Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Beskriv flödet från order till transport!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95152
    Fredda
    Deltagare

    Jag är än så länge på planeringsstadiet för min webbutik. Redan nu skulle jag dock vilja höra från er som redan är igång hur flödet webbutik->butiksprogram->transportprogram fungerar. Jag har läst lite om Unifaun osv men jag har fortfarande ingen riktig överblick av hur hela systemet verkligen fungerar. Om någon vill förklara skulle jag vara tacksam. Dvs från det att en kund lägger en order i webbutiken, till utskrift av order och kvitto i butiksprogram till transporthantering i Unifaun. Hur mycket måste skrivas in manuellt och hur mycket sköts automatiskt?

    /Fredrik

    #115998
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det beror helt och hållet på, olika butikslösningar har löst det olika. Men så här ser i alla fall flödet av programvaror du behöver ut

    Föst har du din webbutik som alltså är ditt webbutiksprogram.

    Sedan behöver du Unifaun Online, som är ett program som du använder för att skriva ut fraktetiketter. Detta finns i två versioner standard och plus. Med standard har du inte spårningsfunktioner utan enbart adressutskrifter. kostnaden ser du nedan:

    Online Standard

    1 SEK/sändning, dock lägst 100 SEK/månad.*
    Avtalet löper i perioder om 1 månad, med automatisk förlängning om 1 månad i taget.
    Unifaun

    Online Plus

    2 SEK/sändning för, dock lägst 200 SEK/månad.*
    Avtalet löper i perioder om 1 månad, med automatisk förlängning om 1 månad i taget.

    För att kunna föra adresser och orderdata från ditt butiksprogram automatiskt behöver du sedan en Unifaun orderkoppling.

    Kostnad: Engångsavgift: 2500 SEK
    Årsavgift: 2000 SEK

    Sedan brukar även många butikslösningar ha en kostnad för själva orderkopplingen från sin sida. En del som är partners med Unifaun kan även erbjuda orderkopplingen för andra priser.

    I vår butik fungerar det så att när kunden lagt sin order hamnar den i orderlistan tillsammans med alla andra ordrar och du markerar de ordrar du vill skriva ut etiketter för med ett kryss i en checkbox framför ordern, väljer sedan för över till Unifaun och rätt fraktbolag i en drop downlist.
    Då förs adresserna och de orderuppgifterna på de valda ordrarna automatiskt över till Unifaun. du klickar därefter på en länk till Unifaun, och kommer då in i Unifaun där du med ett klick skriver ut de ordrarna på din skrivare.

    Hur de fungerar i andra butiker vet jag inte, men jag hoppas att du förstår grundtanken i alla fall.

    #115999
    sailorcap
    Deltagare

    Vi har rätt mycket manuellt arbete men å andra sidan är vi en ny butik. Tycker det är lite onädigt att investera allt för mkt i början för att automatisera flödet. Även om vi har bättrat oss lite på senare.

    En order kommer in. Jag skapar en faktura/kontantfaktura genom att kopiera varje rad för namn, adress, tele osv till faktureringsmodulen. Skriver ut fakturan (en till mig och en till kunden). Går in på multishipping och fyller i adressuppgifter, tele, mejl, godsstorlek etc. Bokar transporten (ett knapptryck). Skriver ut en adressetikett och en sändningslista. Det skickas automatiskt ett mejl till kunden från DHL med min logga att försändelsen nu är på väg. Det sistnämnda är en ny funktion sedan ngn månad tillbaka och är skönt att ha för att 1) Kunden kan följa vart försändelsen är 2) SOm en extra avisering om SMS-aviseringen inte skulle gå fram.

    #116008
    Caroline
    Deltagare

    @sailorcap 11959 wrote:

    Vi har rätt mycket manuellt arbete men å andra sidan är vi en ny butik. Tycker det är lite onädigt att investera allt för mkt i början för att automatisera flödet. Även om vi har bättrat oss lite på senare.

    En order kommer in. Jag skapar en faktura/kontantfaktura genom att kopiera varje rad för namn, adress, tele osv till faktureringsmodulen. Skriver ut fakturan (en till mig och en till kunden). Går in på multishipping och fyller i adressuppgifter, tele, mejl, godsstorlek etc. Bokar transporten (ett knapptryck). Skriver ut en adressetikett och en sändningslista. Det skickas automatiskt ett mejl till kunden från DHL med min logga att försändelsen nu är på väg. Det sistnämnda är en ny funktion sedan ngn månad tillbaka och är skönt att ha för att 1) Kunden kan följa vart försändelsen är 2) SOm en extra avisering om SMS-aviseringen inte skulle gå fram.

    Oj, jag visste inte att det går ut en orderbekräftelse ens. Var lägger man in sin logga i multishipping??

    #116015
    Fredda
    Deltagare

    Tackar så mycket för utförliga svar! Nu känns det lite mer klart. :)

    #116016
    Plastskivor
    Deltagare

    För de flesta nya ehandlare så är det nog viktigare att fokusera på föregående steg i affärsprocessen: att få folk att hitta till sajten och vilja köpa något. Vanligen sköter man då allt manuellt till en början med en enkel ehandelslösning som går att bygga på med moduler när behov uppstår pga att ordervolymerna, förhoppningsvis, har ökat.

    #116017
    Tomas
    Deltagare

    @Caroline 11968 wrote:

    Oj, jag visste inte att det går ut en orderbekräftelse ens. Var lägger man in sin logga i multishipping??

    Du hittar det under ”Inställningar” där kan man välja att bokningsbekräftelse ska faxas eller mejlas. Jag kände inte heller till det och tackar för tipset!

    Loggan länkar man till under Företagsinställningar, heter inte exakt så men kolla lite så hittar du det nog.

    #116018
    sailorcap
    Deltagare

    @Caroline 11968 wrote:

    Oj, jag visste inte att det går ut en orderbekräftelse ens. Var lägger man in sin logga i multishipping??

    Det kostar 100kr/månad för funktionen jag pratar om samt 500-1000 kr i installationsavgift men jag tycker det är värt pengarna.

    Mvh
    Andreas

    #116019
    Tomas
    Deltagare

    @sailorcap 11978 wrote:

    Det kostar 100kr/månad för funktionen jag pratar om samt 500-1000 kr i installationsavgift men jag tycker det är värt pengarna.

    Mvh
    Andreas

    Hmm, går det igång av sig själv när man själv lagt in länk till logga och kryssat i rutan för bokningsbekräftelse?

    #116020
    sailorcap
    Deltagare

    Hmm…
    Jo har för mig det.

    Jag mejlade länk till min bild jag ville skulle synas i mejlutskicken till dem som sköter det. Fick sen ok att det var fixat.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.