Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Betala tillbaka fraktkostnaden vid retur?
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 1 månad sedan av Thomas THL.
-
FörfattareInlägg
-
24 oktober, 2022 kl. 11:01 #199298Thomas THLDeltagare
Hej!
Är det fortfarande samma korkade lag att man ska betala tillbaka fraktkostnaden till kunden när denna returnera en order pga felbeställning dvs kundens eget misstag?
Detta gäller alltså frakten till kunden.Eller ska frakten anses vara en egen produkt?
Mvh
Thomas12 november, 2022 kl. 17:35 #199517DanielDeltagareFöretaget behöver inte ersätta dig för ursprungsfrakten
Om anledningen till returen är att KUND inte är nöjd med varan eller annars inte vill ha den behöver företaget inte återbetala ursprungsfrakten till KUND.
Att KUND inte vill ha varan fråntar inte det faktum att en leverans av varan har företagits och det har varit några problem med själva frakten i sig. Frakten är en tjänst som ska hållas skild från varan.
KUND har därför som utgångspunkt inte rätt att återfå pengarna för ursprungsfrakten, men däremot för varan i sig om KUND inte vill ha den (2 kap. 14 § första stycket DAL).
Om KUND däremot skickar tillbaka varan på grund av att den är defekt, inte motsvarar beskrivningen eller ett liknande fel på näringsidkarens sida ska KUND givetvis bli kompenserad även för ursprungsfrakten.
Är det däremot så att KUND har skickat tillbaka varan på grund av ett fel som beror på näringsidkaren bör KUND i första hand kontakta företagets kundtjänst och meddela att de är skyldiga att återbetala även för ursprungsfrakten. Vid reklamation bör alltid kontakt tas med företagets kundtjänst innan det att man returnerar varan.
14 november, 2022 kl. 08:36 #199523Thomas THLDeltagareTack! /Thomas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.