Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Blogg till webbutik?
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 9 månader sedan av Bjarne.
-
FörfattareInlägg
-
7 mars, 2009 kl. 20:20 #93822JimmyDeltagare
Jag har planer på att starta en blogg till min webbutik för att få lite närmare kontakt med kunderna och visa upp produktnyheter mm.
Ska man lägga bloggen på en ny domän eller på samma som butiken?
Integrera bloggen i webbutiken?Ni som har erfarenhet får gärna dela med er, och tipsa gärna om bra webbutiker med bloggar för inspiration…
7 mars, 2009 kl. 23:30 #105557timmyDeltagareJag kopplade för ett tag sedan en blogg till min webshop för att lättare kunna interagera med kunderna.
Det har varit svårt att komma på saker att skriva om men jag kan inte säga att det har varit till någon nackdel. Tanken var från början att ranka högt på sökord som jag inte kunde nå genom webshopen naturligt. Det har faktiskt fungerat enligt planerna. Bloggen rankar högre på mer specifika söktermer och skickar vidare besökare till webshopen, relevanta sökord handlar det fortfarande om.
Bloggen har jag lagt under en subdomän till webshopen för att den ska räknas som en egen ”site” och värderas självständigt från webshopen i google.
Jag tror på det här med företagsbloggar och kunder jag varit i kontakt med har sagt att det är intressant att läsa om företaget på ett mer ”öppet” sätt. Det är även ett perfekt forum att skapa tävlingar och liknande genom! Jag tror absolut inte det är något som skadar företagets image att ha en blogg! Min är länkad från huvudmenyn dessutom.
Det är mina tankar8 mars, 2009 kl. 10:05 #105558DanDeltagareJag har också en blogg för butiken. Jag startade ju sidan som en blogg och konverterade den senare till butik men behöll bloggen.
Mitt problem är att jag inte hinner sköta den så jag tror det kan vara badwill i mitt fall. Jag funderar på om man kanske skulle skita i den eller skärpa sig och börja sköta den.
Nyckeln till en butiksblogg är att den inte är död tror jag, då skadar den inte ditt företag.
8 mars, 2009 kl. 11:00 #105559timmyDeltagareDet tror jag du har helt rätt i Dan, att man ska försöka ha en levande blogg. Däremot tror jag inte en företagsblogg behöver uppdateras lika ofta för att den inte ska räknas som ”död”. Antagligen går inte folk in bara på bloggen för att läsa om företaget utan kommer dit genom webshopen. Jag tror inte en företagsblogg har största delen återkommande besökare som kollar varje dag om det har kommit ett nytt inlägg. Därför är min tanke att en sådan blogg inte mår lika dåligt av färre inlägg som en mer personlig blogg hade gjort. Bara en tanke
8 mars, 2009 kl. 11:42 #105560DanDeltagareNej jag håller med men jag har nog inte bloggat i min på ett halvår nu och det är inte så positivt
8 mars, 2009 kl. 18:06 #105562MikaelDeltagareAtt skapa en dialog med kunder är något alla framgångsrika företag måste göra. Att göra det genom en blogg är aboslut ett bra alternativ. Men som du säger så måste du ha bestämma vilken strategi du ska ha med bloggen.
-Är det för att publicera nyheter
– Informera om kampanjer
– Dela med dig om din arbetsdag som ägare/anställd på företaget.Det finns många framångsfaktorer för en företagsblogg men börja med att hålla den personlig och uppdatera den minst en gång i veckan, sedan får du helt enklet känna av och fråga dina läsare vad de är intresserade av. Kunden bestämmer!
Läste preics om en intressant blogg/e-handel:
http://www.mandeldesign.se/
De har byggt upp hela sin e-handel runt ett bloggverktyg. Tycker detta absolut ett spännande sätt att publicera en e-handel. Och det går tydlingen riktigt bra för dom också
Market8 mars, 2009 kl. 20:12 #105563JimmyDeltagareAtt ha bloggen levande lär vara otroligt viktigt.
Men ska man ha bloggen integrerad i butiken i en egen katalog som Dan har eller ska man ha den helt fristående på egen domän?
Vad är bäst SEO mässigt? Med bloggen i egen katalog blir ju alla länkar interna, och länkkraften som bloggen ger mig gör ju butiken starkare.
Men med bloggen på egen domän kan man ju använda inlänkarna till butiken på ett annat sätt.9 mars, 2009 kl. 09:37 #105565DanDeltagareBåda varianterna har för- och nackdelar. Fördelen med en separat blogg är att du kan använda den för att boosta nyckelord på din butik genom länkning. Nackdelen är att du får bygga trust och inlänkar till den utan att få nytta av den kraft som din butik har.
Nackdelen med att ligga på butiksdomänen är såklart att du inte kan boosta nyckelord lika bra anser jag, men fördelen är att du kan göra som timmy och bredda dina söktermer för butiken genom att i bloggen optimera mot sådant som inte går att optimera mot i butiken.
Så det finns inget givet svar, det handlar mycket om vad man vill åstadkomma. Sedan får man väga proffsighet mot vartannat också. Det är proffsigare att ha den på sin butiksdomän anser jag och det är också lättare att få folk att faktiskt läsa blogginläggen då.
11 mars, 2009 kl. 07:16 #105571BjarneDeltagareVi har en enkelbloggfunktionalitet inbyggd i vår butik, men även några (få) kunder som fått WordPress integrerat. I dessa fall ligger bloggen i butiksdomänen, vilket jag tror är det bästa om bloggen är till för besökarna/kunderna.
(Har man innehåll så det räcker borde väl det bästa vara att köra två bloggar, en intern och en extern?)Vi ser samma problem som nämnts ovan hos våra kunder, att butiksbloggen dör ut efter ett tag. Ambitionen är nog god, men tiden räcker inte till tror jag. Å andra sidan har intresset för bloggande generellt ökat hos kunder som ännu inte har en butiksblogg, så jag tror ändå vi kommer se en ökning framöver.
Vår integration med WP är idag rätt simpel, men hoppas få tid över att ta den vidare med diverse plugins mot vår butik.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.