Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Böcker om SEO
- Detta ämne har 23 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 11 månader sedan av Magnus Brath.
-
FörfattareInlägg
-
1 september, 2010 kl. 19:54 #94862CarolineDeltagare
Känner att jag verkligen behöver ta tag i det här med SEO nu, men tyvärr är jag rätt dålig på det, det jag gjort tycker jag känns liksom lite diffust man vet inte riktigt om det kommer ge resultat eller ej…
:confused:
Undrar nu om någon känner till någon bra nybörjarbok om SEO??Är inte helt sugen på att köpa in tjänsten eftersom jag ju i framtiden ändå kommer att behöva sköta så mycket av det själv..
/Caroline
1 september, 2010 kl. 20:39 #113762LynxDeltagareJag gissar att jag är i ungefär samma sits… Har nog förstått att något måste göras och är väl inne på att det är lika bra att försöka lära sig en del själv. Själv hittade jag två nybörjarböcker på biblioteket ”100 sidor om att få….” samt ”169 superenkla saker som…” båda av Stefan Ekberg.
Tyvärr kan jag inte säga att tipsen tagit min sajt till toppen (ännu…?), men det är i alla fall ganske rättframt beskrivet. Tycker också att SEO inläggen här på e-handel.se givit en bra ledtrådar.1 september, 2010 kl. 20:57 #113763ducedoDeltagareJag rekommenderar starkt att du börjar med gratismaterialet på seo-guide.se och Magnus Bråth SEO-skola (länk). Det ger dig en bra grund att stå på och därefter blir det lättare att söka information om ett speciellt område.
1 september, 2010 kl. 21:01 #113765Richie72Deltagare@ducedo 9431 wrote:
Jag rekommenderar starkt att du börjar med gratismaterialet på seo-guide.se och Magnus Bråth SEO-skola (länk). Det ger dig en bra grund att stå på och därefter blir det lättare att söka information om ett speciellt område.
Jag tycker också det finns mycket bra material på nätet som är gratis. Själv köpte jag SEO for dummies som jag tyckte var helt okej, värd pengarna. Har inte läst några andra böcker så jag kan inte jämföra.
1 september, 2010 kl. 23:33 #113768EkorrenDeltagareÄger själv både ”SEO Warrior” och ”The art of SEO” – båda från O’Reilly.
Bra och informativa båda två. Väl investerade pengar.2 september, 2010 kl. 02:01 #113769StuffBayDeltagareHade varit intressant att veta hur Ni andra gör för att mäta hur pass bra Er sida är SEO-optimerad.
2 september, 2010 kl. 05:47 #113770MagnusDeltagareStefans Ekbergs 169 superenkla saker som tar din sajt till toppen hos sökmotorerna Rekommenderas.
2 september, 2010 kl. 12:17 #113779HjalmarDeltagare@Magnus 9439 wrote:
Stefans Ekbergs 169 superenkla saker som tar din sajt till toppen hos sökmotorerna Rekommenderas.
Nu har jag inte läst nämnda bok, men brukar inte böckerna från det förlaget vara rätt overpriced? Möjligt att det är värt det ändå som företagare men jag är generellt emot folk som tar överbetalt bara för att de lever på ett rykte.
@StuffBay 9438 wrote:
Hade varit intressant att veta hur Ni andra gör för att mäta hur pass bra Er sida är SEO-optimerad.
Du kan inte mäta på det sättet, SEO är inviduellt för varje sida. Du kan självklart mäta vissa faktorer men om du vill ha en bedömning värd namnet får du kontraktera en konsult.
Jag skulle rekommendera att lägga en dag på att läsa på om hur andra gör, det finns många guider och forum (seo-forum.se tex som har flera guider). Det tar inte många timmar att lära sig det mesta man behöver veta om SEO. Det stora och jobbiga arbetet är att bygga upp alla länkar man behöver, inte att ”kontrollera” sin webbsida; det sköts av sig självt när du bygger sidan för dina kunder istället för sökmotorn och använder HTML/CSS/JS på ett korrekt sätt.
Update:
Använd W3C’s HTML-validator (http://validator.w3.org/) och google page speed (http://code.google.com/speed/page-speed/) för att optimera. Det kommer hjälpa båda din SEO och din webbsidas användbarhet.2 september, 2010 kl. 12:56 #113780ParvelitoDeltagare@StuffBay 9438 wrote:
Hade varit intressant att veta hur Ni andra gör för att mäta hur pass bra Er sida är SEO-optimerad.
Det handlar ju om vad man har att slåss emot. Är man inne i databranschen med hundratals företag som alla befolkas av kompletta nördar som samlat på domäner och projekt sedan strax innan de lärde sig gå, plus ett antal jättestora multinationella gigantiska företag, så har man mer att slåss emot än om man säljer knypplingsgarn.
Kläder och mode, hälsokost, resor och sex/porr är andra tuffa branscher där man får slåss av bara den för att försöka erövra platser i sökresultaten, medan man förmodligen har en mer mänsklig uppgift framför sig om vi pratar piptobak, snideriverktyg eller segelflygning.
2 september, 2010 kl. 13:06 #113781HjalmarDeltagareOkey, men läs typ blue hat seo och liknande bloggar då. Jag tror inte du får några konkreta ”bra” tips från att läsa Förlagets bok-tips om hur du bäst spammar twitter tyvärr.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.