Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Beställningsvaror eller inte?
- Detta ämne har 16 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av Lastbryggan.
-
FörfattareInlägg
-
22 januari, 2013 kl. 09:20 #158608JoelDeltagare
Vi har ett par leverantörer som vi lägger ordrar hos dagligen med leverans inom 2-3 dagar. Om vi då lovar kunden en leveranstid på 5-10 dagar på beställningsvaror, och generellt alltid levererar på 3-5 dagar, så är det knappast ett problem.
Däremot kan jag tänka mig att det blir mer jobb att hålla reda på alla beställnings-orders. Men det har vi ju byggt ett system för att göra åt oss :rolleyes:
22 januari, 2013 kl. 09:58 #158610ParvelitoDeltagareAtt ha ett fåtal beställningsvaror i sortimentet av en mer exklusiv art, som rätt så sällan köps, är nog inga problem. Men ärligt talat så är det mycket mekande om man börjar få många sådana beställningar, så man får vara lite restriktiv med vad det är man erbjuder som beställningsvara.
22 januari, 2013 kl. 10:37 #158612erikbDeltagareVi jobbar huvudsakligen med säsongsvisa sällanköpsvaror med starka kundpreferenser. Beställningsvaror är en stor och viktig del för vår verksamhet. De leverantörer vi arbetar med är etablerade med välfungerande logistik och därför är leveranstiden sällan problematisk. Däremot så är det alltid några kunder varje dag som måste kontaktas för att deras produkt sålt slut hos leverantör. Det är naturligtvis aldrig kul men eftersom vi har bättre marginal på beställningsvaror så kan man oftast erbjuda kunden ett bra alternativ med kompensation.
Rent ekonomiskt så är beställningsvaror en god affär för oss. Det tar dock mycket tid i anspråk att kontakta leverantörer, kunder, skriva produkttexter och uppdatera lagersaldo eftersom det inte sker automatiskt för samtliga leverantörer. Relevanta lagersaldo är vår stora utmaning och något vi jobbar med men nackdelen med etablerade företag är att de oftast också är lite trögrörliga.
Jag inbillar mig att kunderna uppskattar att beställningsvaror breddar sortimentet och att de är beredda att vänta längre på att få sin specifika produkt. Givetvis så är det A och O att den extra leveranstiden kommuniceras tydligt.
22 januari, 2013 kl. 11:15 #158613kontorsmagasinetDeltagareVi jobbar en del med beställningsvaror och det går inte att förneka att det blir en hel del merjobb. Vi har riktat in oss på lite dyrare produkter där det i alla fall finns några hundralappar i marginal. Vi har valt att baka in fraktkostnad i priset för att göra det enkelt för kunden, i vissa fall går man på en mina och går back på ordern (stora produkter som skickas lång väg), men på det stora hela fungerar det bra.
Sen är det klart att det är skillnad på en maskeradkostym och ex ett skrivbord till kontoret när det gäller hur länge kunden kan tänka sig att vänta.
22 januari, 2013 kl. 11:34 #158614Mikkel79DeltagareVi overtok et firma som hadde drevet med mye bestillingsvarer, og når dette i tillegg var midt i julehandelen ble dette ekstremt mye ekstra arbeid. (Vi selger kun varer vi har på eget lager nå)
Ville anbefale å bygge et veldig godt system skal man gjøre dette på en fornuftig måte, men det hadde absolutt ikke vi på det tidspunktet vi tok over det andre firmaet.
Skulle vi gjort det tror jeg nok det kun vil bli på dyrere varer, hvor gevinsten per salg er større, og da muligens verd den ekstra jobben bestillingsvarer gir.
22 januari, 2013 kl. 18:56 #158641PrixDeltagareRisken är när leverantören felar inför dig så felar du inför kund. Har just nu ett filmbolag som tryckte fel på en film, helt idiotiskt korkat. Kunden har snart väntat 2,5 vecka när jag lovat 10 dagar som är standard.
22 januari, 2013 kl. 19:13 #158645LastbrygganDeltagareALDRIG beställningsvaror hos mig i alla fall.
Jag levererar aldrig in något i mitt system innan jag har plockat upp det på hyllan.Det är vissa saker som jag bestämde mig för när jag började med e-handel 1994 och den ena var att aldrig ha nåt i shoppen som inte står på hyllan och så har det blivit. Ok att jag kan vara bångstyrig men det är svårt att få gubben att ändra på sig…
Jag kan och säger lite kaxigt att beställer man före klockan 12 så kan vi skicka 100% av vad du beställt varje dag och jag skulle nog aldrig ”orka” hålla på att ha en massa beställningar som ligger och inte kan skickas för att vi väntar på grejer.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.