Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Beskriv flödet från order till transport!
- Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av sailorcap.
-
FörfattareInlägg
-
6 november, 2010 kl. 11:01 #95152FreddaDeltagare
Jag är än så länge på planeringsstadiet för min webbutik. Redan nu skulle jag dock vilja höra från er som redan är igång hur flödet webbutik->butiksprogram->transportprogram fungerar. Jag har läst lite om Unifaun osv men jag har fortfarande ingen riktig överblick av hur hela systemet verkligen fungerar. Om någon vill förklara skulle jag vara tacksam. Dvs från det att en kund lägger en order i webbutiken, till utskrift av order och kvitto i butiksprogram till transporthantering i Unifaun. Hur mycket måste skrivas in manuellt och hur mycket sköts automatiskt?
/Fredrik
6 november, 2010 kl. 14:44 #115998Katrin LundgrenDeltagareDet beror helt och hållet på, olika butikslösningar har löst det olika. Men så här ser i alla fall flödet av programvaror du behöver ut
Föst har du din webbutik som alltså är ditt webbutiksprogram.
Sedan behöver du Unifaun Online, som är ett program som du använder för att skriva ut fraktetiketter. Detta finns i två versioner standard och plus. Med standard har du inte spårningsfunktioner utan enbart adressutskrifter. kostnaden ser du nedan:
Online Standard
1 SEK/sändning, dock lägst 100 SEK/månad.*
Avtalet löper i perioder om 1 månad, med automatisk förlängning om 1 månad i taget.
UnifaunOnline Plus
2 SEK/sändning för, dock lägst 200 SEK/månad.*
Avtalet löper i perioder om 1 månad, med automatisk förlängning om 1 månad i taget.För att kunna föra adresser och orderdata från ditt butiksprogram automatiskt behöver du sedan en Unifaun orderkoppling.
Kostnad: Engångsavgift: 2500 SEK
Årsavgift: 2000 SEKSedan brukar även många butikslösningar ha en kostnad för själva orderkopplingen från sin sida. En del som är partners med Unifaun kan även erbjuda orderkopplingen för andra priser.
I vår butik fungerar det så att när kunden lagt sin order hamnar den i orderlistan tillsammans med alla andra ordrar och du markerar de ordrar du vill skriva ut etiketter för med ett kryss i en checkbox framför ordern, väljer sedan för över till Unifaun och rätt fraktbolag i en drop downlist.
Då förs adresserna och de orderuppgifterna på de valda ordrarna automatiskt över till Unifaun. du klickar därefter på en länk till Unifaun, och kommer då in i Unifaun där du med ett klick skriver ut de ordrarna på din skrivare.Hur de fungerar i andra butiker vet jag inte, men jag hoppas att du förstår grundtanken i alla fall.
6 november, 2010 kl. 15:25 #115999sailorcapDeltagareVi har rätt mycket manuellt arbete men å andra sidan är vi en ny butik. Tycker det är lite onädigt att investera allt för mkt i början för att automatisera flödet. Även om vi har bättrat oss lite på senare.
En order kommer in. Jag skapar en faktura/kontantfaktura genom att kopiera varje rad för namn, adress, tele osv till faktureringsmodulen. Skriver ut fakturan (en till mig och en till kunden). Går in på multishipping och fyller i adressuppgifter, tele, mejl, godsstorlek etc. Bokar transporten (ett knapptryck). Skriver ut en adressetikett och en sändningslista. Det skickas automatiskt ett mejl till kunden från DHL med min logga att försändelsen nu är på väg. Det sistnämnda är en ny funktion sedan ngn månad tillbaka och är skönt att ha för att 1) Kunden kan följa vart försändelsen är 2) SOm en extra avisering om SMS-aviseringen inte skulle gå fram.
7 november, 2010 kl. 10:51 #116008CarolineDeltagare@sailorcap 11959 wrote:
Vi har rätt mycket manuellt arbete men å andra sidan är vi en ny butik. Tycker det är lite onädigt att investera allt för mkt i början för att automatisera flödet. Även om vi har bättrat oss lite på senare.
En order kommer in. Jag skapar en faktura/kontantfaktura genom att kopiera varje rad för namn, adress, tele osv till faktureringsmodulen. Skriver ut fakturan (en till mig och en till kunden). Går in på multishipping och fyller i adressuppgifter, tele, mejl, godsstorlek etc. Bokar transporten (ett knapptryck). Skriver ut en adressetikett och en sändningslista. Det skickas automatiskt ett mejl till kunden från DHL med min logga att försändelsen nu är på väg. Det sistnämnda är en ny funktion sedan ngn månad tillbaka och är skönt att ha för att 1) Kunden kan följa vart försändelsen är 2) SOm en extra avisering om SMS-aviseringen inte skulle gå fram.
Oj, jag visste inte att det går ut en orderbekräftelse ens. Var lägger man in sin logga i multishipping??
7 november, 2010 kl. 16:00 #116015FreddaDeltagareTackar så mycket för utförliga svar! Nu känns det lite mer klart.
7 november, 2010 kl. 16:10 #116016PlastskivorDeltagareFör de flesta nya ehandlare så är det nog viktigare att fokusera på föregående steg i affärsprocessen: att få folk att hitta till sajten och vilja köpa något. Vanligen sköter man då allt manuellt till en början med en enkel ehandelslösning som går att bygga på med moduler när behov uppstår pga att ordervolymerna, förhoppningsvis, har ökat.
7 november, 2010 kl. 17:42 #116017TomasDeltagare@Caroline 11968 wrote:
Oj, jag visste inte att det går ut en orderbekräftelse ens. Var lägger man in sin logga i multishipping??
Du hittar det under ”Inställningar” där kan man välja att bokningsbekräftelse ska faxas eller mejlas. Jag kände inte heller till det och tackar för tipset!
Loggan länkar man till under Företagsinställningar, heter inte exakt så men kolla lite så hittar du det nog.
7 november, 2010 kl. 17:51 #116018sailorcapDeltagare@Caroline 11968 wrote:
Oj, jag visste inte att det går ut en orderbekräftelse ens. Var lägger man in sin logga i multishipping??
Det kostar 100kr/månad för funktionen jag pratar om samt 500-1000 kr i installationsavgift men jag tycker det är värt pengarna.
Mvh
Andreas7 november, 2010 kl. 18:01 #116019TomasDeltagare@sailorcap 11978 wrote:
Det kostar 100kr/månad för funktionen jag pratar om samt 500-1000 kr i installationsavgift men jag tycker det är värt pengarna.
Mvh
AndreasHmm, går det igång av sig själv när man själv lagt in länk till logga och kryssat i rutan för bokningsbekräftelse?
7 november, 2010 kl. 18:45 #116020sailorcapDeltagareHmm…
Jo har för mig det.Jag mejlade länk till min bild jag ville skulle synas i mejlutskicken till dem som sköter det. Fick sen ok att det var fixat.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.