Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföra utbetalning från fakturaförsäljning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99354
    Mathias123
    Deltagare

    Hej,

    Vi har nyligen börjat med faktura via handelsbanken finans och fått vår första utbetalning som skall bokföras.

    Hur bokförs fakturaavgiften samt moms på denna?
    eller
    Behövs fakturaavgift+tillhörande moms bokföras alls då denna redan är dragen från beloppet som överförts till kontot?

    Så här hade jag tänkt att bokföra detta (kontantmetoden) . Är det rätt så här?

    1930 (bankkonto) Debet 2159,36
    3051 (varuförsäljning) Kredit 1727,49
    2611 (utg moms försäljn) Kredit 431,87

    Utbetalningsspec ser ut enl nedan:
    otalt

    Transaktionstyp Belopp
    Faktura 2 262.002
    Kreditfaktura 0.000
    Avgifter -82.644
    Moms -20.001

    Dagstotal 2 159.367 (vad som utbetalats till konto 1930)

    Tar tacksamt emot alla svar på detta!
    Hoppas bli klar med bokföringen idag så jag kan få en lugn och fröjdefull jul :)

    #157565
    connywesth
    Deltagare

    Allt ska bokföras!

    Betalning är en helt annan fråga, alla betalningar ska också bokföras, du ska alltid bokföra bruttobeloppen, du får alltså inte ”göra avdrag med huvudräkning” och sedan bokföra nettot, allt ska bokföras med bruttobeloppet, sen gör bokföringsprogrammet summeringarna som behöver göras.

    Använd INTE kontantmetoden utan gå över till fakturametoden så du kan ha koll på vad som händer i företaget. Du måste ändå använda fakturametoden när du gör bokslutet så det blir bar akrångligare att växla mellan de olika metoderna, och dessutom har du aldrig riktigt koll på företagets ekonomi om du använder kontantmetoden.

    #157567
    Mathias123
    Deltagare

    Jo fakturametoden har sina fördelar och tänker användas när vi går över till AB. Men om vi bokför så här

    1930 Debet 2262.00 (Beloppet på bankkontot 1930+den avdragna avgiften inkl moms)
    3051 Kredit 1727,49
    2611 Kredit 431,87
    65XX Kredit 82.64 ???
    2641 Kredit 20.00 ???

    Men tvivlar på att detta är rätt för beloppet som kommer in på kontot 1930 är ju 2159,36 kr. :confused:

    Känns som att det omöjligt blir rätt i bokföringen eftersom kostnaden blir på fel sida.

    Handelsbanken har ju redan betalt in momsen för fakturaavgiften och dragit kostnaden från beloppet innan det överförts till konto 1930.

    Finns det någon hejare på bokföring som kan reda ut detta?

    #157569
    connywesth
    Deltagare

    Vad står det på fakturan från Banken?

    Du måste redovisa de beloppen så kanske det går att hjälpa dig.

    Det belopp som ska stå på konto 1930 ska vara exakt det belopp som kommer in på kontoutdraget. Inbetalningar på 1930 ska stå på debet sidan dvs vara positiva värden. Uttag från bankkontot ska krediteras från 1930.

    Bankavgifter är finansiella tjänster och därmed är det ingen moms på dem.

    #157570
    Dan
    Deltagare

    Dela upp en sån här kontering i två tankesteg så blir det lättare.

    En med bruttoförsäljningen och en med avgifterna som krediterar 1930.

    Kontantmetoden är ej så dålig som Conny säger, vi omsätter 17M i år och kommer inte byta från kontantmetoden, den sparar massor med onödiga konteringar och bokslutets periodiseringar tar max 1h extra.

    Kollen har vi ändå i vårt egenbyggda affärssystem

    #157571
    Mathias123
    Deltagare

    @connywesth 58113 wrote:

    Vad står det på fakturan från Banken?

    Du måste redovisa de beloppen så kanske det går att hjälpa dig.

    Det belopp som ska stå på konto 1930 ska vara exakt det belopp som kommer in på kontoutdraget. Inbetalningar på 1930 ska stå på debet sidan dvs vara positiva värden. Uttag på bankkontot ska krediteras från 1930.

    Utbetalningsspec från handelsbanken ser ut enl nedan:

    Transaktionstyp Belopp
    Faktura 2 262.00
    Kreditfaktura 0.00
    Avgifter -82.64
    Moms -20.00

    Dagstotal 2159.36 (vad som utbetalats till konto 1930)

    #157573
    Mathias123
    Deltagare

    @Dan 58114 wrote:

    Dela upp en sån här kontering i två tankesteg så blir det lättare.

    En med bruttoförsäljningen och en med avgifterna som krediterar 1930.

    Kontantmetoden är ej så dålig som Conny säger, vi omsätter 17M i år och kommer inte byta från kontantmetoden, den sparar massor med onödiga konteringar och bokslutets periodiseringar tar max 1h extra.

    Kollen har vi ändå i vårt egenbyggda affärssystem

    Tack för snabbt svar Dan!

    Hur kan jag då bokföra det hela?

    Utbetalningsspecifikationen från handelsbanken ser ut enligt följande:

    Utbetalningsspec ser ut enl nedan:

    Transaktionstyp Belopp
    Faktura 2 262.00 (varuförsäljning)
    Kreditfaktura 0.000
    Avgifter -82.64 (avgifter som handelsbanken tar ut för fakturahantering)
    Moms -20.00 (moms på handelsbankens avgift som de betalat in)

    Dagstotal 2159.36 (vad som utbetalats till konto 1930)

    Rent spontant känns det som att jag bara borde bokföra det som kommer in på kontot som varuförsäljning och ej bry mig om avgifterna då dessa redan är dragna och tillhörande moms inbetald av handelsbanken.
    Har jag tänkt rätt?

    #157574
    Dan
    Deltagare

    Nej så kan du inte göra.

    1930 debet 2262
    3051 kredit 2262*0,8
    2611 kredit 2262*0,2
    1930 kredit 102,64
    2641 debet 20
    65xx debet 82,64

    #157575
    GregerA
    Deltagare

    En regel man skall ha i ryggraden är att verifikatet skall balansera, dvs det skall vara samma summa i debet som i kredit, annars har man gjort något fel.

    Transaktionstyp Belopp
    Faktura 2 262.00 (varuförsäljning)
    Kreditfaktura 0.000
    Avgifter -82.64 (avgifter som handelsbanken tar ut för fakturahantering)
    Moms -20.00 (moms på handelsbankens avgift som de betalat in)

    Dagstotal 2159.36 (vad som utbetalats till konto 1930)

    1930 bank D 2262.00
    3051 förs K 1809.60
    2611 moms K 452.40
    nu har du bokfört själva försäljningen
    debet och kredit balanserar
    1930 bank K 102.64
    65xx avg D 82.64
    2641 moms D 20.00
    nu har du bokfört avgiften som banken dragit av
    debet och kredit balanserar

    Om man är lite driven så kan man boka nettot av de två raderna på 1930 sammanslaget som D 2159.36, men det blir tydligare att göra som ovan.

    #157576
    connywesth
    Deltagare

    Så här skulle jag göra med faktureringsmetoden (verifikationen består av 3 delar, försäljning, bankavgift och betalning):

    Försäljningen kan man boka så här:
    Din försäljning inkl moms är(debitera kundfordran konto 1510): +2262,00 kr
    Försäljning(kreditera försäljning varor 3051): -1809,60 kr
    Då är momsen på det(kreditera ingående moms 2611): -452,40 kr
    Balanserar till 0.

    bankavgiften bokar du så här:
    Avräkna avgiften mot kundfordran (kreditera konto 1510): -102,64 kr
    Moms på bankkostnaden (debitera 2641): +20 kr
    Sen har du en bankkostnad (debitera 6570): +82,64 kr
    Balanserar till 0.

    Sen har du slutligen själva betalningen:
    Motboka mot kundfordran (konto 1510): -2159,36 kr
    Boka inbetalningen på bankkontot (debitera konto 1930): +2159,36 kr
    Balanserar till 0.

    Man ska inte använda 1930 som ett intäktskonto, för då bokför man transaktioner som inte kommer in på bankkontot och då blir det inte rätt. Men däremot ska man i varje steg se till att alla transaktionerna balanserar så summa av debet och kredit alltid blir 0 (dvs alla debet är positiva värden och alla kredit är negativa).

    just för konto 1930 vill man oftast att de transaktionerna exakt ska stämma överens med kontoutdraget från banken så det blir enkelt att göra en avstämning.

    Fördelen med att använda faktureringsmetoden är att om det är en skillnad i tid mellan försäljningstillfället och betalningstillfället så kan man enkelt se i bokföring, hur stora kundfordringar man har, bara genom att se saldot på konto 1510. Det tappar man om man kör kontantmetoden. Man kan då heller inte i varje ögonblick se hur stor försäljningen är. Nu har Dan ett eget system som håller koll på detta så han klarra det i alla fall, men det är inte alla affärssystem som har den möjligheten.

    Som du ser så har jag även använt rutinen att lägga upp kontona i nummerordning, dvs först tillgångskonton (1000-1999) sen skuldkonton (2000-2999), sen intäkter (3000-3999) och sen kostnadskonton (4000-7999), klass-8-kontona är en lite blandad kompott.

    Hoppas jag gjorde rätt nu i all hast.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.