Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Bokföra DHL postförskott?
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år sedan av Rob.
-
FörfattareInlägg
-
25 oktober, 2015 kl. 17:45 #103045ZtradeDeltagare
Hello,
En bokföringsfråga.
Jag har beställt varor för 1000kr till mitt företag från Säljaren AB.
Varorna är beställda mot postförskott och skickas med DHL.När jag hämtar ut varorna på Kiosken AB betalar jag och får ett kvitto på 1000 kr. Detta kvittot är ju ställt mot Kiosken AB och med deras org.nr.
Kvittot från Kiosken AB och orderbekräftelsen från Säljaren AB blir underlaget till bokföringen.
Vilket företag ska jag skriva på leverantörsfakturan?
Rent spontant vill jag lägga till Säljaren AB på leverantörsfakturan, men kvittot som visar vart pengar är betalda säger ju annat…:confused:
25 oktober, 2015 kl. 20:58 #170539RobDeltagareDu borde få ett riktigt kvitto från säljaren, vem som är betalningsförmedlare kvittar.
27 oktober, 2015 kl. 13:58 #170348ZtradeDeltagareAlltså borde Säljaren AB skicka ett kvitto när dem får betalt från DHL helt enkelt?
Är det vanligt att man måste ”begära ut” kvitton i liknande fall?
27 oktober, 2015 kl. 14:27 #170349Runns.seDeltagareNär man säljer på nätet är det inte krav på kvitto, orderbekräftelse räcker.
29 oktober, 2015 kl. 13:48 #168813ZtradeDeltagareIntressant, vart kan man läsa mer om detta?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.