Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › bluff eller?
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 5 månader sedan av Ekraft.
-
FörfattareInlägg
-
14 juni, 2017 kl. 11:36 #104196PlastskivorDeltagare
Vad tror ni om det här upplägget?
1. Personen ringer från osynligt nummer och ber att få pris och leveranstid (det är såklart bråttom…) på måttkapat skivmaterial 8mm eller 10mm. Han säger (utan att jag tagit upp frågan) att han ska förskottsbetala och ber att få bankgironr. Jag ber att få återkomma via mail efter att jag gjort en kalkyl och jag får en gmail-adress. Han presenterar sig med namn men det är ett svennenamn som hundratals andra också heter.
2. Jag mailar priserna en halvtimme senare (det är ganska mycket, 5-siffriga belopp) och anger att det kan gå ut från vårt lager inom 3 arbetsdagar från beställning.
3. Han mailar tillbaka och skriver att han beställer skivorna i 8mm. Skriver också ” Maila mig när dom är kapade och klara så ska du få leveransadress.
Kontakta mig när dom är klara via mail, så sätter jag över pengar”. Undertecknat med namn och ett företagsnamn med en 3-bokstavsförkortning som, inte ger några träffar i något bolagsregister.4. Jag svarar att för att kapa materialet behöver vi veta vem som är beställare och jag frågar om org nr.
5. Ingen respons från ”kunden”
Är detta ett tillvägagångssätt som ni känner igen?
(jag har givetvis inte kapat materialet)
14 juni, 2017 kl. 12:55 #183788Katrin LundgrenDeltagareFinns ett enkelt sätt att få reda på det. Maila att de är kapade men kapa inte innan pengar inkommit och du fått leveransadressen och kan kolla upp dem mer
14 juni, 2017 kl. 13:06 #183789PlastskivorDeltagareTack för tipset och jag har även övervägt något sådant men jag gillar inte att ljuga och jag vill inte försätta mig i den stressiga situationen att säga att en stor beställning är klar för leverans när den inte är det. Kunden kanske svarar ”okej jag swishar pengarna och kommer och hämtar dem på ert lager jag är där om en timme”. Då är det ju jag som står med skägget i brevlådan.
14 juni, 2017 kl. 15:46 #183792Mr JonasDeltagareFår liknande ”order”.
– Kunden vill alltid hämta produkten, alltid brådis, aldrig problem med pris eller utförande.
Brukar svara att jag ändå behöver ett org.nr. för fakturan, samt ställer en motfråga om produkten.
90% försvinner eller svarar inte igen.
Dom som återkommer blir lite irriterade, men jag slipper att bli blåst.Mvh
Jonas15 juni, 2017 kl. 05:57 #183794nmnDeltagareKräv åtminstone 30% i förskott om du skall stå och såga sönder en massa material till en helt ny och okänd kund. Kan de inte ens berätta vad de heter eller vilken firma de kommer från brukar jag skicka förfrågningarna direkt i skräpkorgen. Förlust och risk- affärerna får konkurrenterna ta, det är det de finns till för
15 juni, 2017 kl. 22:37 #183798EkraftDeltagareDet där är ganska klassiskt. Sedan kommer de och hämtar med ett photoshoppat kvitto på en insättning, eftersom bankgirot tar någon dag på sig att få över pengarna. Och alltid så mycket pengar att man som företagare börjat uppgradera årets semester från vandrarhemmet i Säffle till ett spa i Danmark. Man vill ju inte släppa den där affären.
Men det som händer är att det är du som får stå för någon gangsters plexi-räcke till altanen, någon butiksinredning eller vad de nu skall ha det hela till.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.