning på sina papper har inte ordning på sin ekonomi
2 november, 2012 kl. 20:35 #154824Richie72Deltagare@MemKaw 55001 wrote:
Jag hade en sån kund som scannade och skickade underlaget genom mail, vi tyckte att det var ok att göra sen. Men den godkände Revisorn stoppade det hela. Enligt bokföringslagen ska kvittorna och underlagen finnas i original. Om din bokförare använder scannade materialet som verifikation måste du även ha originalen i samma verifikationsnummer som den hos bokföraren. Har du AB ska du även skicka med det till Revisorn.
Det där finns det lite olika åsikter om. Vissa säger att fakturor som kommer elektroniskt inte behöver skrivas ut.
2 november, 2012 kl. 20:56 #154826Per NilssonDeltagareDet finns ingen tilltänkt byrå ännu.
@Kodmyran 54990 wrote:
Prata med tilltänkt byrå och fråga hur de vill attt de ska överlämnas brukar vara bäst, olika jobbar på olika sätt och kan man tillgodose hur de jobbar brukar de bli billigare
2 november, 2012 kl. 20:58 #154827Per NilssonDeltagareDet stämmer. Det är läskigt när sakkunniga inte kan sin sak. Det finns klara regler kring vad man kan spara och vad man kan slänga.
Svart på vitt – lätt att tolka även för den mest virriga sakkunniga.
@Richie72 55005 wrote:
Det där finns det lite olika åsikter om. Vissa säger att fakturor som kommer elektroniskt inte behöver skrivas ut.
2 november, 2012 kl. 21:06 #154829Per NilssonDeltagareDet måste väl finnas någon fast rutin på hur underlag skall lämnas till en redovisningsbyrå? Man kan väl inte sitta ner och slösa bort en timme samt uppfinna nya rutiner för varje ny kund. Varför gör ni det för?
Så om alla papper är i ordning, vilket de är i mitt fall. Hur lång tid skulle det ta för dig och din byrå att skyffla igenom 50 x 4 x 5 papper?
@MemKaw 55001 wrote:
Jag driver en bokföringsbyrå sen 8 år tillbaka. Vi brukar normalt ta 500 kr i timmen. Det brukar ligga runt det priset hos de flesta. Det finns billigare också men vet ej kvaliten på de.
Så som Katrin säger, är det det bästa att prata med byrån på hur de vill ha det. Alla har olika system.
Vi brukar sitta ner första gången och prata med kunden om hur exakt vi vill att underlagen ska vara lämnade till oss.
En kund som inte har ordning på sina papper har inte ordning på sin ekonomi.
Den värsta kunden är enligt mig den som slarvar med underlagen. Det är inte roligt när det saknas underlag till transaktioner som har skett eller när det saknas ett Bank kontoutdrag. Man får alltid avbryta arbetet och maila eller ringa kunden fram och tillbaka.
Jag hade en sån kund som scannade och skickade underlaget genom mail, vi tyckte att det var ok att göra sen. Men den godkände Revisorn stoppade det hela. Enligt bokföringslagen ska kvittorna och underlagen finnas i original. Om din bokförare använder scannade materialet som verifikation måste du även ha originalen i samma verifikationsnummer som den hos bokföraren. Har du AB ska du även skicka med det till Revisorn.
Det billigaste sättet är: Att ha allt underlag i pappersformat, i datum ordning och se till att det finns underlag på alla transaktioner. Hur du ska ha materialet i ordning beror också på om du har bokslutmetoden eller fakturametoden. Det här bestämme du när du skickar in ansökan för F-skatt. Som sagt, det får du ta med byrån.
Men ha allt i datum ordning och se till att underlag finns på varje transaktion. Om du har lagt ut pengar själv för någonting får du skriva det på kvittot eller fakturan. Glöm inte kontoutdragen. I princip ska det bara behövas att knappa in siffrorna och göra en avstämning av bokföringskonton.
2 november, 2012 kl. 21:13 #154831Per NilssonDeltagareVi har löst det (delvis) genom att döpa filnamnet med den informationen. Men jag förstår vad du menar, att bläddra igenom en bunt papper går snabbare.
Kanske ska återgå till pappersslösarbokföring i stället, om det är effektivare vill säga.
Finns det månne något bokföringsprogram som är så pass smart och intelligent att det kan tolka de inskannade papperna själv?
Richard, kan Fortnox det?
@Parvelito 54998 wrote:
Skall man göra det på några timmar krävs att det i princip bara är att mata in siffror från färdiga underlag. Det här med bokföring på distans via dropbox i all ära, men det tar rysligt mycket mer tid att lokalisera allt där jämfört med en trave papper i kronologisk ordning, som är avstämd med kontoutdragen så att allt finns med.
Sedan är det säkert så att en bokföringsfirma tar lite längre tid på sig första månaden/månaderna innan de är bekanta med hur dina papper och affärer ser ut.
2 november, 2012 kl. 21:21 #154832MemKawDeltagare@Richie72 55005 wrote:
Det där finns det lite olika åsikter om. Vissa säger att fakturor som kommer elektroniskt inte behöver skrivas ut.
Enligt 7 kap. 6 § bokföringslagen får räkenskapsinformation föras över från ett material (t.ex. papper) till ett annat (t.ex. ett maskinläsbart medium). Det är alltså möjligt att genom skanning överföra den i pappersform mottagna räkenskapsinformationen till elektronisk form. Den mottagna handlingen (pappersdokumentet) får dock förstöras först från och med det fjärde året efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades.
2 november, 2012 kl. 21:34 #154836MemKawDeltagareNej Jag tror ej att någon program kan göra det ännu, det skulle ha varit något det.
50x4x5, alltså 1000 verifikationer? Är det på ett år?
@Per Nilsson 55013 wrote:
Vi har löst det (delvis) genom att döpa filnamnet med den informationen. Men jag förstår vad du menar, att bläddra igenom en bunt papper går snabbare.
Kanske ska återgå till pappersslösarbokföring i stället, om det är effektivare vill säga.
Finns det månne något bokföringsprogram som är så pass smart och intelligent att det kan tolka de inskannade papperna själv?
Richard, kan Fortnox det?
2 november, 2012 kl. 21:36 #154837Per NilssonDeltagareNej, det är per månad. 50 per dag, 5 dagar per vecka och 4 veckor per månad. Ledsen att jag var otydlig.
Vad föredrar du, en bunt papper i bra ordning med alla tillbehör eller inskannade kvitton och papper?
@MemKaw 55016 wrote:
Nej Jag tror ej att någon program kan göra det ännu, det skulle ha varit något det.
50x4x5, alltså 1000 verifikationer? Är det på ett år?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.