Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Beslutsstöd för beställningar av lagervaror
Etiketter: beslutsstöd, lager, logistik
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av Seke.
-
FörfattareInlägg
-
7 februari, 2010 kl. 21:13 #94265SekeDeltagare
När man har ett varulager att underhålla finns det mycket att vinna på att planera sina inköp och ta hem lagom mycket av varje artikel i rätt tid. För mycket i lager av en viss artikel leder till extra kostnader för kapitalbindning och lagerutrymme, för litet leder till missad försäljning och kanske förlorad goodwill hos kunderna.
Har man hyfsat många leverantörer varav en del står för ganska många artiklar som bör sambeställas så blir det lite för komplext för att bara gå på känsla utan att hamna fel lite för ofta.
Det skulle vara bra att ha ett system som ger beslutsstöd i form av rekommenderad beställningstid och -antal för alla artiklar från respektive leverantör. Detta skulle kunna baseras på försäljningshistorik, ledtid för att få leverans från aktuell leverantör, kostnader för frakt och administration mm. Helst skulle systemet vara automatiskt och självlärande.
Det här är något jag saknar i både de affärssystem (Mamut och Specter) och ehandelssystem (Textalk) jag har erfarenhet av. Likaså i lagerhanteringssystemet (Ongoing). Gissar att det finns i affärssystem för större företag (typ SAP), men det känns alldeles för dyrt och tungrott.
Hittills har jag använt ett enkelt egenutvecklat system i FileMaker Pro som ger förslag på antal att beställa baserat på observerad omsättningstakt per artikel och önskad framförhållning, dvs hur många dagar lagret ska räcka. Det funkar ganska bra, men i och med att omsättningen ökar blir det fler och fler hemtagningar och det känns som att man alltid ligger efter med ett antal leverantörer… Och det är mycket manuell handpåläggning fortfarande. Jag känner att det finns mycket tid och energi att spara med ett smartare system.
Hur ser det ut därute, är det här en situation som någon känner igen sig i? Finns det några existerande lösningar? Några överkomliga affärssystem, ehandelssystem eller lagersystem som har stöd för det här? Eller ska någon/några av oss kanske sätta sig och utveckla ett verktyg för detta…?
7 februari, 2010 kl. 23:01 #108531danielanderssonDeltagareNu kanske vi förenklat det hela lite, men tycker det funkar relativt bra för oss (ja, förutom när leverantörerna står utan produkter då)
Vi kollar på hur många vi sålt senaste 7 dagarna, senaste 30 dagarna och sedan snitt på 3, 6 och 12 månader.
Då kan man relativt enkelt se hur mycket försäljningen ökat (eller minskat), dock så blir det ju ändå manuell gissning men tror det är svår att komma ifrån (helt).
(vi har byggt vårt eget ”statistiksystem”, med en ebutikslösning från blue mist i grunden)8 februari, 2010 kl. 07:59 #108533ParvelitoDeltagareDet här med logistik och lagernivåer tror jag att man kan få nobelpriset för, om man lyckas hitta ett optimalt system. Många har känt sig kallade, men resultaten har varit högst varierande.
Mina fem cent: Glöm allt vad automatiskt uträknade lagernivåer heter så länge du inte är ett producerande företag som vet att det du producerar kommer att säljas.
Så länge du växer är det enligt min mening betydligt bättre att ha ”för mycket” på lager, än att ständigt hålla på och beställa och försöka justera beställningspunkterna. Räntan är idag så pass låg att det finns ingen anledning att kväva en verksamhet för att man vill ha pengarna på banken istället.
Nästan alla stora affärssystem är rätt dåliga på att beräkna inköp. Man har insett att det går inte att räkna fram säsongsvariationer, varierande ledtider, effekterna av kampanjer eller kombinerat med nyttan av att köpa in i jämna pallar och kontainrar. Varje företag har sina egna unika logistikproblem, och därför brukar varje användare få göra egna anpassningar. Och då hamnar man allt som oftast istället i Excel (eller Filemaker Pro) eftersom det är det billigaste sättet att utveckla det på.
8 februari, 2010 kl. 08:17 #108534Katrin LundgrenDeltagareVårt system Shop4sale, har inte helt det du efterfrågar, men har i alla fall någon form av beställningsstöd. Du ställer själv in på varje vara så att du får en varning när den går under gränsen för att du behöver fylla på. På så sätt kan du också justera säsongsvariationer och under november månad kanske gränserna behöver vara högre satta än i juli osv. Det är lite manuellt jobb, men jag tror det är svårt att automatisera uträkningar om när de tar slut pga att alla har olika logistikproblem, och det diffar väldigt mycket även under året på vissa varor. Du kan också i vårt system göra e-postbeställningar från leverantörerna på enkelt sätt utifrån lagerstatusen på produkterna från den leverantören. Du ser också statistik på hur varorna från en viss leverantör sålt, och även ner på varunivå. På så sätt kan du enkelt se om någon vara bör utgå, eller kanske till och med någon leverantör. Inte helt vad du efterfrågar, men en hel del smarta funktioner för att hjälpa till i alla fall.
8 februari, 2010 kl. 08:37 #108535DanDeltagareJag jobbar med ett beställningsstöd där jag kan ställa känslighet och försäljningsintervall. Det funkar sådär men numera när jag har så förbaskat mycket produkter är det mycket lättare att varannan vecka gå igenom leverantörerna och beställa.
Jag har även möjlighet att se försäljning som lunarmys med olika intervall samt grafer för att se försäljning, lagerstatus och priskurva samtidigt för att beräkna priselasticitet och liknande samt se vad försäljningstakten blir vid höjt/sänkt pris.
Mitt system kan också lägga ordrar via e-post till leverantörerna för att beställa. I princip kan man säga att jag har massor av möjligheter, som jag inte använder.
En människa gör ett mycket bättre jobb tyvärr så det är manuellt som gäller för mig nästan alltid. Dock använder jag mina verktyg som stöd för volymer osv, men det är inte de som bestämmer
9 februari, 2010 kl. 22:03 #108568SekeDeltagareDet är inte så mycket för att kapa någon procent på kostnaderna utan mer för att förenkla hanteringen och spara tid som jag skulle vilja ha lite bättre beslutsstöd. I slutändan är det ju alltid man själv som fattar besluten och väger in alla extra aspekter när man sätter ihop sina leverantörsbeställningar.
Visst är det roligare och kanske också mer lönsamt med åtgärder för att öka försäljningen, men det gäller ju att kunna leverera också och gärna så smärtfritt som möjligt.
Intressant att höra hur andra gör med detta!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.