Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Betala kundens tilläggsavgift?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102520
    John01
    Deltagare

    Hej!
    Hur gör ni när ni får en tilläggsavgift från speditören för att kundens adress inte stämmer?
    Skickar ni ut en faktura till kunden med det aktuella beloppet ?

    Med vänlig hälsning John

    #177665
    Henrik_G
    Deltagare

    Vi har i köpvillkoren att vi har rätt att debitera för leveranshinder men i praktiken sker det sällan. DHL är extremt ”duktiga” på att tilläggsdebitera ordentligt. Senast en kund som stavat fel på postorten. Tror att DHL debiterade 160 eller 260kr för det. Tror att det hade varit väldigt svårt att debitera vår kund.

    #177666
    John01
    Deltagare

    @Henrik_G 81755 wrote:

    Vi har i köpvillkoren att vi har rätt att debitera för leveranshinder men i praktiken sker det sällan. DHL är extremt ”duktiga” på att tilläggsdebitera ordentligt. Senast en kund som stavat fel på postorten. Tror att DHL debiterade 160 eller 260kr för det. Tror att det hade varit väldigt svårt att debitera vår kund.

    Det är oftast DHL för oss också som tilläggsdebiterar, den här gången var det 140:- jag har dock inte fördjupat mig i vad som var fel.

    När ni väl debiterar era kunder för tilläggsavgiften, skickar ni ut ett brev med bankgiro nummer eller hur gör ni?

    Med vänlig hälsning John

    #177667
    Qarillion
    Deltagare

    Vi har ett par sådana debitering på oss varje vecka. Det är ytterst sällan vi debiterar vidare detta, om det ens hänt någon gång.

    Det tar helt enkelt för mycket kraft och tid. Däremot så kan vi göra det ibland om ett paket inte hämtas ut, men det är mest för att det då ignorerats och då är kunden väl medveten om att paketet kommer att gå i retur om det inte hämtas inom ramen för när paket skall hämtas.

    Det är klart att om det skickas en vara för 150:- så blir man kanske så illa tvungen att vidaredebitera denna kostnaden.

    #177668
    Henrik_G
    Deltagare

    Vi har aldrig debiterat dessa. Ser det i första hand som ett problem i DHLs villkor mot oss. Hellre ta kostnaden än att försöka motivera för kunden varför DHL tycker att det kostar 200kr för att rätta ett stavfel.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.