Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Bokföring: Kommissionsförsäljning
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av pete.
-
FörfattareInlägg
-
16 juli, 2012 kl. 14:18 #98456peteDeltagare
Hej,
Jag hyr tjänster av en redovisningskonsult, men denne är lite osäker angående bokföring av kommissionsförsäljning av begagnade varor, så jag vänder mig hit då jag vet att det finns bred kunskap här.Ponera att jag säljer begnande varor på kommission åt olika näringsidkare (ej privatpersoner), ungefär som t.ex. fyndiq gör. Kommissionsförsäljningsavtal mellan parterna finns. Vi utgår för enkelhetens skull från att kommissionen är 10% av totalpriset, inkl. frakt och moms.
Hur ska jag nu sköta detta bokföringsmässigt för att det ska bli så bra som möjligt för mig? Jag förmedlar alltså kunduppgifter och pengar åt båda hållen och har inget eget lager själv.
16 juli, 2012 kl. 15:04 #148833lustfullDeltagareDenna länk kan kanske vara till hjälp
Bokföra marginalbeskattning och handel med begagnade varor (bokföring med exempel)
H
susanne17 juli, 2012 kl. 10:43 #148863peteDeltagareMjo, jag har kikat på vinstmarginalbeskattning. En förutsättning där är ju att man (mitt företag) köper varan först, men det kanske man kan skriva in i avtalet att man gör…
Vad tror ni? Hur gör fyndiq?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.