Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Blankt papper.
- Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 1 månad sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
22 september, 2009 kl. 12:19 #94057NystanDeltagare
Hallå! Jag har lite planer långt fram att öppna en från början ganska liten webshop men jag är som ett blankt papper och vet ingenting.
Jag tänkte sälja skönhetsprodukter men undrar hur man kontaktar företagen för beställning. Jag har fått kontakt med de svenska företagen men vet ej hur jag ska kontakta de utländska.
Beställer man in produkter först eller skulle ni rekomendera att beställa vart efter köp? Alla råd är välkomna till en som är helt ny i denna ”värld”!Tack på förhand!
22 september, 2009 kl. 12:24 #107126MickeDeltagarehej och välkommen!
Har du någon erfarenhet av branschen? Lättast vore väll kanske att dra igång i väldigt liten skala. För att testa dig igång kan du ju alltid handla produkterna direkt från din lokala affär direkt en order kommer. Allt för att du inte ska köpa på dig ett jättelager du inte blir av med.
Att beställa efter köp kan bli lite klurigt då du säkert har lite volymkrav på dig för att handla och fraktkostnader äter upp en hel del så det rekommenderar jag inte.
Men om du tex bor i en storstad och har tillgång till många butiker med bra skönhetsprodukter som inte finns i dom mindre städerna så kan du ju alltid testa i liten skala. För att se vilka produkter du ska satsa på.
22 september, 2009 kl. 15:01 #107130DanDeltagareBeställa efter köp kommer bli kass service mot kunderna. Mina utlandsorders snittar 5-15 arbetsdagar från beställning till uppackning i mitt lager. Lägg till att du måste klumpa ordrarna med visst intervall samt postgången så har du leveranstider på en månad snart… det går ingen med på
Mina tips är att du skaffar snabba och effektiva leverantörer som går med på små beställningar till en början. Så du börjar få lite snurr och slipper binda massa pengar.
22 september, 2009 kl. 22:30 #107139SekeDeltagareNär du börjar få lite snurr på försäljningen så kommer prio vara att få ner tiden att administrera varje försäljning. Då bygger det på att varorna kunden beställer finns på hyllan. Särskilt när det gäller varor med lågt täckningsbidrag per styck – då blir det lätt en förlustaffär om man måste ägna mycket tid åt att expediera ordern.
Sedan är det ju också en kundservicefråga att kunna leverera snabbt, som Dan är inne på.
Men bootstrap-problemet, hur man drar igång från noll i en konkurrensutsatt bransch, har jag ingen bra lösning på. Kanske Mickes tips kan funka för att komma upp på banan om man inte har krav på lönsamhet från dag 1.
23 september, 2009 kl. 06:22 #107142Fredrik.anDeltagareKollar man på lösning tycker jag absolut du ska välja och köra t.ex. Magento för att komma igång gratis och se om detta är din grej. osCommerce rekommenderar jag inte om du snubblar över den tanken…
23 september, 2009 kl. 07:01 #107143Katrin LundgrenDeltagarebörja med att skriva en affärsplan, då tvingas du svara på frågorna hur du ska göra och hur du ska bli lönsam. Googla på affärsplan så hittar du säkerligen några sidor där exempelmallar finns
23 september, 2009 kl. 10:05 #107149Fredrik.anDeltagare@Kodmyran 1999 wrote:
börja med att skriva en affärsplan, då tvingas du svara på frågorna hur du ska göra och hur du ska bli lönsam. Googla på affärsplan så hittar du säkerligen några sidor där exempelmallar finns
Ja där sa du några väl valda ord! Alltid bra att börja där man ska börja, även om man kanske tycker det är roligare att börja någon annan stans om man är mer för det kreativa… Men det är som att bygga hus, gör man inget bra underarbete faller fasaden ner en vacker dag.
24 september, 2009 kl. 11:40 #107178NystanDeltagareTack så super mycket för alla tips! Jag har absolut ingen erfarenhet av handel.. Men av produkterna jag ska sälja och där av mitt val. Jag har fått ett tips på att beställa alla produkter direkt från tillverkaren. Har någon erfarenhet att dela med sig av hur ni och från vart ni beställer?
Tack igen!!!!!
24 september, 2009 kl. 11:50 #107179NicklasDeltagareEtt tips är att söka på nätet och maila och fråga olika grossister ett annat är att besöka mässor i din bransch för att få kontakt med tillverkare och grossister den vägen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.