Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Bokföra kundförlust/obetald faktura
- Detta ämne har 14 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av connywesth.
-
FörfattareInlägg
-
22 december, 2012 kl. 15:54 #157568connywesthDeltagare
En order är ingen faktura, du måste först ”utfärda” en faktura, sen bokför du den, sen utfärdar du en påminnelse, inkasso, och kreditfaktura som du bokför var för sig.
23 december, 2012 kl. 12:08 #157597david71DeltagareJag kör ordernummer=fakturanummer och använder orderinformationen som underlag och skapar en faktura direkt ur webshoppens admin-gränssnitt. Skriver sedan ut en faktura till kund och en till min fakturapärm. Är inte detta tillräckligt för att ”utfärda” faktura? Sedan om pengarna kommer samtidigt som ordern eller senare spelar ingen roll, allt hamnar i en och samma kundreskontra där jag bockar av betalningarna.
23 december, 2012 kl. 12:33 #157599connywesthDeltagareJo, det verkar tillräckligt om du skapar en faktura från den information du har tillgänglig på ordern. Men ordern i sig är inte en faktura. Det är många eHandlare som tror att en orderbekräftelse är tillräckligt för att räknas som faktura så de kan kräva betalning utifrån det, vilket det inte gör.
De ortodoxa hävdar dock att fakturanummerserien måste vara obruten, dvs kan inte vara mappad 1:1 till ordernummerserien, eftersom ordrar leverer ett eget liv. Personligen hör jag inte till de ortodoxas skara utan jag hävdar att det räcker med att varje faktura har ett unikt nummer (och då spelar inte luckor i nummerserien någon roll, det spelar heller ingen roll i vilken ordning fakturorna är utfärdade enligt min mening, bara det inte finns dubbletter).
Det finns många system som kan slå ihop ordrar så du fakturerar flera ordrar på samma faktura, men det brukar även vara så att en order kan vara stor och du behöver dela upp leveranserna och därmed fakturerar du vid flera olika tillfällen från samma order, så mappningen mellan order och faktura är många-till-många och inte alls 1:1.
Om du har en kund som har momsredovisning så får de omedelbart göra momsavräkning om de får en faktura, men inte annars, får de en ”avi” (dvs allt annat än en faktura) så får de inte göra momsavräkning direkt utan måste vänta tills de betalt avin (dessutom måste avin innehålla all information som krävs av en faktura). Det kan då bli en stor skillnad i tid mellan när de får göra avdrag för momsen. Det var därför jag påpekade skillnaden mellan faktura och andra dokument som exempelvis order.
29 december, 2012 kl. 18:01 #157732david71DeltagareOk, tack för ditt svar! Avier inte aktuellt men tack för att du redde ut detta åt mig!
Hos mig blir det 1:1 och även obruten nummerserie. Ångrar någon kund sin beställning innan jag hunnit bokföra den så låter jag fakuran ligga kvar i fakturapärmen men skriver makulerad på den och tar inte upp värdet. Är den däremot redan bokförd så gör jag en kreditfaktura.
30 december, 2012 kl. 02:25 #157760connywesthDeltagareNär du väl har utfärdat en faktura så måste du bokföra den (om du kör med fakturametoden, kör du med kontantmetoden måste den bokföras senast på bokslutsdagen). Det är en skillnad mellan ”Faktura” och ”Avi”. Avier behöver bara bokföras när du fått betalt, de behöver inte bokföras på bokslutsdagen om de inte är betalda eftersom de inte är en legal fodran.
Det betyder att du för varje faktura som du utfärdat men ej får betalt för måste utfärda en kreditfaktura. Annars kommer du att drabbas av samma sak som annonsskojarna nämligen skatteverkets onda arm som kommer att kräva dig på moms och bolagsskatt för alla utfärdade fakturor. Det har nämligen inte ett dugg med saken att göra om du fått betalt eller inte för en utfärdad faktura, du är skattskyldig för den i samma ögonblick som den utfärdas.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.