Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Bidrag
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av Per Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
17 oktober, 2012 kl. 08:13 #98924PrixDeltagare
Någon som jobbar eller har jobbat med marknadsföringsbidrag och kan berätta mer?
1.Vad kan man som bidragsgivare ställa för krav och förvänta sig och vad kan man som bidragstagare ställa för krav?
2.Vad är rimlig motprestation?
3. Skall bidraget ske i form av utbetalning eller prissänkning på varor, andra förslag?
4.Ska bidraget täcka hela marknadsföringskostnaden eller endast delvis? Hur stora bidrag är normalt?17 oktober, 2012 kl. 08:21 #153945ParvelitoDeltagareDet där går att lägga upp på massor av sätt, men om man ser till din bransch så borde det kunna fungera så här:
1 & 2: Som bidragsgivare vill man se exponering av ens egna produkter i t.ex. utskick, på butikens förstasida etc. Som mottagare bör man kunna ställa krav på öppna spelregler, t.ex. att om man under en månad köper produkter av en leverantör för X kr, så kan man räkna med att leverantören köper ett exponeringspaket i ett nyhetsbrev för Y kr.
3: Det har kanske ingen roll? Marknadsföringsbidrag finns nästan bara när man ser på varandra som partners som hjälper varandra till enastående försäljning, och pengar är pengar hur det än betalas.
4: 1-4 procent är normalt MF, och mest jobbar man då med exklusiv exponering i nyhetsbrev, som erbjudanden, på Facebooksidor som kostar X kr. Marknadsföring som inte kostar dig så mycket. Det är bra att kunna redovisa tillbaka vad de har fått för sina MF-pengar, och vilka resultat det har gett.
17 oktober, 2012 kl. 09:13 #153951PrixDeltagareMen om vi skulle utgå från en kampanj som faktiskt kostar. Den ligger på 10 000 kr ungefär och vi förhandlar just nu om motprestationen som kommer bli hur mycket av en och samma titel som jag ska köpa in… Tycker det är enormt svårt, jag ska kunna sälja det inom en månad också!
17 oktober, 2012 kl. 09:18 #153952ParvelitoDeltagare@Prix 54035 wrote:
Men om vi skulle utgå från en kampanj som faktiskt kostar. Den ligger på 10 000 kr ungefär och vi förhandlar just nu om motprestationen som kommer bli hur mycket av en och samma titel som jag ska köpa in… Tycker det är enormt svårt, jag ska kunna sälja det inom en månad också!
Svårt att råda, för jag kan inte din bransch. Om det handlar om att ett enda köp skall finansiera en MF-aktivitet som kostar 10kkr så torde det ju handla om kanske 1000 filmer eller mer. Tveksamt om en kampanj i det formatet klarar av att sälja så mycket.
17 oktober, 2012 kl. 09:29 #153953PrixDeltagareHar också den känslan av att det rör sig om den mängden och enligt min erfarenhet så är det jäkligt svårt att sälja så pass många av en titel. Trots jäkligt bra pris skulle jag inte klara av att få iväg 1000 stycken av en titel på en månad…
17 oktober, 2012 kl. 18:28 #153980Per NilssonDeltagareVi rankar bra på många varumärkesrelaterade sökord. Jag blev verkligen inspirerad av denna tråd. Nu har jag mejlat en leverantör för att se om man kan få ett så kallat marknadsbidrag.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.