Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Beställningsvaror eller ej?
- Detta ämne har 12 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 1 månad sedan av Mikkel79.
-
FörfattareInlägg
-
6 juli, 2014 kl. 09:19 #175353SPDDeltagare
@Joel 78161 wrote:
Jag glömde tacka för alla svar och ber därför att få göra det nu istället! Superschyst och bra feedback. Vi valde i alla fall att gå vidare med att implementera beställningsvaror i vår plattform och resultatet så här två månader senare är över all förväntan.
Exempelvis fick vi under juni månad hela 270 förhandsbeställningar till ett värde av 171 982 kr ex moms. Det motsvarar 6,8% av vår totala omsättning under samma period.
Nu vet vi ju inte hur många av dessa kunder som hade handlat ändå men helt klart är att detta har haft en positiv inverkan på vår omsättning och i längden resultat. Det innebär även en klart bättre service jämt emot våra storkunder som har möjlighet att beställa stora antal av en produkt direkt på hemsidan, utan att behöva kontakta oss först.
Ställer en motfråga, hur har ni löst det hela, från beställning till leverans?
Beställer ni från leverantören så fort en beställning kommit in i er shop, eller samlar ni på er några beställningar och beställer från leverantören 1 dag i veckan eller liknande?Hade vart ett smidigt sätt att utöka utbudet i shoppen, utan att behöva köpa hem tonvis av produkter som inte säljer och bara tar plats på lagret! För det är ju det som kostar i början, att fylla shoppen.
Kruxet är dock att våra leverantörer inte finns i Sverige och därmed har ca 1 veckas leveranstid plus att frakten är rätt dyr.6 juli, 2014 kl. 10:16 #175354JoelDeltagare@SPD 78163 wrote:
Ställer en motfråga, hur har ni löst det hela, från beställning till leverans?
Beställer ni från leverantören så fort en beställning kommit in i er shop, eller samlar ni på er några beställningar och beställer från leverantören 1 dag i veckan eller liknande?Hade vart ett smidigt sätt att utöka utbudet i shoppen, utan att behöva köpa hem tonvis av produkter som inte säljer och bara tar plats på lagret! För det är ju det som kostar i början, att fylla shoppen.
Kruxet är dock att våra leverantörer inte finns i Sverige och därmed har ca 1 veckas leveranstid plus att frakten är rätt dyr.Det är egentligen ingen skillnad hur vi beställer jämfört med tidigare. Vi har helt enkelt endast kopplat på detta på de leverantörer som vi beställer ifrån minst en gång i veckan, oavsett om det är en svensk eller utländsk leverantör.
Vi har sedan en kommunicerad leveranstid om 7-14 dagar till kund – vilket vi klarar i 99/100 och oftast mycket snabbare än så (beroende på ledtid från leverantör).
Vi har även kopplat på samtliga ”inleveranser” dvs inköp som redan är gjorda och på väg hem i lager, så att dessa produkter går att beställa som ”beställningsvaror”. Istället för att som tidigare låtit kunder bevaka produkten och få ett mail först när den går att beställa.
27 oktober, 2014 kl. 14:16 #176664Mikkel79Deltagare@Joel 78165 wrote:
Det är egentligen ingen skillnad hur vi beställer jämfört med tidigare. Vi har helt enkelt endast kopplat på detta på de leverantörer som vi beställer ifrån minst en gång i veckan, oavsett om det är en svensk eller utländsk leverantör.
Vi har sedan en kommunicerad leveranstid om 7-14 dagar till kund – vilket vi klarar i 99/100 och oftast mycket snabbare än så (beroende på ledtid från leverantör).
Vi har även kopplat på samtliga ”inleveranser” dvs inköp som redan är gjorda och på väg hem i lager, så att dessa produkter går att beställa som ”beställningsvaror”. Istället för att som tidigare låtit kunder bevaka produkten och få ett mail först när den går att beställa.
Hei Joel,
Har beställningsvaror fortsatt å være en god ting for dere, og har dere møtt på flere problemer som dette eventuelt har økt i volum?
Vil kanskje tro det verste er eventuelle varer som ikke kan leveres, der man så må kontakte hver kunde angående dette?
I vår bransje er det ofte modeller som utgår av produksjon, og som så ikke kan skaffes…Men vi vurderer samme som dere med å kun ta forhåndsbestillinger på modeller som våre leverandører har i lager. Er dessverre bare et fåtall av leverandørene som tilbyr dette.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.