Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Böcker om SEO
- Detta ämne har 23 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av Magnus Brath.
-
FörfattareInlägg
-
2 september, 2010 kl. 13:22 #113783Christoffer TyreforsDeltagare
@Hjalmar 9449 wrote:
Du kan inte mäta på det sättet, SEO är inviduellt för varje sida. Du kan självklart mäta vissa faktorer men om du vill ha en bedömning värd namnet får du kontraktera en konsult.
ärligt talat; om du vill lära dig seo är det hög tid att lära dig google
Let me google that for you
Let me google that for youseo-forum.se är långt bättre än de böcker jag har sett
2 september, 2010 kl. 15:38 #113787HjalmarDeltagare@debaser 9453 wrote:
ärligt talat; om du vill lära dig seo är det hög tid att lära dig google
Let me google that for you
Let me google that for youseo-forum.se är långt bättre än de böcker jag har sett
Var det där en felcitering eller vad menar du? Det finns rätt få verktyg som ger dig riktigt bra utvärderingar för vad du behöver ändra på din webbsida. Det skulle väl möjligen vara betalversionerna av SEOmoz.com eller nåt då. Jag jobbar inte med SEO som konsult så jag vet inte exakt vad de använder. Däremot så vet jag ju hur SEO-firmornas offerter ser ut och de brukar sällan hänvisa till verktyg utan de gör sitt arbete manuellt med analysen.
2 september, 2010 kl. 15:47 #113788Christoffer TyreforsDeltagare@Hjalmar 9457 wrote:
Var det där en felcitering eller vad menar du? Det finns rätt få verktyg som ger dig riktigt bra utvärderingar för vad du behöver ändra på din webbsida. Det skulle väl möjligen vara betalversionerna av SEOmoz.com eller nåt då. Jag jobbar inte med SEO som konsult så jag vet inte exakt vad de använder. Däremot så vet jag ju hur SEO-firmornas offerter ser ut och de brukar sällan hänvisa till verktyg utan de gör sitt arbete manuellt med analysen.
sorry, felcitering helt klart. det jag skrev var såklart riktat mot han som skapade tråden
Men deras analyser brukar vara riktigt saftigt gjorde och de föreslår ofta saker som visserligen är BRA men inte på något sätt värt pengarna det kostar för att åtgärda. Jag är övertygad om att om jag fick en timme att analysera en sajt så skulle jag kunna hitta det viktiga som finns att göra gällande själva koden vilket är det de oftast tar betalt för. Inlänkar och bra texter är ju såklart ett annat kapitel
men de verktyg jag postade räcker väldigt långt för de allra flesta. Vill man ha perfekt SEO är det såklart inte bra, men får man 30/100 poäng får man matnyttiga konkreta tips som kan ordnas halvenkelt
2 september, 2010 kl. 20:57 #113801Per NilssonDeltagare@StuffBay 9438 wrote:
Hade varit intressant att veta hur Ni andra gör för att mäta hur pass bra Er sida är SEO-optimerad.
Jag googlar sökord som är relativa för min bransch och ser hur högt jag hamnar på sökningarna.
3 september, 2010 kl. 07:08 #113803Christoffer TyreforsDeltagareJag tycker att du ska börja med att identifiera vilka ord det är du vill ranka på. Många lägger krut på ”branschrelevanta sökord” men det är i regel inte de bäst konverterande sökorden. Tänk ”roliga prylar” vs. ”usb-kanon” / ”cykelaffär” vs. Mountainbike…
3 september, 2010 kl. 07:19 #113804StuffBayDeltagareGood to know:) Tack för the sharing:)
3 september, 2010 kl. 08:27 #113805Per NilssonDeltagare@debaser 9475 wrote:
Jag tycker att du ska börja med att identifiera vilka ord det är du vill ranka på. Många lägger krut på ”branschrelevanta sökord” men det är i regel inte de bäst konverterande sökorden. Tänk ”roliga prylar” vs. ”usb-kanon” / ”cykelaffär” vs. Mountainbike…
Har du lust att utveckla lite? Det här lät intressant.
3 september, 2010 kl. 09:03 #113809Christoffer TyreforsDeltagare@Knivhuset 9477 wrote:
Har du lust att utveckla lite? Det här lät intressant.
Jag ska snart skriva ihop en lång lång text om nyckelordsanalys och posta här, men kortfattat:
om jag vill ha en mountainbike söker jag på mountainbike och inte cykelaffär. Cykelaffär är svårt att ranka etta på och förmodligen är många av de sökningarna inte alls intresserade av att köpa en cykel, utan kanske vill de veta var närmsta cykelaffär ligger för att låna en pump till sin fotboll osv osv. Det är grovhugget, men jämför med ”köpa mountainbike online” och du kommer se en ohygglig skillnad i konverteringsgrad. Dessutom är dina säljsidor de facto dina produktsidor, och därför vill du ha in besökare DÄR, vilket leder till att sökningarna du är intresserad av är de som gäller dina produkter/tjänster/produktgrupper. Det finns undantag åt båda hållen, därav vikten av en vettig analys istället för att blint vilja hamna etta på ”knivaffär” vilket vore otroligt onödigt för din shop (i relation till arbetsinsats/kostnad) enligt alla ekonomiska, spelteoretiska (och rationella) argument som finns.
Om du kollar ”fiskekniv gummihandtag” i analytics (du rankar trea) och jämför värde/besök med t.ex ”knivaffär” så förstår du min teori. Ta tio sådana ord istället för ”knivaffär” helt enkelt eftersom de har mindre konkurrens och bättre konvertering vilket ger ett bättre värde TROTS att de har lägre volym.
Dessutom finns en hake till; alla kan inte ranka top 3 på ”knivaffär” vilket gör att det arbetet och pengarna man lägger ner inte ger ett endaste dugg och då blir smala sökord ännu bättre.
Edit: just din shop är ju redan nischad, så ”knivar” är ju ett smalt ord. Men en möbelaffär som enbart stirrar sig blinda på ”möbler” är enligt mig fel ute.
3 september, 2010 kl. 10:33 #113814Per NilssonDeltagare@debaser 9481 wrote:
Jag ska snart skriva ihop en lång lång text om nyckelordsanalys och posta här, men kortfattat:
om jag vill ha en mountainbike söker jag på mountainbike och inte cykelaffär. Cykelaffär är svårt att ranka etta på och förmodligen är många av de sökningarna inte alls intresserade av att köpa en cykel, utan kanske vill de veta var närmsta cykelaffär ligger för att låna en pump till sin fotboll osv osv. Det är grovhugget, men jämför med ”köpa mountainbike online” och du kommer se en ohygglig skillnad i konverteringsgrad. Dessutom är dina säljsidor de facto dina produktsidor, och därför vill du ha in besökare DÄR, vilket leder till att sökningarna du är intresserad av är de som gäller dina produkter/tjänster/produktgrupper. Det finns undantag åt båda hållen, därav vikten av en vettig analys istället för att blint vilja hamna etta på ”knivaffär” vilket vore otroligt onödigt för din shop (i relation till arbetsinsats/kostnad) enligt alla ekonomiska, spelteoretiska (och rationella) argument som finns.
Om du kollar ”fiskekniv gummihandtag” i analytics (du rankar trea) och jämför värde/besök med t.ex ”knivaffär” så förstår du min teori. Ta tio sådana ord istället för ”knivaffär” helt enkelt eftersom de har mindre konkurrens och bättre konvertering vilket ger ett bättre värde TROTS att de har lägre volym.
Dessutom finns en hake till; alla kan inte ranka top 3 på ”knivaffär” vilket gör att det arbetet och pengarna man lägger ner inte ger ett endaste dugg och då blir smala sökord ännu bättre.
Edit: just din shop är ju redan nischad, så ”knivar” är ju ett smalt ord. Men en möbelaffär som enbart stirrar sig blinda på ”möbler” är enligt mig fel ute.
Jäkligt intressant! Och jag håller med till fullo.
Ser fram mot din artikel.
Oftast när SEO-företag vill sälja SEO-länkning eller liknande till mig så brukar de ta orden ”kökskniv” och ”kockkniv”.
Jag jämför det med som att söka på ”bil” om man vill köpa en bil. Bättre att få träff på t.ex. ”japansk kökskniv rostfritt stål”.
Jag skrev en liten fundering om just det där på min blogg för ett tag sedan.
3 september, 2010 kl. 13:43 #113818BjornDeltagareSEO är färskvara och böcker alltid utfyllda med onödigt dravel för att förklara något som skulle räckt med 1/10 så mycket text. Det bästa finns på nätet utan tvekan.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.