Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bl.a. försäljning via Tradera/köp utanför EU

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95843
    TessG
    Deltagare

    Hej på er!

    Har sålt lite saker på Tradera sen i höstas men känner nu att jag vill satsa på det fullt ut, jag har dock några frågor som jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med.

    1. Jag har ca 15-25 auktioner som går ut varje dag, hur redovisar jag dessa enklast utan att behöva sitta i timtal? Kan jag dra ut ett kontoutdrag för varje ny dag? Eller måste jag redovisa varje köpare var för sig? (Dvs 15-25 nya papper varje dag)

    2. Jag säljer bl.a. ”klistermärken” på Tradera, hur gör jag när moms ska redovisas? Ska jag räkna ut vad det kostar för mig att trycka märket och momsa på mervärdet mellan den summan och den summan som köpare betalar? Måste jag skicka med ett kvitto till alla mina köpare eller räcker det med att skicka iväg varan?

    3. Jag köper även in lite saker från EU/utanför EU, om vi börjar med det som är inom EU, ska jag betala tullavgift på detta? Ang. momsen, låt oss säga att varan kostar 50kr att få hem, hur betalar jag in momsen eftersom den inte betalades från början? Antar att jag får dra av momsen sedan efter försäljning till slutkund?

    4. Utanför EU så förstår jag att det är tullavgifter och liknande men ingen gång så har tullen begärt att jag ska betala detta, hur ska jag gå tillväga då? Ska jag kontakta dom varje gång för att betala detta även fast de själva inte är medvetna om det? Samma sak med moms här med, när betalar jag in den till skatteverket?

    5. Någon som vet om Tradera har något förenklat verktyg vid försäljning för företag? Kan ju ej se detta eftersom jag är en privatperson. (tanken är att starta enskild firma)

    Sorry för alla frågor men det är lika bra att fråga än att helt enkelt chansa, kan ni inte svara på alla frågor så svara på det ni kan :)

    Tack!

    /Therese

    #121376
    Parvelito
    Deltagare

    0: Om du säljer så mycket på Tradera sedan ett halvår tillbaka så är det ju bara en tidsfråga innan Skatteverket knackar på dörren med stora delegationen bakom sig. Du måste ta tag i det här NU, man får inte sälja saker i en omfattning som liknar näringsverksamhet utan att bokföra och ha koll på saker och ting. Det brukar bli väldigt dyrt, och är det dyrare saker kan man räkna med betalad mat och husrum på någon anstalt en tid.

    1: Tar man 5 minuter om dagen och sammanställer sin försäljning i ett bokföringsprogram som matchar kontoutdraget den dagen, så räcker det bra. Varje köpare måste inte redovisas.

    2: Utgående moms är alltid 20% av försäljningsvärdet. Sedan kan du göra avdrag för ingående moms på det du köper in, under förutsättning att du har kvitton med specificerad moms. Det anses vara seriöst med ett kvitto till kunder, men det är inte nödvändigt vid traderaförsäljning.

    3: Inom EU är det ingen tull. Är du momsregistrerad skall den som säljer till dig inte lägga på moms. Nu är du ju inte momsregistrerad, och då betalar du utländsk moms som inte är avdragsgill som moms, men som varukostnad.

    4: Om tullen inte kräver dig på avgifter så betyder det inte att man är betalningsbefriad, utan då skall man tulldeklarera själv. Det finns blanketter för det, ring tullverket så hjälper de dig. Momsen på detta betalar du in till tullverket i samband med att du tullar in varorna.

    5: Njae, det vill jag inte påstå att Tradera har.

    Ett gått råd är att du rätt så omgående försöker lära dig lite om företagande, bokföring och skatter. Kommunen brukar på många ställen ha hjälp och stöd till dem som vill starta företag, det finns kurser hos studieförbunden i bokföring samt böcker att låna på biblioteket. Skatteverket och Tullverket är bra på att svara på frågor, och har dessutom bra hjälp på sina hemsidor.

    Du är ändå ganska lyckligt lottad, för det är ju bevisligen så att din affärsidé verkar hålla, nu skall du bara få till organisationen runt om det hela.

    Lycka till.

    #121392
    precis en san
    Deltagare

    Det enklaste för dig är nog att snabbt registrera en firma, därefter registrera dig som företagare och starta en butik på Tradera. När du säljer till någon på Tradera så kan du använda mail som kvitto för både dig själv och kunden.

    #121399
    TessG
    Deltagare

    Hej!

    Tack för svaret Parvelito! Precis det som jag behövde :)
    1. Min traderasida har jag lagt som vilande sedan en tid tillbaka, dvs inga fler auktioner, tills jag har rett ut allting. Jag skräms dock lite av att bokföringen verkar så förtvivlat svårt. Är det egentligen det? Eller är det jag som blivit skrämd av andra som målar upp det omöjliga med bokföring. (jag har köpt en grundkurs i bokföring som jag ska sätta mig med i helgen, men jag har en vän som önskade mig lycka till och sa att man ändå inte kommer att förstå något?)

    2. Sen undrar jag när det kommer till årsbokslut/deklaration. Är detta något man kan ordna själv eller är just den delen bäst att skicka iväg?

    3. Slutligen, du skriver att utgående moms är 20%, är det inte 25%? :)

    4. Kan du rekommendera ett bra bokföringsprogram? Gratis eller till en mindre kostnad spelar ingen roll, utan det viktiga är att det är enkelt och överskådligt.

    Återigen, TACK så hemskt mycket! Ha en underbar vår!

    /Therese

    #121400
    Parvelito
    Deltagare

    1: Bokföring är inte alls svårt, det är logiskt och går alltid att kontrollera. Vad som är bra att ha är siffersinne och lite logiskt tänkande.

    2: Det kan vara bra att ta hjälp av en redovisningsbyrå eller liknande för att få hjälp med den första deklarationen. Till skillnad från bokföring är inte skattelagstiftningen särskilt logisk eller linjär.

    3: Man lägger på 25%, men drar av 20%. Exempel: Varan kostar 100kr + moms 25% = 125kr. Men när man sedan skall se hur stor andel som är moms får man räkna baklänges. 125kr – 20% är 100kr.

    4: Det som är rimligt prissatt och som är mest spritt är Visma SPCS. Alla som jobbar professionellt med bokföring, redovisning och revision kan deras programserie och komponenter på sina fem fingrar. Se bara upp för deras program ”Visma Enskild Firma” som inte är något riktigt bokföringsprogram utan någon slags light-version som det är närmast omöjligt att bokföra lite mer komplicerade saker i.

    #121401
    hansanders
    Deltagare

    Anlita hjälp !
    Jag tycker du ska försöka hitta nån som kan ta hand om din ekonomiredovisning.
    Dels så gör ett proffs det arbetet på en bråkdel jmf den som är ovan, dels så blir det förmodligen bättre gjort. Och du kan använda din tid till att öka din försäljning istället för att fundera på bokförings- och skatteproblem.
    Du kan nog få all den hjälp som behövs för 10tkr/år. Hur mycket merförsäljning som ska till för att räkna hem det, vet du bäst själv…(dålig nattsömn har väl också ett pris)
    Du har även möjligheten att få ett bollplank vad det gäller budgetering etc. något som egentligen är jätteviktigt om du vill planera ditt företags framtid.
    Utan budget tenderar de flesta att till varje pris hålla nere alla kostnader ”till varje pris”. Man ser inte skillnaden på kostnader och utgifter.
    Fråga runt hos småföretagare på din ort så hittar du nog den rätta att hjälpa dej.

    #121404
    R4K
    Deltagare

    En bra firma kostar kanske 1200kr/mån för själva bokföringen om det är ett medelstort AB, säkert lite mindre för dig. TA DET – lär dig och SEDAN gör det själv!

    DU ska sälja och driva business, du tjänar mindre om du ska göra ”det svåra” eller ”det administrativa” själv (om du inte kan det på dina 5 fingrar)!!

    Mitt enda och bästa råd till nystartade firmor. Ta hjäp!

    #121417
    TessG
    Deltagare

    Tack alla för svaren!
    Ang. bokföring så har jag nog det väldigt enkelt, dvs jag trycker egna märken som jag sedan säljer på Tradera. Just nu ligger materialet på en fast kostnad varje månad och redovisas på en enda faktura. Så fråga är om det inte är bäst att sköta den dagliga bokföringen och sedan lämna iväg för deklaration?

    Har även en fråga ang. Tradera, låt oss säga att jag säljer en vara för 100:- inkl moms. På det tillkommer sedan en avgift på 6% som går direkt till Tradera. Hur bokförs detta enklast? (Tradera sammanställer en faktura månadsvis, kan man kanske dra av den?)

    Bara för att dubbelkolla så att jag har fattat rätt;
    Försäljning av vara +100:-
    Moms -20:-
    Traderaavgift -6:- (6% av försäljningspriset)
    Materialkostnad -5:-
    Totalt = 69:-

    På dessa 69:- så tillkommer skatten, i mitt fall 29%.
    Är det något jag har missat?

    Tack tack och återigen tack! :)

    #121420
    hansanders
    Deltagare

    @TessG 18064 wrote:

    På dessa 69:- så tillkommer skatten, i mitt fall 29%.
    Är det något jag har missat?

    Ja, det verkar som Du missat mitt och R4K:s tidigare inlägg…..;)

    #121421
    Parvelito
    Deltagare

    @TessG 18064 wrote:

    Är det något jag har missat?

    Ja, en del har du missat, bl.a. de sociala avgifterna, momsen på dina utgifter etc.

    Be någon som kan att visa dig in i grunderna så tror jag att du fixar det där sedan. Får man ”traggla” med någon en helg så brukar det mesta vara glasklart sedan.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.