Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Betalningsanmärkning
- Detta ämne har 14 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
1 juni, 2011 kl. 05:56 #96091GillettedirektDeltagare
När mina kunder vill handla mot faktura använder jag Ratsit anmärkningskontroll för 12 kr per koll. Den berättar helt kort om köparen har en eller flera betalningsanmärkningar och datum för den senaste anmärkningen.
Nu till mina frågor:
1) Vad för system använder ni för kreditupplysning och vad kostar det?2) Den potentiella köparen idag hade en anmärkning från 2008, dvs snart tre år sedan. Jag nekade köp och funderar på om det kanske var lite väl taskigt att neka någon som inte haft anmärkning på så lång tid. Kan nämna att köpesumman var på under 300 kronor. Hur tänker ni vad gäller betalningsanmärkningar? Är det tvärt nej om kunden har eller finns det en gråzon?
1 juni, 2011 kl. 07:13 #123346SoffsDeltagareJag tycker absolut att det finns en gråzon.
Jag har bara haft en med betalningsanmärkning hittills och då var det på en rätt stor summa, 4500 kr. I det fallet fanns två betalningsanmärkningar som båda var på obetald moms från den enskilda firman och 1,5 resp 2,5 år gamla. Vi valde att sälja eftersom det var just moms. Det går hyggligt fort att få en sådan anmärkning och jag kan ha viss förståelde att man kan få tufft med momsinbetalningarna. Vid en klassisk ”konsumtionsanmärkning” hade jag nog dragit öronen åt mig vid större summor men en så låg summa i kombination med en nästan tre år gammal anmärkning… då hade jag sålt.
Vårt enda krf-ärende så här långt är på en som saknade anmärkningar. Tidigare… Någon ska ju vara först
1 juni, 2011 kl. 07:16 #123347SoffsDeltagare@Gillettedirekt 20243 wrote:
När mina kunder vill handla mot faktura använder jag Ratsit anmärkningskontroll för 12 kr per koll. Den berättar helt kort om köparen har en eller flera betalningsanmärkningar och datum för den senaste anmärkningen.
Nu till mina frågor:
1) Vad för system använder ni för kreditupplysning och vad kostar det?QUOTE]
Btw. Jag använder också Ratsit för 12 kr/koll men fick lite rabatt (läs: större summa än inbetalt på ratsit-kontot) när jag köpte krediter så kostnaden är egentligen lägre.
1 juni, 2011 kl. 13:39 #123367MacondaxDeltagareJag använder CreditSafe/Vismaonline, beroende på om kunden är ett företag eller privatperson.
Senast idag släppte jag igenom en person med två tidigare betalningsanmärkningar. Skuldsaldot hos KFM var satt till 0 (kunden har alltså betalat sina skulder), den senaste av betalningsanmärkningarna var för två år sedan, och beloppet var inte allt för högt. Det är en jäkla balansgång att avgöra om personer är kreditvärdiga eller inte, och det är väldigt objektivt när man själv tycker att de är kreditvärdiga igen.
Själv kollar jag, om kunden har betalningsanmärkningar, mycket på vilken inkomst de har, när senaste betalningsanmärkningen var och om det finns något skuldsaldo hos KFM (har de betalt sina skulder, eller är det fast hos KFM fortfarande)
1 juni, 2011 kl. 14:14 #123368NicklasDeltagare@Gillettedirekt 20243 wrote:
När mina kunder vill handla mot faktura använder jag Ratsit anmärkningskontroll för 12 kr per koll. Den berättar helt kort om köparen har en eller flera betalningsanmärkningar och datum för den senaste anmärkningen.
Nu till mina frågor:
1) Vad för system använder ni för kreditupplysning och vad kostar det?2) Den potentiella köparen idag hade en anmärkning från 2008, dvs snart tre år sedan. Jag nekade köp och funderar på om det kanske var lite väl taskigt att neka någon som inte haft anmärkning på så lång tid. Kan nämna att köpesumman var på under 300 kronor. Hur tänker ni vad gäller betalningsanmärkningar? Är det tvärt nej om kunden har eller finns det en gråzon?
1. Jag kör med Klarna och slipper kolla någon.
.
7 juni, 2011 kl. 09:45 #123434laserDeltagareDå tappar du kunder också. @Nicklas 20269 wrote:
1. Jag kör med Klarna och slipper kolla någon.
.
7 juni, 2011 kl. 09:48 #123435laserDeltagareVi kör Creditsafe och betalar 9kr inkl 5kr i porto. Vi har en mall som accepterar en betalningsanmärkning och skuldsaldo 0Kr hos kronofogden.
Det som hör till här vem bryr sig egentligen om hur Kalle betala sin moms för 3 år sedan. Det har ju gått 3år och folk kan förändras, viktigaste är att dem har ren mjöl i påsen idag och har inget skuldsaldo.
7 juni, 2011 kl. 09:55 #123437NicklasDeltagare@laser 20347 wrote:
Då tappar du kunder också.
De som vill göra rätt för sig väljer kort eller direktbetalning om de blir nekade, resten är inget att ha.
Räkna tiden att hantera detta i egen regi, tid är pengar.7 juni, 2011 kl. 13:14 #123446SoffsDeltagare@Nicklas 20350 wrote:
De som vill göra rätt för sig väljer kort eller direktbetalning om de blir nekade, resten är inget att ha.
Räkna tiden att hantera detta i egen regi, tid är pengar.Din kommentar känns lite ”svart-vit”.
Vi har Klarna eftersom det är etablerat men erbjuder även faktura i egen regi för att kunna erbjuda 30 dagar mot Klarnas 14 och ta hand om de kunder som Klarna nekar. Vi tar mer betalt för vår egna faktura och har inga utgifter utöver kreditprövningskostnaden. Vi tjänar således pengar på våra egna fakturor, även med arbetstiden inräknad, och jag vet att det finns fler än jag här på forumet som har räknat på detta och kommit till samma slutsats.
Även de kunder som en gång har fått en betalningsanmärkning kan vilja få hem varan innan de betalar eller tveka att knappa in sina kortsiffror. Sedan glömmer du alla de som faktiskt inte använder storbankerna och således inte kan välja direktbetalning + att långt ifrån alla shoppar erbjuder den möjligheten.
7 juni, 2011 kl. 14:19 #123451NicklasDeltagare@Soffs 20359 wrote:
Din kommentar känns lite ”svart-vit”.
Även de kunder som en gång har fått en betalningsanmärkning kan vilja få hem varan innan de betalar eller tveka att knappa in sina kortsiffror. Sedan glömmer du alla de som faktiskt inte använder storbankerna och således inte kan välja direktbetalning + att långt ifrån alla shoppar erbjuder den möjligheten.
Det är Svart eller vitt, jag har analyserat våra betalningsflöden sen vi startade första webbbutiken och det finns ofta en bra anledning till varför folk blir nekade faktura.
Direktbetalning till de fyra stora bankerna fixar du enkelt via Payson, vi kör även förskottsbetalning via bankgiro som nästa försvann helt när vi öppnade möjligheten att direktbetala till bank. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.