Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Betallösning för Nordamerika
Etiketter: 3d-secure, kanada, nordamerika, paypal, usa
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av Tomas Berntsson.
-
FörfattareInlägg
-
21 maj, 2013 kl. 09:32 #100145Tomas BerntssonDeltagare
Undrar om någon har erfarenhet eller idéer för att får våra betalningar från Nordamerika att fungera?
Har en webshop här i Sverige som via vårt svenska bolag även säljer i Nordamerika.
Varorna lagras och skickas lokalt. Vi har sedan tidigare återförsäljare vi jobbar med, därför finns en viss infrastruktur redan uppbyggd för logistiken, nytt sedan 1 år är dock att vi även säljer till privatpersoner.Från början använde vi Dibs som inlösare och Handelsbanken som mottagande bank. Dock märkte vi snabbt att en oerhört hög andel av köpen nekades. Efter utredningar av både Dibs och Handelsbanken kom de fram till att det var den avsändande banken (kundens bank) som vägrade släppa iväg pengarna. De betalningar som ändå gick igenom gjorde så först efter mängder med försök och ofta efter att kunden fysiskt besökt sitt bankkontor för att pressa igenom betalningen. Vi har stängt ned 3D secure och alla andra europeiska påhitt.
Problemet verkar vara att alla säkerhetslarm hos avsändande bank går igång på grund av de relativt höga beloppen ($400-$1000) i kombination med utländsk hemsida, kortinlösare och bank.
Just nu använder vi tillfälligt Paypal som iofs fungerar men är oerhört dyrt och inte särskilt användarvänligt om du inte redan har ett paypal konto. Som vi ser det är det endast en tillfällig lösning för oss.
Efter att ha varit i kontakt med Handelsbanken i NewYork har jag fått höra att det tyvärr är ett vanligt problem för svenska och andra utländska företag i Nordamerika.
Lösningen som vi ser det just nu är att starta ett amerikansk bolag med bankonto och inlösenavtal lokalt… Jag behöver kanske inte nämna att det inte är vårt förstahands alternativ med tanke på kostnader för administration och allt annat som hör till att hålla liv i bolaget. Vårt svenska bolag är ett litet företag med två anställda men en väldigt internationell verksamhet. Vi behöver verkligen inte mer administration att hålla reda på.
Finns det någon med erfarenhet av problemet och kan erbjuda en alternativ lösning?
Oerhört tacksam för inputs!
Jag ställer gärna upp med råd och tips om det är någon annan som gör sig beredd att försöka sig på något liknande som vi gör.//Tomas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.