Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Beställningsvaror eller inte?
- Detta ämne har 16 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av Lastbryggan.
-
FörfattareInlägg
-
21 januari, 2013 kl. 19:15 #99498JoelDeltagare
Jag har sett att många framgångsrika e-handlare helt och hållet ratat begreppet ”beställningsvaror” och därmed endast erbjuder kunder att köpa lagervaror som de har på eget lager för omgående leverans. Så har även vi gjort. Tills nu.
Vi har precis fått färdig funktionaliteten i vår plattform för att sätta vissa produkter som beställningsvaror. Initialt kommer vi endast erbjuda ett visst antal ”specialvaror” som vi normalt inte kan lagerföra (pg.a att de säljs för sällan, och är för dyra att köpa in) men funktionen kommer även att ge oss stöd för att erbjuda en stor del av vårt nuvarande lagervaror-sortimt, även som beställningsvaror. Detta tack vare en mycket nära koppling till några av våra största leverantörer, där vi varje natt uppdaterar ett internt ”leverantörssaldo”, som kunden kan handla från.
Vi kommer dock att vara lite försiktiga att använda denna funktion i början då vi tror att en stor framgångsfaktor för oss varit att leverera snabbt och att vi säljer den typen av produkter kunder oftast vill ha på en gång, och inte efter 2-3 veckor.
Vad ser ni för för- respektive nackdelar med att erbjuda en del av sitt sortiment som beställningsvaror? Överväger fördelarna nackdelarna, eller är det rent av tvärtom? Erbjuder ni era kunder detta idag och om inte, varför?
21 januari, 2013 kl. 19:41 #158579JonkejoberDeltagareNu har jag ingen shop själv men jag anser att bara man är noggrann med information om leveranstid och att det inte ligger på eget lager så tycker jag inte att det medför något negativt. Kunden får välja själv om han skall köpa i din shop lr ifall denne kan hitta det någon annanstans med bättre villkor.
En motfråga, koppling mot leverantörs lager. Är det något som är komplicerat att göra, finns api i flesta shoparna idag?
Skickat via Mobilen
21 januari, 2013 kl. 20:18 #158581Jimmy OstromDeltagareJag håller med, var tydlig med leveranstid på hemsidan, i kassan, i ordermejlet så är det lugnt.
Jonkejober:
Problemet ligger hos leverantörerna beroende på vilken bransch man jobbar i, men man kan tyvärr utgå från att dom flesta leverantörer inte vill dela med sig av sitt lager tyvärr.
QUOTE=Jonkejober;59267]Nu har jag ingen shop själv men jag anser att bara man är noggrann med information om leveranstid och att det inte ligger på eget lager så tycker jag inte att det medför något negativt. Kunden får välja själv om han skall köpa i din shop lr ifall denne kan hitta det någon annanstans med bättre villkor.
En motfråga, koppling mot leverantörs lager. Är det något som är komplicerat att göra, finns api i flesta shoparna idag?
Skickat via Mobilen
21 januari, 2013 kl. 21:01 #158582danielanderssonDeltagareDet jobbiga med varor som inte finns på lager är att kunder ibland kan bli otåliga (även om det både på produktsidan, i kassan OCH på tack-sidan står ungefärlig leveranstid).
Och självklart kan även leverantörer strula.
Vi låter kunder beställa i princip alla varor när de inte finns på lager, ca 10% av våra ordrar är sådana. 10% kan låta mycket, men vi beställer hela tiden och i 90-95% av fallen handlar det om leverantörer som inte riktigt fixar det här med lagerhållning
Men som de andra sagt, så länge man är tydlig med leveranstid så är det ju bara en tjänst till man erbjuder, vilket borde ses som positivt
22 januari, 2013 kl. 04:01 #158591RikardDeltagareVi jobbar mycket med leverantörslager och beställningsvaror. Att jobba med leverantörslager förutsätter (givetvis) att man kan lita på leverantörernas uppgifter om lagersaldo och leveranstid. 80% av vår tid går åt att följa upp beställningar där artiklar inte fanns på vårt huvudlager vid beställningstillfället. Att sälja, packa och skicka lagervaror i tid är ingen konst men det blir rejält mycket arbete med att se till att hålla leveranstider på order av varor vi inte har i lager.
Däremot är det nödvändigt för oss att sälja på det här viset och alla i branschen jobbar mer eller mindre integrerat med olika distributörer. Hade jag sålt era prylar hade jag funderat ett varv till. Om en maskeradkostym är slut, köper inte kunden en annan då? Att jobba med restnoteringar, delleveranser och uppdatera kunden med info om förseningar och leveranser kräver rätt mycket. Om du ändå ska göra det så ja, väldigt tydligt märkning med beställningsvara och hur lång leveranstiden är liksom automatiska statusuppdateringar till kunderna är krav för att du ska få det att fungera. Du kan vara säker på att kunden som beställt en pryl som du får in och skicka två veckor senare kommer att vara bortrest och missa att hämta ut paketet, vilket ger fler returer, fakturafrågor etc.
22 januari, 2013 kl. 04:25 #158592kennethmoore023DeltagareAnother thing which fascinates me is the cheap deals and better prices I get from online stores because products come to you direct from the manufacturer or seller without middlemen involved. Many online shops offer discount coupons and rebates. Apart from this, the Online Store is only required to collect sales tax if they have a physical location in our state even if we buy from a store across the world.
22 januari, 2013 kl. 08:19 #158602Katrin LundgrenDeltagarevi erbjuder det på vissa varor och det är ganska jobbigt och ger mkt extra jobb. Vi har inga kopplingar mot leverantörerna, sånt finns knappt i min bransch, de tar fortfarande order på fax helst…
22 januari, 2013 kl. 08:51 #158605friedrichDeltagareExempel: En kund beställer en lagervara och en beställningsvara
För att skicka produkterna i ett paket får man vänta in beställningsvaran (om den inte skickas direkt till slutkund)
Hur länge ska man vänta in beställningsvaran ?
Efter tex 5 arbetsdagar har beställningsvaran inte kommit och man har som rutin att på den 5e dagen ska lagerförda varor levereras. Kunden ska helt enkelt inte behöva vänta längre.
två dagar senare kommer beställningsvaran in och den skickas då separat.
Konsekvensen i detta fall är att kunder betalar en fraktavgift, men ehandlaren får två fraktkostnader.
Samtidigt ökar leveranstiderna mot slutkund.Det är två vanliga problem! (Se även t ex Rikards input)
22 januari, 2013 kl. 09:01 #158606Katrin LundgrenDeltagareDet där går att bygga bort, kika exvis på amazon, discshop osv, då får du en fråga i kassan om hur du ska leverera. Det är inte största problemet tycker jag utan snarare om du inte vet vad dina leverantörer har i lager samt att de inte är direkt leveranssäkra
22 januari, 2013 kl. 09:11 #158607Jimmy OstromDeltagareJag håller med Katrin, allt detta går att bygga in/bort/till.
Problemet ligger som även Ricke picke skriver hos leverantörerna. Får man till leverantörerna så är allt guld och gröna skogar anser jag och om man inte får till det med leverantörerna då blir det snabbt en mardröm tyvärr……
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.