Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Betalningsalternativ
- Detta ämne har 15 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av zapmore.
-
FörfattareInlägg
-
7 september, 2011 kl. 14:46 #96416BejbieDeltagare
Hej!
Jag håller precis på att starta upp min webshop, och har nu kommit till att behöva välja betalsystem, och det verkar finnas hur många som helst att välja på, så vilken bör man välja? Kommer till 99% att vara svenska kort det betalas med..Fakturor tänkte vi skicka själva.
Borde man ha både kortbetalning OCH direktbetalning via internet bank?
/Bejbie
7 september, 2011 kl. 15:23 #126303IreneDeltagareHej – är ny själv men har Auriga och tycker det fungerat. Om du söker på kortinlösen etc i sökrutan i blå menyn ovan så hittar du massor med tips .
Tycker inte du behöver köra med direktbetalning i början. Då är Klarna viktigare .
7 september, 2011 kl. 15:34 #126304BejbieDeltagareVar precis det jag tänkte också, kortbetalning och direktbetalning via internetbank är ju mer eller mindre samma sak, tycker jag själv iaf, så, att köra kortbetalning, faktura och postförskott? kanske räcker?
7 september, 2011 kl. 15:43 #126305IreneDeltagare@Bejbie 23540 wrote:
Var precis det jag tänkte också, kortbetalning och direktbetalning via internetbank är ju mer eller mindre samma sak, tycker jag själv iaf, så, att köra kortbetalning, faktura och postförskott? kanske räcker?
Ja jag tycker det räcker så till att börja med (Faktura med Klarna isf för Klarna-loggan väger mkt och du kan använda dem för att fakturera ut outlösta postförskott med ). Av någon anledning så betalar 6% av mina kunder också med ”förskottsbetalning” :confused: . De kanske väljer det om det strular i kassan eller blir avslag på faktura/konto
Skriv gärna i din profil vilken branch du är/öppnar i
7 september, 2011 kl. 16:01 #126306BejbieDeltagare@Irene 23541 wrote:
Ja jag tycker det räcker så till att börja med (Faktura med Klarna isf för Klarna-loggan väger mkt och du kan använda dem för att fakturera ut outlösta postförskott med ). Av någon anledning så betalar 6% av mina kunder också med ”förskottsbetalning” :confused: . De kanske väljer det om det strular i kassan eller blir avslag på faktura/konto
Skriv gärna i din profil vilken branch du är/öppnar i
Tänkte faktiskt köra mina egna fakturor, eller är det dumt?
Känns bättre att kunden får fakturan med i själva paketet än att dom får den skickad senare (jag personligen gillar inte när jag får så)
Hur funkar det där med postförskott? Måste dom paketen skickas med posten eller? hur går man tillväga för att fixa det?7 september, 2011 kl. 16:15 #126308Katrin LundgrenDeltagareVad gäller betalsätt så har man sett att ju fler betalsätt man har desto fler som handlar. Hos oss är direktbetalning snart större än kortbetalning så jag skulle nog satsat på det också.
Kort, faktura och direktbetalning skulle jag nog kört. Postförskott är bra men många har problem med att de inte hämtas ut av kunden och då får man kostnader. I andra branscher är postförskott jättebra, så det beror lite på vad du ska sälja om du ska erbjuda det.
Vad gäller fakturering så kan man sköta den själv, eller helt enkelt leja ut det på företag typ Klarna, Svea eller liknande. De brukar då gå att skriva ut fakturor och skicka själv i paketet även om man använder dem. Naturligtvis tar de betalt för sina tjänster, men man slipper kreditrisken och är säker på att få sina pengar
7 september, 2011 kl. 16:55 #126312ParvelitoDeltagareVad skall du sälja för något, och vad kommer en snittorder att ligga på? Hur många ordrar kommer det att handla om? Skickas försändelserna spårbart (dvs med kollinummer och kunden måste legitimera sig vid uthämtandet).
Vad har du för shoplösning, vad har de stöd för där?
Jag tycker att du skall ha kortbetalning i någon form. Direktbetalning via bank är bra, faktura är bra och är det högre summor man säljer för kan någon form av avbetalning vara lämplig. Postförskott/efterkrav är tveksamt, men vänder man sig mot lite äldre människor och snittordrar på i alla fall 7-800kr så har jag idag sett ett lysande exempel på hur en butik höjde konverteringen från 4% till 5,5% med införandet av just postförskott.
Jag har länge propagerat för faktura i egen regi, det har varit lönsamt. Men i och med införandet av omfrågandekopia vid kreditupplysning så blev det inte fullt lika lönsamt längre. Samtidigt finns det aktörer på marknaden som verkligen pressar priserna om de får ta hand om din fakturering och avbetalning. Har du något bra att erbjuda dem så kan det bli minst lika lönsamt att leja ut det och ägna tiden åt något annat.
7 september, 2011 kl. 17:14 #126315IreneDeltagareJag har en ganska stor andel som handlar mot postförskott och har inga problem med outlösta paket (bara 2 under 7-8 månader men de betalade sedan in för outlöst paket så ingen förlust ).
Som Parvelito säger – val av betalningsslternativ hör också samman med snittordervärde. Ta mina löshårskunder t ex – de handlar ofta för 1500-2500kr och min försäljning av just löshår fördubblades när jag anslöt mig till klarna faktura och delbetalning . Mina lösögonfranskunder (29kr paret) betalar uteslutande med kort!
Tydligt samband med prisnivå
7 september, 2011 kl. 18:03 #126318NicklasDeltagare@Bejbie 23540 wrote:
Var precis det jag tänkte också, kortbetalning och direktbetalning via internetbank är ju mer eller mindre samma sak, tycker jag själv iaf, så, att köra kortbetalning, faktura och postförskott? kanske räcker?
Hos oss står direktbetalningen för över 20% av köpen och du kommer enkelt igång med direktbetalning genom Payson.
7 september, 2011 kl. 18:42 #126321IreneDeltagareOj – kanske dags att erbjuda direktbetalming som alternativ 😮
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.