Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Belägg för Klarnas påstående om generösare kreditkontroll?
- Detta ämne har 49 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av gottis.
-
FörfattareInlägg
-
27 januari, 2012 kl. 09:32 #135128Richie72Deltagare
Innan nu någon börjar skrika om att vi är en pytteliten butik som minsann inte kan ha några nämnvärda siffror att mäta med, så vill jag bara säga att; JA, vi är en pytteliten butik. Vi säljer nästan ingenting alls jämfört med Dustin.
Vi som hänger på det här forumet är i stor utsträckning mindre e-handlare så det spelar ingen roll men det är ”uppseendeväckande” slutsatser så det är intressant att vet lite mer om bakgrund.
Tack för ett utförligt svar och bra svar, väldigt intressant diskussion. I Danmark är påminnelseavgiften 100 dkk och jag har haft några kunder som köper strumpor med frakt för typ 109 dkk och sedan missar de att betala fakturan och vips är allt dubbelt så dyrt.
Jag köpte böcker från Adlibris och fick ett mail dagen innan förfallodagen att fakturan inte var betald. Då hann jag betala den och undslippa påminnelseavgift. Så borde det naturligtvis fungera med Klarna också eftersom de redan har alla uppgifter. Så jag håller med om badwill ur det perspektivet (även om jag inte kallar det badwill).
27 januari, 2012 kl. 10:11 #135135Katrin LundgrenDeltagareJag tror det helt enkelt är så att man lärt sig vid tidigare tillfällen att Klarna driver in pengarna och att man måste betala inom sina 14 dagar annars blir det dyrt. Man kan inte slira lika länge på betalningen som när fristående hanterar den, och för vissa är det en otrolig badwill. Man kan inte heller lika lätt ”prata bort” en föreningsavgift dröjsmålsränta osv som när man pratar med en handlare som egentligen skriker och svär inombords men som går kunden till mötes för att vara schysst och kanske få en nöjd och glad kund.
Jag har exempelvis kunder som ringt och klagat på att vi använder klarna, och när man pratat med dem ett tag så kryper det fram att det är för att de egentligen inte tänkt betala inom sina 14 dagar, utan när de får nästa lön osv. Jag är med andra ord inte så säker på att badwillen verkligen är badwill alla gånger, utan det är mer f-n nu kan jag inte göra som jag vill utan jag måste skärpa mig och betala när jag ska inte när jag själv vill eller när pengar kommit in på kontor och det är jobbigt. Många har vant sig vid att leva från lön till lön och många har vant sig vid att handlar man i butiker som fakturerar själv så är man inte lika hård för man vill inte riskera att få ett dåligt rykte pga en småsak som en förseningsavgift på 50 kr osv.
Mycket av det här kan man mota genom att prata med sin klarnasäljare och se vad det kostar att få lämna 20 dagar eller 30 i stället för 14.
27 januari, 2012 kl. 10:43 #135138MickeBDeltagareDu har helt rätt i vad du skriver!
@Kodmyran 33332 wrote:
Mycket av det här kan man mota genom att prata med sin klarnasäljare och se vad det kostar att få lämna 20 dagar eller 30 i stället för 14.
Det har inte visat sig vara det lättaste att få fatt i dem har det visat sig. Vi är väl för små för att de ska lyssna kan jag tänka.
OT: Hur går kampanjerna? http://www.doftljusbutiken.se/yankee-candle-doftljus-orchard-pear-3
27 januari, 2012 kl. 10:59 #135142MatteBDeltagare@Kai_Zeger 33300 wrote:
Var hittade du den infon att Klarna inte längre var sämre på företag? Hade varit intressant att läsa.
Det sades av säljare per telefon, men vid ny kontakt denna vecka så sade Klarna återigen att företagsfakturering inte var deras starka sida.
*****************
Vi kör Svea WebPay i Sverige utan några problem. Om en kund oavsiktligen har missat en betalning, så kan åtminstone vi (säljaren), ringa Svea Ekonomi och få påminnelseavgiften struken. Under våra två år har deras kundtjänst varit mycket hjälpsam och tillmötesgående. Vi har inte heller hört några klagomål från våra kunder.
I Norge skall vi inom någon månad starta med Klarna eftersom deras produkt är bättre integrerad i webbplattformen SiteDirect. Vi fakturerar idag själva. Skall bli spännande att se hur det fungerar.
I Danmark blir det Svea WebPay inom närmsta kvartalet. Klarna diskvalificerade sig själva genom att bara erbjuda maxbeloppet 10 000 DKK.
27 januari, 2012 kl. 11:12 #135143Katrin LundgrenDeltagare@MickeB 33336 wrote:
Du har helt rätt i vad du skriver!
Det har inte visat sig vara det lättaste att få fatt i dem har det visat sig. Vi är väl för små för att de ska lyssna kan jag tänka.
OT: Hur går kampanjerna? http://www.doftljusbutiken.se/yankee-candle-doftljus-orchard-pear-3
Det är väl bara att ringa 08-12012000 och be att få prata med en säljare. Inga större problem att nå dem bara man verkligen vill. Sedan om de tillmötesgår en är en annan sak.
Kampanjerna verkar ju gå bra eftersom det är slutsålt Doftljusbutiken är bara en ren merfösäljningsbutik för mig, ingen energi eller kraft läggs där alls. Den har helt klart rejält med potential om man vill utveckla den, men tiden saknas
27 januari, 2012 kl. 11:15 #135144MickeBDeltagare@Kodmyran 33341 wrote:
Kampanjerna verkar ju gå bra eftersom det är slutsålt Doftljusbutiken är bara en ren merfösäljningsbutik för mig, ingen energi eller kraft läggs där alls. Den har helt klart rejält med potential om man vill utveckla den, men tiden saknas
Titta på länken igen. Finn ett fel.
27 januari, 2012 kl. 12:01 #135147NO LINGODeltagareHar varit kund hos Klarna sen tidigt 2007. 2011 omsatte vi över 2 mkr på Klarna fakturor och jag kan bara säga att ni får hota mig med pistol för att få mig att byta. Min erfarenhet är att de kunder som Klarna inte godkänner de vill man inte ha som kund oavsett om det är ett företag eller en privatperson. Vi upplever inte heller att det skulle vara särskilt svårt just för företag att handla mot Klarna faktura, inte iaf ur ett kreditgivningsperspektiv. De problem som finns gäller framför allt stora bolag och offentlig verksamhet som har många olika faktura- och leveransadresser eller de företag som inte klarar av att hantera en faktura på 14 dagar. Men så är det väl med allt, det finns finns ingen perfekt lösning på alla problem men Klarna är i mina ögon så nära man kan komma.
27 januari, 2012 kl. 12:28 #135148danielanderssonDeltagare@NO LINGO 33345 wrote:
Vi upplever inte heller att det skulle vara särskilt svårt just för företag att handla mot Klarna faktura, inte iaf ur ett kreditgivningsperspektiv. De problem som finns gäller framför allt stora bolag och offentlig verksamhet som har många olika faktura- och leveransadresser eller de företag som inte klarar av att hantera en faktura på 14 dagar.
14 dagar går alltid att förhandla (även om det kräver 2 konton, om man ska ha 14 på privatpersoner och 30 på företag).
Vi har fortfarande kunder (Stockholms stad och liknande) som fortfarande inte kan handla pga att de har ”för många adresser” för att deras system ska kunna hantera det hela.
Så jag skulle säga att de fortfarande har problem med att hantera företaget, tyvärr.
27 januari, 2012 kl. 12:35 #135149Katrin LundgrenDeltagare@MickeB 33342 wrote:
Titta på länken igen. Finn ett fel.
Jag vet att ordpris och rea är omkastat om det är det du syftar på?
Går rätt bra ändå och det ligger på todon, men just nu finns ingen tid för egna butiker, våra kunder går före31 januari, 2012 kl. 10:33 #135382gottisDeltagare@MatteB 33340 wrote:
Det sades av säljare per telefon, men vid ny kontakt denna vecka så sade Klarna återigen att företagsfakturering inte var deras starka sida.
*****************
Vi kör Svea WebPay i Sverige utan några problem. Om en kund oavsiktligen har missat en betalning, så kan åtminstone vi (säljaren), ringa Svea Ekonomi och få påminnelseavgiften struken. Under våra två år har deras kundtjänst varit mycket hjälpsam och tillmötesgående. Vi har inte heller hört några klagomål från våra kunder.
I Norge skall vi inom någon månad starta med Klarna eftersom deras produkt är bättre integrerad i webbplattformen SiteDirect. Vi fakturerar idag själva. Skall bli spännande att se hur det fungerar.
I Danmark blir det Svea WebPay inom närmsta kvartalet. Klarna diskvalificerade sig själva genom att bara erbjuda maxbeloppet 10 000 DKK.
Du kan f.ö kreditera påminnelseavgiften direkt i Klarnas admin. Nu sparade du ett telefonsamtal á 3-5minuter. Guld värt för många som har otroligt mycket att göra om dagarna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.