Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Bokföra import med tull?
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av david71.
-
FörfattareInlägg
-
4 november, 2012 kl. 11:25 #99078OskarKDeltagare
Har köpt hem lite varor från USA och skulle behöva lite hjälp med hur jag bokför det rätt. Det är posten som har skött förtullningen om det spelar någon roll.
Det står att man har dragit två tullsatser en på 2,3% och en på 25%. Fattar inte riktigt om den ena är tull och den andra är moms eftersom det står tull/moms på kvittot?
Så utgifterna jag har är posten avgift på 100 kr, tull/moms på 724 kr. Vilka konton ska jag använda för dom här två avgifterna?
/Stort tack på förhand
4 november, 2012 kl. 15:37 #154902GregerADeltagare2.3% är tullsatsen för den typen av varor, och den bokför du som en varukostnad på samma konto som själva varan, alternativt på ett separat konto i 4xxx-serien som brukar kallas hemtagningskostnader. Det beror lite på hur du lagt upp redovisningen och hur detaljerat du vill ha det.
Förtullningsavgiften är Postens arvode för att de tullar in varan åt dig. Den bokför du på samma sätt som ovan.
25% är moms, och den bokförs på samma sätt som moms på vanliga inköp. Dvs det är ingen kostnad, utan påverkar bara tillgångar och skulder.
4 november, 2012 kl. 21:34 #154917david71DeltagareTänk på att införselmomsen inte får dras innan ett visst datum och skulle det datumet infinna sig i nästa momsperiod så får du bokföra den som vilande moms fram tills dess.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.