Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Bluffbeställningar – konstig leverans???
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av Jimmys.
-
FörfattareInlägg
-
30 januari, 2013 kl. 07:47 #99558DanielKarlssonDeltagare
Har fått två underliga beställningar av samma person. Följande har hänt:
En kund gjorde en relativt stor beställning till sin adress i Luleå. Vi skickar brevet med Skicka Lätt så att vi kan spåra det. Kunden anger ett mobilnummer på en person som står skriven i Sandviken. Jag reagerar inte så mycket på det eftersom personer använder mobiler hur som helst idag.
När jag nu går in o följer paketet på posten så ser jag att paketet gått till Posten i Luleå men därifrån skickats vidare till Sandviken. Kunden har inte hämtat paketet än, blev aviserad igår tror jag.
Till saken hör att jag i går fick en beställning till från samma person med liknande beställning samt några produkter till.
Är det bara jag som är lite naiv av mig eller bör jag ana ugglor i mossen?
Eller är det bara att skicka beställningen en gång till o låta Klarna ta smällen om det skulle bli något.
Tacksam för råd.
/Daniel
30 januari, 2013 kl. 07:53 #159025QarillionDeltagare@DanielKarlsson 59766 wrote:
Har fått två underliga beställningar av samma person. Följande har hänt:
En kund gjorde en relativt stor beställning till sin adress i Luleå. Vi skickar brevet med Skicka Lätt så att vi kan spåra det. Kunden anger ett mobilnummer på en person som står skriven i Sandviken. Jag reagerar inte så mycket på det eftersom personer använder mobiler hur som helst idag.
När jag nu går in o följer paketet på posten så ser jag att paketet gått till Posten i Luleå men därifrån skickats vidare till Sandviken. Kunden har inte hämtat paketet än, blev aviserad igår tror jag.
Till saken hör att jag i går fick en beställning till från samma person med liknande beställning samt några produkter till.
Är det bara jag som är lite naiv av mig eller bör jag ana ugglor i mossen?
Eller är det bara att skicka beställningen en gång till o låta Klarna ta smällen om det skulle bli något.
Tacksam för råd.
/Daniel
Min erfarenhet är att när man anar ugglor i mossen så stämmer det tyvärr till 90% av gångerna också.
Klarna släpper ju i detta fallet igenom ordern så han verkar ju inte ha några prickar eller annat som hindrar ifrån att lägga en order. Har man tecknat ett avtal med Klarna så tycker jag nog att det är upp till dem att göra kreditbedömningen och dig att leverera varorna som Klarna ordern för.
Jag hade levererat ordern…
30 januari, 2013 kl. 08:04 #159027DanielKarlssonDeltagareJag är väl inne på samma sak. Jag får ju betalt i alla fall.
Blev dock konfunderad över att den första beställningen skickats från Luleå till Sandviken.
Men kunden kanske är skriven i Luleå men tillfälligt bor I Sandviken.
Kan man kontakta posten för att styra om brev?
30 januari, 2013 kl. 09:13 #159034VATadviserDeltagareHar du några affiliateupplägg löpande. Jag har råkat ut för att affiliates som betalar ut bonusar till sina användare drar till sig bedragare.
Exempel. Vi får en order som går via faktura till en adress som är riktig. Mailadressen vi får in (vi tar i det här fallet inte in telnr) är en hotmail adress eller liknande. Vi skickar varan och fakturan. Vi får alltså betalt då vi sålt fakturan.
Problemet som sedan visar sig är att kunden aldrig har beställt varan. Det har någon annan gjort genom att kapa kundens personnummer. Genom att ange detta nummer till fakturabolaget så blir köpet godkänt.
Vi får alltså ta tillbaka varan, betala för frakt, kreditera fakturan och förklara för en upprörd köpare som ej har beställt vad som har hänt.
Vi har nu slutat med den typen av affiliates.
30 januari, 2013 kl. 09:32 #159036bloggusDeltagare@DanielKarlsson 59769 wrote:
Jag är väl inne på samma sak. Jag får ju betalt i alla fall.
Nej, det får du inte. Skicka Lätt hämtas ut utan legitimering av kund och Klarna står inte för riskerna i fall kunden inte betalar. I det fallet måste det skickas med frakt, där utlämningsstället tar ID-uppgifter från kund. Skicka Lätt duger inte.
@DanielKarlsson 59769 wrote:
Kan man kontakta posten för att styra om brev?
Man har sagt att man inte kan göra det med Skicka Lätt, så det låter högst märkligt.
30 januari, 2013 kl. 15:03 #159062 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.