Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Betala till kund som inte vill ange kontonummer?
Etiketter: återbetalning, returer, utbetalning
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 3 månader sedan av
EkonomiLabbet.
-
FörfattareInlägg
-
28 december, 2015 kl. 18:04 #180245
Dan
DeltagareSådana här kunder har man ju stött på några.
Jag vet inte om några detaljer i lagen som kräver detta. Jag har stått på mig och förklarat att det inte är farligt att ge ut sitt bankkonto i sådana här fall. Har oftast funkat. Jag har aldrig gjort en utbetalningsavi. Då har jag istället försökt ge presentkort, skicka frimärken med posten, skicka mina egna cash/kaffekassan i ett brev eller liknande.
Personligen hade jag sagt att företaget inte har denna tjänst eller rutin och kan ej göra det, samt erbjudit alternativ enligt ovan.
Sen när jag haft några sådana här under ett år införde jag rutinen att aldrig be kunden lägga ut för porto om möjligt. Skicka returfrakt, förfrankerat brev med posten för returen eller se till att ha en fordran jag kunde kreditera.
28 december, 2015 kl. 18:17 #180247LeggingStore Sverige
DeltagareOk, det låter som et bra sätt att sköta det ! Tack för tipset…
Mvh,
Stephan6 januari, 2016 kl. 17:45 #180315EkonomiLabbet
DeltagareEtt argument till för att vägra skicka utbetalningskort: De flesta tar en avgift för att lösa in ett utbetalningskort. En vanlig mataffär tar – tror jag – 40 kr för att lösa in en avi. Och det är nog bara i undantagsfall banker struntar i en sådan avgift. Dans förslag verkar vettigt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.