Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Betalningsmetoder – statistik
- Detta ämne har 18 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
13 mars, 2010 kl. 23:58 #94358SekeDeltagare
När undersökningsföretag publicerar resultatet av opinionsundersökningar brukar det alltid vara baserat på en population på minst 1000 individer.
Nu har jag kommit upp i drygt 1000 ordrar sedan jag gjorde senaste ändringen av utbudet (lade till PayPal). Så här ser utfallet ut:
faktura 43%
kort 40%
bank 10%
PayPal 7%Vore kul att se hur det ser ut för er andra.
14 mars, 2010 kl. 09:17 #109216ParvelitoDeltagareJag har ingen exakt statistik, men kort och faktura dominerar stort och uppskattningsvis på ungefär de nivåer du har.
Jag börjar ställa mig frågan om hur många olika betalningssätt man egentligen skall erbjuda kunden, för det är dyrt att erbjuda ett fullt sortiment av alternativ om kunderna skulle kunna acceptera färre varianter.
14 mars, 2010 kl. 11:39 #109217SkogstrolletDeltagareintimprodukter:
(Baserat på mer än 10 000 ordrar.)Faktura: 23%
Förskottsbetalning: 2%
Kort- och direktbetalning: 52%
Postförskott: 23%mobiltillbehör:
(Baserat på mer än 10 000 ordrar.)Faktura: 26%
Förskottsbetalning: 2%
Kort- och direktbetalning: 62%
Postförskott: 10%Förskottsbetalning och faktura går via Klarna, kort- och direktbetalning via Payson.
Vi klurar också lite på hur många alternativ man egentligen ska erbjuda. Postförskott är onekligen det som kräver mest hantering och störst kostnader, men vi är för osäkra på om kunderna väljer något annat alternativ för att i dagsläget våga ta bort det. Har istället nyligen höjt avgiften till 79 kr för att täcka allt jobb och kostnader i samband med outlösta försändelser. Förvånande nog går lika många ordrar fortfarande mot pf även efter höjningen.
14 mars, 2010 kl. 12:39 #109219KockenDeltagare@Skogstrollet 4367 wrote:
Postförskott är onekligen det som kräver mest hantering och störst kostnader, men vi är för osäkra på om kunderna väljer något annat alternativ för att i dagsläget våga ta bort det.
Vi tog bort det för ett par månader sedan och vår konvertering har inte minskat det minsta. Men det har sparat oss massor av pengar, jobb och gråa hår.
Jag rekommenderar klart att ta bort Postförskott.14 mars, 2010 kl. 13:07 #109221DanDeltagarePostförskott ska bort från svensk e-handel. Vi måste alla hjälpas åt att rensa ut det så att kunder som fortfarande tror det är ett bra betalsätt inser att det inte är det.
Ut med det idag!
14 mars, 2010 kl. 15:54 #109225SekeDeltagareHåller med Kocken och Dan om postförskott. Vi hade det tills vi fick igång vår nya shop med automatiska betalningar i somras, och just att kunna bli av med postförskott (och förskottsbetalning) var en stark drivkraft för förändringen. Så vi gick över en natt från 100% manuella betalningar (postförskott, manuella förskottsbetalningar och fakturering) till 100% automatiska (kort, direktbank och fakturering via Klarna). Enormt mycket smidigare både för oss och för kunderna.
Nu håller vi visserligen på och lägger tillbaka manuell fakturering för företagskunder som inte kan med Klarna, men det är så få att det är hanterbart.
Skogstrollet : intressant att se att du har klart lägre andel faktura än vad vi har. Tar du ut en fakturaavgift? Vi har ingen avgift för faktura.
Kocken och Parvelito : Jag frågar mig också om det är värt det att erbjuda alla dessa alternativ. Främst är det direktbankbetalningarna jag är tveksam om vi ska behålla. Det kostar ju en del med avtalen med de fyra stora bankerna, och det är rätt få som väljer detta. Ska nog köra på till sommaren och sedan utvärdera.
14 mars, 2010 kl. 18:11 #109227Katrin LundgrenDeltagareBetalsätt – Faktura: (52.9%)
Betalsätt – Swedbank Internetbank: (11.7%)
Betalsätt – Klarna konto delbetalning: (2.5%)
Betalsätt – Kredit och kontokort Visa / Mastercard: (32.0%)
Betalsätt – Kreditkort American Express: (0.9%)värt att notera, jag har en hög fakturaavgift för att avskräcka, men det fungerar inte. Jag har också endast en internetbank, så frågan är om man kanske klarar sig med en eller två banker om man tycker det är för dyrt med flera
14 mars, 2010 kl. 18:41 #109228danielanderssonDeltagare@Seke 4375 wrote:
Så vi gick över en natt från 100% manuella betalningar (postförskott, manuella förskottsbetalningar och fakturering) till 100% automatiska (kort, direktbank och fakturering via Klarna).
Nämnas ska väl att Klarna även kan hantera förskottsbetalning, vilket gör att det blir automagiskt
14 mars, 2010 kl. 19:08 #109229Fredrik NorbergDeltagareTror ni inte skillnaden i fakturagraden ligger i skillnaden mellan butikernas demografi?
Kanske är Sekes och Kodmyrans kunder något äldre än Lunarmys vilket ökar graden av fakturabetalning?
14 mars, 2010 kl. 20:33 #109231SekeDeltagareDär slog du nog huvudet på spiken Fredrik, även om du lindade in det fint!
Du menar helt enkelt att när man är för gammal för sex och ny teknik så får man trösta sig med trädgårdsskötsel, katter och öl… :rolleyes:
(Antar att du menar Skogstrollet och inte Lunarmys.)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.