Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › Bloppit.se
- Detta ämne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av PeterH.
-
FörfattareInlägg
-
21 april, 2011 kl. 07:30 #95935BloppitDeltagare
Hejsan, nu vänder jag mig till detta forum för att förhoppningsvis få lite input från er e-handlare gällande Bloppit.se
Bloppit kan liknas med en blandning av köp&sälj, auktion, affiliatorprogram men fungerar som en Webbutik med kundvagn, kassa, betalning och frakthantering. Genom att en annonsör tillåter provision på sin vara till den som förmedlar en försäljning så finns också möjligheten till social spridning i bloggar och facebook genom funktionen ”bloppa”.
Genom detta inlägg hoppas jag att vi kan få input till Bloppit från ett e-handlar perspektiv, så ett stort tack på förhand..
..och glad påsk förstås
// Joakim
21 april, 2011 kl. 09:32 #122099PeterHDeltagareJag är inte helt klar över hur och vad tjänsten innebär. Men jag tolkar det som:
Det är i princip en escrow-tjänst fast med lite twist, ni ser till att säljaren får en fraktsedel samt spårar försändningen, samt att pengarna betalas ut till en Bloppit-e-plånbok varifrån det sedan kostar ytterligare att ta ut sina pengar till sitt konto, har jag förstått det rätt?
Hur gör ni i de fall det blir en tvist, dvs vad tar ni för position i tvisten? Exempelvis om köparen påstår att varan är felaktig, alt. försändelsen innehöll tegelstenar och inte en dator?
Vilka betalningslösningar/metoder erbjuder ni? Ni tar kostnaden för transaktionerna, exempelvis kort (antar jag eftersom ni tar emot pengarna) och tar betalt av säljaren genom att ta en trans-avgift och sedan en avgift för att ta ut från sin e-plånbok?
Sen är jag inte jätteinförstådd med logistik. Ni skickar en fraktsedel till säljaren av varan, innebär det att det bara är att klistra den på varan och skicka, alltså frakten klar, eller är det bara en adresslapp och säljaren betalar frakt?
Det är lite av sakerna jag skulle fundera på som e-handlare. Ska titta vidare nu, kanske blir ett köp till och med, om jag hittar något intressant
21 april, 2011 kl. 11:57 #122103BloppitDeltagareTjänsten innebär att både privatpersoner och företag ska kunna sälja och köpa varor via nätet liknande de auktions och annonsmarknader som finns idag. Skillnaden är att Bloppit fungerar mer likt en Webbutik. Tjänsten innebär också att säljaren ska kunna erbjuda en ”bloppare” provision vid en försäljning för att på så sätt få hjälp att nå ut med sina varor.
Att bloppa -> Bloppit
Escrow-tjänst till viss del då pengar hålls inne av Bloppit tills köparen mottagit paketet och ’godkänt’ varan. När varan är godkänd av köparen görs pengarna tillgängliga för säljaren som kan föra över dem till sitt bankkonto. Kostnaden för en banköverföring har vi satt till 4 kronor och man väljer själv när man vill ta ut sina pengar. Innestående medel kan också användas för att handla andra varor via Bloppit om man nu vill..
Handla säkrare -> Bloppit
När det gäller betallösningar har vi kortbetalning på ingång men för stunden endast betalning via Plusgiro. Genom att använda Plusgiro och OCR så finns inga transaktionsavgifter som slår mot köpare och säljare, samtidigt är en banköverföring ett invant beteende hos många som handlar via auktionssajter idag.
Så här går ett köp till på Bloppit -> Bloppit
Logistiken fungerar kort så här: Säljaren kan antingen sätta sitt eget fraktpris, eller så kan de använda vår tjänst där säljaren väljer vilken transportör de vill använda när de skapar annonsen, detta via en integration mot Fraktjakt. DHL, Schenker och Bussgods är snart tillgängliga och allt är förberett för Posten.
När säljaren fått meddelande om att en vara är betald skapas fraktsedeln och kan då skrivas ut av säljaren (frakten är då förbetald). Säljaren skickar paketet och köparen blir meddelad om att paketet är på väg.
Hälsningar
Joakim21 april, 2011 kl. 12:28 #122104PeterHDeltagareJa jag har läst de länkarna du postade, men det var fortfarande oklart.
Är det en typ av e-wallet alltså. Behöver en köpare inte använda sig av plånboken utan sätter direkt in pengar på säljarens ”plånbok”?
21 april, 2011 kl. 13:17 #122106bloggusDeltagareGenom att använda Plusgiro och OCR så finns inga transaktionsavgifter som slår mot köpare och säljare, samtidigt är en banköverföring ett invant beteende hos många som handlar via auktionssajter idag.
Ja, då kan man använda Tradera istället och få pengarna snabbare.
Vem betalar ut provisionen? Ni eller företaget själva? Vem står för arbetsgivaravgifter och skatter för provisionerna då det utbetalas till privatpersoner?
frakthantering
Är man tvungen att använda era fraktemetoder eller?
21 april, 2011 kl. 13:45 #122107BloppitDeltagareSuperbra frågor. Betyder att vi måste vara tydligare på en del områden.
En köpare sätter alltid in pengar som motsvarar beloppet på den köpta varan. Dessa blir upplåsta till säljarens ’plånbok’ när köparen godkänt varan. För stunden kan man inte sätta in pengar i förväg, däremot kan man handla andra varor genom Bloppit från sitt bloppit-saldo.
På frågan vem betalar ut provisionen? Bloppit betalar ut blopp-provisionen som lön till privatpersoner som inte har ett eget företag.
Mer om det -> Bloppit
Man behöver förstås inte använda våra fraktmetoder utan kan använda vilken transportör som helst och sätta sett eget fraktpris eller fraktfritt eller endast upphämntning om så önskas. Bra dock om man skriver in ett kollinummer när/om man skickar varan som paket då paketet blir spårbart för både köpare och säljare genom Bloppit..
Har ni förslag på själva Skapa annons förfarandet. Är det tydligt? Menyerna? behövs fler kategorier? fler val, storlekar, material etc.
Tack så länge och Glad Påsk
Joakim21 april, 2011 kl. 14:06 #122108bloggusDeltagareJag vet inte vad jag skall tycka om tjänsten. Jag kanske har missat något i informationen som gör detta fördelaktigt för mig som företagare, om jag inte vill ge bort mer av min förtjänst.
Är inte förtjust i att sälja på Tradera och detta känns inte alls mer intressant än Tradera eller Blocket. Känns jobbigt att sätta ut annonser och hålla reda på lagersaldon. Ser inga större fördelar förutom att ni skall ha en bit av kakan och man får vänta längre på pengarna.
För min del blir nog inte denna tjänst intressan någonsin … betyget från min sida är nästan noll.
Som de brukar brukar säga i ”Dragon’s Den”;
1. ni har en lösning på ett icke existerande problem eller en tjänst som inte fyller en funktion som behövs på nätet idag (ej efterfrågat av företagare).
2. I’m out.
21 april, 2011 kl. 14:37 #122109ParvelitoDeltagareJag var inne och ”lekte” lite med er tjänst, och blev väl inte precis imponerad av en del lösningar.
Att bara ha betalning via Plusgiro kommer göra det här segare än segt. Säljer jag på Tradera har kunden hunnit få sin vara innan jag har fått besked från er att kunden satt in pengar.
Frakttjänster i all ära, men det som föreslogs när jag testade att lägga upp något var allt annat än attraktivt.
Skall ni få företag att lägga upp några saker så får ni skaffa er en tjänst så man kan föra över saker direkt från sin E-butik, Traderalistor, ett Excel-ark eller liknande. Jag skulle också rekommendera att tänka över 10 spänn i minimiavgift för ett objekt, det fryser ut många typer av varor med lägre priser. Kanske meka till ett avtal för storsäljare om 3kr per objekt (eftersom ni tar hand om att få betalt) + 5%.
Fundera lite kring hur smart det är att ha gratis annonsering. Om ”Nisse Hult Antikvariat AB” lägger upp 40.000 böcker med höga priser bara för att ”går det så går det” så kommer snart fler sådana lycksökare och vräker på.
Om ni skall agera bank så förutsätter jag att ni har ett klientmedelskonto som hålls väl åtskiljt från resten av företagets ekonomi, och det bör också framgå.
De som tänkte Bloppa en del saker blir säkert glada om de kan se lite mer översiktligt vilka varor som ger bäst provision.
Kategorierna är fullt tillräckliga som de är, håll ögonen öppna och dela på kategorier som stadigvarande ligger med mer än 150-200 objekt samtidigt.
Sammanfattning: Det känns lite som att ni siktat på att sälja frakttjänster, konkurrera med Payson, Tradera, Blocket och affilliateföretag i en och samma lösning. Jag tror att ni utan att förlora något kan ta bort auktionsbiten, det kändes lite som att det var ett steg som blev alldeles ”för mycket”. Skall ni sälja frakter så måste de vara konkurrenskraftiga, och skall ni förmedla betalningar så måste det finnas snabba alternativ. Skall ni få affilliates som jobbar med att bloppa saker så måste man göra klart för annonsörerna att de minsann får bjuda på lite mer än 5%. Och skall ni få företag att annonsera där, så får ni ge dem en deal som är bättre än allt annat på marknaden.
En sak till: Man får leta väldigt mycket för att begripa hur saker fungerar på Bloppit. Instruktionsfilmerna är så där, tjejen pratar lite för fort och de är lite för summariska.
21 april, 2011 kl. 14:39 #122110BloppitDeltagareAtt fått din syn på det hela är positivt för då har vi lite att jobba emot för att vara intressanta även för de större e-handlarna som jag gissar att det handlar om här. En av våra grundpelare är att ge både köpare, säljare (privat som företag) trygghet vid just köp&sälj på nätet, samtidigt som möjligheten till social spridning av varor finns via funktionen ”bloppa”.
Personligen tror jag att Bloppit kan hjälpa den nya e-handlaren igång då allt som behövs för att driva e-handel redan finns integrerat. Alla synpunkter är guld värda
PS. bloppit håller reda på lagersaldo
21 april, 2011 kl. 14:53 #122112bloggusDeltagare@Bloppit 18853 wrote:
PS. bloppit håller reda på lagersaldo
Ja, för de varor man lägger upp hos er, men jag menar att man måste plötsligt hålla reda på saldo i sin egen butik och sedan hos er gentemot eget lager.
Kanske är detta bra för de som inte har egna butiker uppe och bara säljer hos er eller på Tradera, men om man redan har egen butik på nätet, så vet jag inte om det är värt besväret och tiden att sätta ut något hos er.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.